Logan: WolverineRecenze

12. 3. 2017

Důstojnější a vydařenější rozloučení s filmovým plátnem si snad postava komiksového Wolverina ani nemohla přát. Třetí a podle všeho poslední díl trilogie sólového Wolverina s Hughem Jackmanem je více než co jiného sociální drama stárnoucího a unaveného chlápka, kterému docházejí síly a který si nepřeje ni jiného, než mít klid. To je nové a osvěžující pojetí žánru komiksových adaptací.

Samozřejmě, tu a tam nechybí pořádné bitky, přestřelky a divoké honičky. Avšak sledovat kulhajícího, pokašlávajícího a prošedivělého Jackmana, jak po velkou část příběhu řeší hlavně docházející síly, ztuhlé klouby, slábnoucí zrak a třeba hnisající drápy, je v kontextu celé X-Men série zábavné a neotřelé. Z určitého pohledu film navíc připomíná velkolepý pohřeb velkých vikingských nebo inckých válečníků: na cestě na onen svět hlavní postavu doprovázejí další lidské oběti (drobný spoiler: z X-Menů neskoná jen Logan).

Režisér a spoluscenárista James Mangold (povedené zářezy 3:10 Vlak do Yumy, Walk the Line, Identita) navíc Loganovi - Wolverinovi nadělil i obstojné záporáky - zde policejního kyborga Pierceho (hraje Boyd Holbrook) a bezcitného Dr. Rice (Richard Grant) - plus dobře zvládnuté a svižně odsýpající akční scény. Zcela speciální pozornost si zasluhuje dvanáctiletá britská herečka Dafne Keen, jejíž mutantka Laura se postupně stává Wolverinovým parťákem. Z lehkosti a samozřejmosti, se kterou tato křehká dívka seká hlavy protivníků, až nepříjemně mrazí. Suma sumárum: vše výše uvedené plus samozřejmě Jackmanův herecký výkon dělají z Logana druhý nejpovedenější film X-Men série, hned po První třídě.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn6

• Česká spořitelna: z týmu externí komunikace odchází Kristýna Havligerová a Klára Pačesová. Vedením útvaru a funkcí mluvčího Spořitelny byl dočasně pověřen František Bouc.

• Euromedia Group: změny v orgánech knižního obra - v představenstvu vystřídal Michala Marinova Lukáš Novák (E-commerce Holding), v dozorčí radě místo Štěpána Rázgy zasedl Robert Chmelař (investment partner Rockaway; Rockaway je nový vlastník).

• Kanzelsberger: jeden z největších knihkupeckých řetězců (majitel Jan Kanzelsberger) za rok 2015 navýšil tržby z 326 milionů na 355 milionů korun. Čistý zisk vyskočil z milionu na 6,6 milionu korun.

Další, téměř dvouminutový trailer k sedmé řadě Game of Thrones. Nová řada startuje v červenci.

Chinaski
    24. 10.16. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Transformers: Poslední rytíř

Nové pokračování filmové frančízy Transformers více než kdy jindy vypadá, jako by bylo financováno z dotací Evropské unie - je nesnesitelně přešlehané nákladnými digitálními triky, nesmyslné a zhola zbytečné. A to i v kontextu předchozích autobotích "trháků" režiséra Michaela Baye.

Pod nánosem monstrózních akčních scén se nadobro vytrácí i náznak toho dobrého, co kdy v sérii o Transformerech bylo a co kdy mohla přinést. Samozřejmě, pokud přijmeme diskutabilní tezi, že tam kdy něco takového bylo. A přitom například předchozí Bayův film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází ukazuje, že tento tvůrce umí točit chytře a nápaditě. A to i v případě, že děj je napěchován bojovými akcemi. Jen mít v ruce kvalitní a inteligentní scénář a moc ho nepokazit.

To bohužel není případ Posledního rytíře. I ti, kdo nad předchozími filmy Transformers zlomili hůl, budou tentokrát překvapeni explozí nesmyslnosti, která se z plátna na diváka vyřine jako jarní bystřina. Základní konflikt hodní Transformeři versus zlí Transformeři je nyní nešťastně znepřehledněn vstupem dalších hráčů do děje (zde dávní Transformeři z minulosti, král Artuš a Merlin nebo jakási člověčí polopovstalecká organizace, která je ovšem pro jakoukoliv naraci absolutně zbytečná).

Jednotlivé figurky mizí a zase se objevují zarputile nahodile či bizzarně, občas někdo změní stranu a uprostřed takové skrumáže pak divákovi ani nevadí chaotičnost jednání jednotlivých postav. Bay nenabídne zhola nic, žádný styl, nápaditost režijní rukopisu, moderní způsob vyprávění. Dokonce tu chybí i základní koření v podobě hustých/vtipných hlášek. Jen přehuštěné a předem odhadnutelné scény na efekt, mířící na první signální soustavu. Ovšem, že to bude zase byznysová bomba, o tom žádná.