MasarykRecenze

9. 3. 2017

Vysoce ambiciózní a vysoce nesrozumitelný film. Kde se stala chyba? Režisér Julius Ševčík (Normal, Restart) a scenáristé Petr Kolečko s Alexem Koenigsmarkem rozstřelili celý snímek do tak nesourodé a obtížně sledovatelné skrumáže fragmentů, že v celém pelmelu (o jednotném tvaru se dá stěží mluvit) výjevů a jejich návaznosti má potíže orientovat se i člověk, který děje kolem mnichovské dohody 1938 a reálie První republiky solidně načetl. O běžném divákovi nemluvě.

Takže tu máme rovinu diplomata a bohéma Jana Masaryka, který je zatížen velkým jménem, spojeným s Prezidentem osvoboditelem, a kterého sledujeme jednak v časech okolo Mnichova a jednak za jeho pobytu v americkém sanatoriu poté. Nevypočitatelné těkání mezi těmito polohami je současně zahuštěno spletitými diplomatickými hrátkami mezi Masarykem na jedné straně, a francouzskými, anglickými diplomaty, Konrádem Henleinem, Edvardem Benešem (!) atd. na straně druhé. Obzvláště vydedukovat, v čem spočívala Benešova finta na Masaryka, je úkol hodný zkušených kryptologů. Tady budou mít hlavu zamotanou i největší kingové z Černínského paláce.

Za takových okolností mohou Karel Roden (Masaryk), Oldřich Kaiser (Beneš) a další hrát třeba jako bozi, ale diváka spíše bolí hlava při přemýšlení, kdo tedy v Mnichově vlastně převezl koho a kdo za daných okolností "vyhrál". Škoda nevyužité šance, i v kontextu solidně odvedeného filmového řemesla kreativních a technických profesí filmu. Mimochodem, tvůrci Masaryka jakoby si tento handicap uvědomovali a promo z velké části postavili nesmyslně na náznacích lechtivých sekvencí Masarykových souloží a fetování. Spoiler: většina scén tohoto druhu obsahuje již trailer, film toho nenabídne o mnoho více.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn4

• Albatros Media: knižní obr dnes dokončil dříve avizovaný nákup 100 procentního podílu v Nakladatelství Kniha Zlín. Jedná se o jedenáctou akvizici za posledních šest let. Konsolidovaný roční obrat skupiny Albatros se tak zvedl na 850 milionů korun.

• Kinematografie: ocenění Film Friendly určené regionálním subjektům za spolupráci s filmaři putuje do Liberce. Místní Liberec Film Office loni spolupracovala kupříkladu na natáčení desetidílného amerického seriálu Genius (National Geographic) o Albertu Einsteinovi.

• Jablotron: pro Jablotron Alarms a Jablotron Security bude zajišťovat PR služby včetně správy sociálních sítí agentura Inspiro Solutions (Kindred Group).

Nový trailer k chystanému filmu Kingsman: The Golden Circle. V kinech v říjnu 2017.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Ztracené město Z

Propagace novinkového filmu ráda sáhla ke jménu kultovního hrdiny Indiana Jonese, skutečnost je o trochu prozaičtější: film Ztracené město Z vznikl na motivy skutečných osudů dnes polozapomenutého britského dobrodruha a cestovatele Percyho Fawcetta, který velkou část svého života zasvětil hledání bájné indiánské civilizace, údajně ztracené v džungli někde na pomezí Brazílie a Bolívie.

V roce 1925  Fawcett na jedné ze svých cest společně se svým synem za dodnes nevyjasněných okolností kdesi v Amazonii nadobro zmizel. Zůstala jen pomalu blednoucí legenda. Je zbytečné bádat nad tím, nakolik se filmaři nyní drželi či nedrželi jednotlivých zákrut Fawcettova životopisu.

Mnohem důležitější je, že se jim pod vedením doposud nepříliš výrazného režiséra Jamese Graye (rovněž spolutvůrce scénáře) podařilo oživit a rozdmýchat starodávného ducha objevitelství, touhy vykročit za známé hranice, stanout někde jako první a odkrýt vzrušující tajemství. Touhy, která v dnešním světě Google Maps, instantních zážitků a proklikání se k čemukoliv, jakoby vymizela a která se v kinematografii objevuje spíše zřídka (probleskla kupříkladu v Nolanově Interstellaru).

Škoda jen, že se v hlavní roli neobjevil původně zvažovaný Brad Pitt. Charlie Hunnam (Pacific Rim, Potomci lidí) bezpochyby coby Percy Fawcett odvádí nadprůměrnou práci, s Pittem (ten nakonec snímek jen koprodukoval) by šlo přece jen o trochu vyšší grády. I tak je Ztracené město Z solidní filmařinou, poutavě a maximálně autenticky udělané dobrodružství s několika výraznými a nadprůměrnými momenty, které nedají na film zapomenout ani v následujících letech.