Logan: WolverineRecenze

12. 3. 2017

Důstojnější a vydařenější rozloučení s filmovým plátnem si snad postava komiksového Wolverina ani nemohla přát. Třetí a podle všeho poslední díl trilogie sólového Wolverina s Hughem Jackmanem je více než co jiného sociální drama stárnoucího a unaveného chlápka, kterému docházejí síly a který si nepřeje ni jiného, než mít klid. To je nové a osvěžující pojetí žánru komiksových adaptací.

Samozřejmě, tu a tam nechybí pořádné bitky, přestřelky a divoké honičky. Avšak sledovat kulhajícího, pokašlávajícího a prošedivělého Jackmana, jak po velkou část příběhu řeší hlavně docházející síly, ztuhlé klouby, slábnoucí zrak a třeba hnisající drápy, je v kontextu celé X-Men série zábavné a neotřelé. Z určitého pohledu film navíc připomíná velkolepý pohřeb velkých vikingských nebo inckých válečníků: na cestě na onen svět hlavní postavu doprovázejí další lidské oběti (drobný spoiler: z X-Menů neskoná jen Logan).

Režisér a spoluscenárista James Mangold (povedené zářezy 3:10 Vlak do Yumy, Walk the Line, Identita) navíc Loganovi - Wolverinovi nadělil i obstojné záporáky - zde policejního kyborga Pierceho (hraje Boyd Holbrook) a bezcitného Dr. Rice (Richard Grant) - plus dobře zvládnuté a svižně odsýpající akční scény. Zcela speciální pozornost si zasluhuje dvanáctiletá britská herečka Dafne Keen, jejíž mutantka Laura se postupně stává Wolverinovým parťákem. Z lehkosti a samozřejmosti, se kterou tato křehká dívka seká hlavy protivníků, až nepříjemně mrazí. Suma sumárum: vše výše uvedené plus samozřejmě Jackmanův herecký výkon dělají z Logana druhý nejpovedenější film X-Men série, hned po První třídě.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn6

• Live Nation: do Česka přiveze koncert zpěváka a kytaristy Chrise Rey, akce se uskuteční v listopadu 2017 v Kongresovém centru Praha.

• Neoluxor: novým marketingovým ředitelem sítě knihkupectví se stává Robin Čermák, který dříve dělal na podobné pozici v konkurenční síti Knihy Dobrovský.

• CME: majitel TV Nova oznámí hospodářské výsledky za první kvartál 2017 ve středu 26. dubna.

Teaser k chystanému hitu Star Wars: The Last Jedi. V kinech v prosinci 2017.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Ztracené město Z

Propagace novinkového filmu ráda sáhla ke jménu kultovního hrdiny Indiana Jonese, skutečnost je o trochu prozaičtější: film Ztracené město Z vznikl na motivy skutečných osudů dnes polozapomenutého britského dobrodruha a cestovatele Percyho Fawcetta, který velkou část svého života zasvětil hledání bájné indiánské civilizace, údajně ztracené v džungli někde na pomezí Brazílie a Bolívie.

V roce 1925  Fawcett na jedné ze svých cest společně se svým synem za dodnes nevyjasněných okolností kdesi v Amazonii nadobro zmizel. Zůstala jen pomalu blednoucí legenda. Je zbytečné bádat nad tím, nakolik se filmaři nyní drželi či nedrželi jednotlivých zákrut Fawcettova životopisu.

Mnohem důležitější je, že se jim pod vedením doposud nepříliš výrazného režiséra Jamese Graye (rovněž spolutvůrce scénáře) podařilo oživit a rozdmýchat starodávného ducha objevitelství, touhy vykročit za známé hranice, stanout někde jako první a odkrýt vzrušující tajemství. Touhy, která v dnešním světě Google Maps, instantních zážitků a proklikání se k čemukoliv, jakoby vymizela a která se v kinematografii objevuje spíše zřídka (probleskla kupříkladu v Nolanově Interstellaru).

Škoda jen, že se v hlavní roli neobjevil původně zvažovaný Brad Pitt. Charlie Hunnam (Pacific Rim, Potomci lidí) bezpochyby coby Percy Fawcett odvádí nadprůměrnou práci, s Pittem (ten nakonec snímek jen koprodukoval) by šlo přece jen o trochu vyšší grády. I tak je Ztracené město Z solidní filmařinou, poutavě a maximálně autenticky udělané dobrodružství s několika výraznými a nadprůměrnými momenty, které nedají na film zapomenout ani v následujících letech.