reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Čelákovický výrobce CD a DVD stále nemůže vybřednout z milionových ztrát

13:47, 18. 11. 2013
Film Hudba Aleš Borovan

Neradostný vývoj hudebního průmyslu a trhu s home videem si vybírá daň na výrobcích nosičů CD, DVD a Blu-ray. V České republice situace mezi velkými hráči nejtíživěji dopadla na čelákovickou firmu Fermata.

Tu ze 40 procent vlastní podnikatel Vít Sedláček a z 20 procent švýcarská firma Audia Digital. Akcionáři museli v roce 2012 opět počítat ztrátu, která dosáhla 13 milionů korun. Za poslední tři roky tak Fermata prodělala celkem 100 milionů. Tento prodělek do značné míry vymazává solidní zisky v řádu desítek milionů do roku 2009 - například v roce 2008 Fermata skončila v plusu 101 milionů korun. Od roku 2008 (640 milionů korun) rovněž kontinuálně klesají tržby, které loni klesly na 365 milionů korun.

Za nepříznivým vývojem hospodaření stojí především snižující se ceny nosičů, které následně poslaly do existenčních problémů řadu odběratelů společnosti. Již v roce 2010 vedení firmy konstatovalo, že se objednávky nosičů pohybují na cenách, které "se prakticky rovnají vynaloženým nákladům". Sedláček a spol. proto hledají byznysové příležitosti v návazných oborech - kupříkladu v roce 2012 firma rozjela vlastní tiskárnu. V posledních letech rovněž zostřila konkurence - kromě tradičního výrobce GZ Recordable v roce 2010 rozjel vlastní provoz v Plzni nadnárodní obr Sony.