Logan: Wolverine Recenze

20:39, 12. 3. 2017

Důstojnější a vydařenější rozloučení s filmovým plátnem si snad postava komiksového Wolverina ani nemohla přát. Třetí a podle všeho poslední díl trilogie sólového Wolverina s Hughem Jackmanem je více než co jiného sociální drama stárnoucího a unaveného chlápka, kterému docházejí síly a který si nepřeje ni jiného, než mít klid. To je nové a osvěžující pojetí žánru komiksových adaptací.

Samozřejmě, tu a tam nechybí pořádné bitky, přestřelky a divoké honičky. Avšak sledovat kulhajícího, pokašlávajícího a prošedivělého Jackmana, jak po velkou část příběhu řeší hlavně docházející síly, ztuhlé klouby, slábnoucí zrak a třeba hnisající drápy, je v kontextu celé X-Men série zábavné a neotřelé. Z určitého pohledu film navíc připomíná velkolepý pohřeb velkých vikingských nebo inckých válečníků: na cestě na onen svět hlavní postavu doprovázejí další lidské oběti (drobný spoiler: z X-Menů neskoná jen Logan).

Režisér a spoluscenárista James Mangold (povedené zářezy 3:10 Vlak do Yumy, Walk the Line, Identita) navíc Loganovi - Wolverinovi nadělil i obstojné záporáky - zde policejního kyborga Pierceho (hraje Boyd Holbrook) a bezcitného Dr. Rice (Richard Grant) - plus dobře zvládnuté a svižně odsýpající akční scény. Zcela speciální pozornost si zasluhuje dvanáctiletá britská herečka Dafne Keen, jejíž mutantka Laura se postupně stává Wolverinovým parťákem. Z lehkosti a samozřejmosti, se kterou tato křehká dívka seká hlavy protivníků, až nepříjemně mrazí. Suma sumárum: vše výše uvedené plus samozřejmě Jackmanův herecký výkon dělají z Logana druhý nejpovedenější film X-Men série, hned po První třídě.