Král Artuš: Legenda o meči Recenze

16:25, 20. 5. 2017

Brilantní film na pomezí strhujícího dobrodružství a fantasy, od kterého si studio Warner Bros. hodně slibovalo a do jehož výroby zainvestovalo slušných 175 milionů dolarů. Bohužel, již z prvních týdnů na klíčovém americkém kinotrhu je jasné, že půjde o jeden z největších letošních byznysových propadáků v kinech (diváci v USA a Kanadě za prvních 14 dní promítání utratili za lístky jen 22 milionů dolarů). To je obrovská škoda - pro diváky a hlavně pro autorský tým, který zde odvedl výbornou práci.

Přitom Král Artuš strčí drtivou většinu soudobé fantasy/akční produkce hravě do kapsy, ať již díky moderní a opravdu chytré režii Guye Ritchieho (Sherlock Holmes, Podfu(c)k atd.), skvělým střihem a kamerou, zdařilou choreografií bojových scén, podmanivým vizuálním ztvárněním nebo epickou hudební složkou.

To vše je korunováno dobře napsanými a výtečně ztvárněnými hlavními postavami: Charlie Hunnam jako Artuš je oslnivý, přesně ten charismatický a inteligentní ranař-sympaťák, který dokáže oslovit dámské i pánské publikum. Hodně mu pomáhá jeho protihráč, jako většinou vynikající Jude Law coby zlý král Vortigern.

Film jako celek má akorát strhující tempo, je tu přesně ten správný poměr mluveného slova, cool nadsázky, hravosti a nápaditě vystavěných bitek. Ritchieho vypravěčský styl místy ohromí (viz střihové pasáže, vměstnávající dlouhý časový úsek do pár minut), po celou dobu filmu hlavně baví. Ještě jednou, je to strašná škoda a těžko říci, kdo u Warnerů odflákl svou práci, zda jen průzkum, nebo i marketing. Filmaři to rozhodně nebyli a modleme se, aby kvůli tomuto flopu nezapadl jasný Hunnamův talent.