Godzilla Recenze

17:30, 13. 5. 2014

Monstrózní záležitost až na samé hranici únosnosti. Pro milovníky katastrofických filmů labužnická lázeň přeplněná dlouhými záběry Godzilly a dalších zúčastněných monster, ať již při ničení aglomerací nebo při vzájemných bitkách, pro běžné filmové nadšence několik překvapení. To největší: není to takový průšvih (a to kupodivu ani scenáristicky), jaký by daný žánr a dokonce subžánr snímků s předimenzovanými zvířátky mohl snadno nabídnout.

Ba dokonce u některých sekvencí se dá mluvit o výtečné filmařské záležitosti, viz pasáž s leteckým výsadkem amerických vojáků do dýmem zahaleného pekla ničeného města, podkreslená nervy drásajícím táhlým vytím houslových linek. K tomu se tvůrci sympaticky snaží jít ne úplně vyšlapanými narativními cestami (úvodní představení monster prostřednictvím TV obrazovky nebo rychlé utnutí několika postav, které se od počátku tváří jako hlavní figury). A další podstatné plus: na rozdíl od takového Amazing Spider-Mana 2, kde se nasládle toká o stošest, tvůrci nové Godzilly sázejí především na velkolepou akci. Hluchých, vycpávkových sekvencí je tu opravdu pomálu.

I tak ale ne příliš ostřílený režisér Gareth Edwards nutně narazil na některé mantinely, nastavené škatulkou katastrofických snímků. Slibně se rozvíjející a místy zajímavě vyprávěný děj se v závěru překlopí do očekávatelné devastující scény, u které divák ani na vteřinu nezapochybuje, jak dopadne (dobře). Rovněž pokus o trochu hlubší linku na téma člověk versus příroda či schopnost přírody vlastními silami nastolit potřebnou "rovnováhu" (vedený dost pozitivisticky) nakonec vyzní trochu nemastně neslaně. Sečteno podtrženo: sympaticky netuctový, ale ne úplně dotažený film, který nezestárne ani po několika letech.

Vaší pozornosti doporučujeme:

Godzilla