MasarykRecenze

9. 3. 2017

Vysoce ambiciózní a vysoce nesrozumitelný film. Kde se stala chyba? Režisér Julius Ševčík (Normal, Restart) a scenáristé Petr Kolečko s Alexem Koenigsmarkem rozstřelili celý snímek do tak nesourodé a obtížně sledovatelné skrumáže fragmentů, že v celém pelmelu (o jednotném tvaru se dá stěží mluvit) výjevů a jejich návaznosti má potíže orientovat se i člověk, který děje kolem mnichovské dohody 1938 a reálie První republiky solidně načetl. O běžném divákovi nemluvě.

Takže tu máme rovinu diplomata a bohéma Jana Masaryka, který je zatížen velkým jménem, spojeným s Prezidentem osvoboditelem, a kterého sledujeme jednak v časech okolo Mnichova a jednak za jeho pobytu v americkém sanatoriu poté. Nevypočitatelné těkání mezi těmito polohami je současně zahuštěno spletitými diplomatickými hrátkami mezi Masarykem na jedné straně, a francouzskými, anglickými diplomaty, Konrádem Henleinem, Edvardem Benešem (!) atd. na straně druhé. Obzvláště vydedukovat, v čem spočívala Benešova finta na Masaryka, je úkol hodný zkušených kryptologů. Tady budou mít hlavu zamotanou i největší kingové z Černínského paláce.

Za takových okolností mohou Karel Roden (Masaryk), Oldřich Kaiser (Beneš) a další hrát třeba jako bozi, ale diváka spíše bolí hlava při přemýšlení, kdo tedy v Mnichově vlastně převezl koho a kdo za daných okolností "vyhrál". Škoda nevyužité šance, i v kontextu solidně odvedeného filmového řemesla kreativních a technických profesí filmu. Mimochodem, tvůrci Masaryka jakoby si tento handicap uvědomovali a promo z velké části postavili nesmyslně na náznacích lechtivých sekvencí Masarykových souloží a fetování. Spoiler: většina scén tohoto druhu obsahuje již trailer, film toho nenabídne o mnoho více.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn4

• Newcast: contentová agentura, která je součástí komunikační skupiny Publicis One, spouští v Česku platformu Leaders (ta vzníkla v Izraeli v roce 2009) zaměřující se na práci s influencery na sociálních sítích.

• Česká lékařská komora: spouští vlastní online magazín na doméně Nasezdravotnictvi.cz, který se bude věnovat zdravotnickým tématům. Šéfredaktorem magazínu je David Garkisch (ex-TV Nova, ex-MF Dnes).

• Kašpar PR: PR agentura Pavla Kašpara získala nového klienta, síť realitních kanceláří Century 21.

Chystaná marvelovská pecka: trailer k Black Panther.

Kabát
    11. 10.28. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Blade Runner 2049

Hypotetická situace: získal by Blade Runner 2049 stejně kultovní postavení jako jednička, pokud by byl právě on prvním filmem série a byl by uveden ve stejném roce, tedy v roce 1982 (když odhlédneme od samotného vývoje filmových technologií)? Pokud by šlo jen o vizuální složku, tak bezpochyby ano. Noir atmosféra a dokonalé scenérie dystopického světa, tuna efektů, výprava a krásná kamera Rogera Deakinse vytvářejí pastvu pro divácké oči. A bodují i dnes, kdy si divák může vybrat z řady podobně laděných filmů. Co teprve před 35 lety.

Palec nahoru si povětšinou zaslouží i herecké výkony. Důstojník losangeleské policie K Ryana Gosliga je silným nástupcem Ricka Deckarda Harrisona Forda (který se zde rovněž objeví). Škoda jen, že autoři Goslingovi nevytvořili stejně úchvatného protihráče, jakým byl Rutger Hauer v "jedničce". Pochvala platí i pro podmanivou hudbu hypertalentovaného Hanse Zimmera.

A tak hlavním místem, kde Blade Runner 2049 oproti předchůdci kulhá či, kde má největší rezervy, je režijní rukopis. Režisér Denis Villeneuve (rozpačitá sci-fi Příchozí, povedený film Zmizení atd.) není tak sebejistý, invenční, vizionářský a inteligentní autor jako Ridley Scott. A nutno dodat, že mu příliš nepomáhá ani autor scénáře Hampton Fancher (podílel se i na scénáři k prvnímu Blade Runnerovi), který z velké části opakuje témata nahozená před třiceti a který se občas nevyhnul nelogičnostem v ději. Natažení filmu na téměř tři hodiny je tak místy drobnou zkouškou divákovy koncentrace.

Sečteno podtrženo: Blade Runner 2049 coby úvodní snímek "runnerovského" světa by měl slušnou šanci na získání podobně výsostné pozice. Takto je třeba zatleskat solidně vymyšlené a vyrobené "dvojce", která by většinu fanoušků Blade Runnera neměla zklamat.