reklama
Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Objem produkce v Česku loni klesl o více než 200 milionů, rostl jen český film a TV tvorba

15:38, 13. 7. 2017

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) v loňském roce dosáhl 6,523 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 236 milionů. 

Na celkovém čísle se nejvíce podílely zahraniční audiovizuální projekty, jejichž objem se pohyboval na úrovni 3,575 miliardy korun (viz graf). O rok dříve to přitom bylo 3,704 miliardy. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce loni v Česku celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny (TV seriál Britannia).

Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 miliardy korun přineslo do Česka natáčení historického seriálu Knightfall (foto) pro kanál History, na kterém se podílely Stillking FilmsBarrandov Studios. Další miliardovou investicí se stala série Britannia (Film United). Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, na jehož produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku (přes 126 milionů korun), se stal pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války (Lakeshore International a Stillking). Investoval zde uznatelné náklady ve výši 0,86 miliardy korun. Pokračování seriálu Legends (Stillking Films) a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 miliardy korun.

Klesly rovněž reklamní zakázky, z 2,203 miliardy na 2,027 miliardy korun. Podle zástupců APA za poklesem reklamy stojí novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. ledna 2016, reklamní produkce s ní spojují ztrátu přibližně pětiny zakázek. Jediným rostoucím segmentem byl český film a TV díla, který vyskočil z 852 milionů na 921 milionů korun.

reklama
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn3

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Radiohouse: antimonopolní úřad povolil těsnější spojení soutěžitelů Media Marketing Services (Media Bohemia) a Regie Radio Music (Lagardere) na straně jedné, a jejich joint venture Radiohouse na straně druhé. "Ke spojení soutěžitelů dochází tak, že společnost Radiohouse, která je navrhovateli společně kontrolována, má naplnit znaky společně kontrolovaného soutěžitele, který bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, jež dosud neplnil."

  • Česká televize: na podzim zařadí do programu nakoupené zahraniční seriály Happy Valley, Trapped, Hotel Sacher, SS-GB: Hitler v Británii, Rozdělené nebe nebo Boj o těžkou vodu, který se točil i v Česku.

  • OMD Czech: nový ředitel Petr Nešpůrek nastoupil i do představenstva velké mediální agentury. To kromě něj tvoří Šárka Vránová, Jan Bartoš a Martin Šebesta.

Hit dne

Trailer k chystanému blockbusteru Thor: Ragnarok.

  • Na turné

    Chinaski
    24. 10.16. 11.
  • Castingy

    Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Recenze

Dunkerk

Pan Mistr Christopher Nolan se vrací do kin. Novinku Dunkerk, která vznikla na základě skutečných událostí kolem evakuace britského expedičního sboru z francouzského pobřeží v roce 1940, provázela řada očekávání: je to první Nolanův film z reálného světa, podle skutečné historie. Ze světa, ve kterém si nemůže vypomáhat vesmírnými koráby, černými děrami, superhrdiny nebo výlety do světa snů. Dle očekávání Nolan odvedl brilantní práci a Dunkerk se řadí mezi TOP třídu válečných filmů (na špičce přitom stále zůstává Das Boot a Apokalypsa).

Kromě skvělých hereckých výkonů, kamery atd. stojí Dunkerk hlavně na dvou pilířích, které pečlivě vystavěli dlouholetí Nolanovi spolupracovníci. Na nervní, až nesnesitelně drásající hudbě Hanse Zimmera a brilantním střihu Lee Smitha (Spectre, Interstellar, X-Men: První třída, Temný rytíř atd.). Především z těchto materií Nolanova mistrovská režie uhnětla dílo až někde na hranici fyzického prožitku.

Obzvláště diváci v IMAXU (film se točil na 70 mm filmovou kopii) se dostanou tak blízko válce, jak to jen jde. Vše je takřka na dosah: zoufalství mužů na pobřeží, hrůza nešťastníků z potápěných lodí nebo prostá civilní statečnost majitelů bárek a jachet, kteří britské vojáky dostali zpátky na ostrovy. Škoda jen závěrečných leteckých scén, ve které příznivci letectví trochu nelibě sledují skoro donekonečna poletujícího Spitfira s došlým palivem (i za této situace dokázal sestřelit nepřátelskou Stuku atd., ehm). To nic ale nemění na výjimečném filmovém zážitku.