Obr DobrRecenze

4. 9. 2016

Další z dětských filmů, který podobně jako třeba Tři bratry Jana Svěráka dospělý jen velmi obtížně zhodnotí. Obr Dobr je tak specifický film pro nejmenší, s cílovkou dejme tomu od čtyř až sedm let (max), že se v drtivé většině nachází zcela mimo svět dospěláků (toto není hodnocení, pouze neutrální konstatování).

Pár slov alespoň k filmařině: bohužel oproti brilantním Tintinovým dobrodružstvím, nabitým spádem a nekončící akcí, má Steven Spielberg méně jistou ruku. Ať již je to opravdu hodně rozvleklým příběhem (autorkou scénáře je Melissa Mathison, která sepsala scénář i pro legendárního E.T. Mimozemšťana) nebo poněkud topornou hlavní hrdinkou v podání debutující Ruby Barnhill, kouzlo vtažení do pohádkového světa autora knižní předlohy Roalda Dahla se ne a ne dostavit. Byť kamera Janusze Kamińskiho hodně čaruje.

Spielberg kupodivu nevyužil ani šanci, kterou mu skýtá animace, a na tomto poli nabídl pouze průměrnou podívanou (jednu z mála výjimek tvoří sekvence s kouzelným stromem). Co naopak smutně překvapí, jsou infantility, které si režisér mohl odpustit - ano, u scény s prdící anglickou královnou se některé děti smějí, na autora Spielbergova umu a renomé je to dost pod úroveň. Spíše obezlička: pokud nezaujmu celkovým příběhem, pomohu si jistotou, tedy prděním.

Na druhou stranu, film je doposud diváky v kinech přijímán spíše rozpačitě rovněž z toho důvodu, že se mu relativně zdařile podařilo vystihnout Dahlovu poetiku. A ta je na hony vzdálená dnešním Hvězdným válkám nebo Transformers. Možná v tom tkví největší klad Spielbergova filmu. Bez hodnocení (viz úvod).

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn6

• Live Nation: do Česka přiveze koncert zpěváka a kytaristy Chrise Rey, akce se uskuteční v listopadu 2017 v Kongresovém centru Praha.

• Neoluxor: novým marketingovým ředitelem sítě knihkupectví se stává Robin Čermák, který dříve dělal na podobné pozici v konkurenční síti Knihy Dobrovský.

• CME: majitel TV Nova oznámí hospodářské výsledky za první kvartál 2017 ve středu 26. dubna.

Teaser k chystanému hitu Star Wars: The Last Jedi. V kinech v prosinci 2017.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Ztracené město Z

Propagace novinkového filmu ráda sáhla ke jménu kultovního hrdiny Indiana Jonese, skutečnost je o trochu prozaičtější: film Ztracené město Z vznikl na motivy skutečných osudů dnes polozapomenutého britského dobrodruha a cestovatele Percyho Fawcetta, který velkou část svého života zasvětil hledání bájné indiánské civilizace, údajně ztracené v džungli někde na pomezí Brazílie a Bolívie.

V roce 1925  Fawcett na jedné ze svých cest společně se svým synem za dodnes nevyjasněných okolností kdesi v Amazonii nadobro zmizel. Zůstala jen pomalu blednoucí legenda. Je zbytečné bádat nad tím, nakolik se filmaři nyní drželi či nedrželi jednotlivých zákrut Fawcettova životopisu.

Mnohem důležitější je, že se jim pod vedením doposud nepříliš výrazného režiséra Jamese Graye (rovněž spolutvůrce scénáře) podařilo oživit a rozdmýchat starodávného ducha objevitelství, touhy vykročit za známé hranice, stanout někde jako první a odkrýt vzrušující tajemství. Touhy, která v dnešním světě Google Maps, instantních zážitků a proklikání se k čemukoliv, jakoby vymizela a která se v kinematografii objevuje spíše zřídka (probleskla kupříkladu v Nolanově Interstellaru).

Škoda jen, že se v hlavní roli neobjevil původně zvažovaný Brad Pitt. Charlie Hunnam (Pacific Rim, Potomci lidí) bezpochyby coby Percy Fawcett odvádí nadprůměrnou práci, s Pittem (ten nakonec snímek jen koprodukoval) by šlo přece jen o trochu vyšší grády. I tak je Ztracené město Z solidní filmařinou, poutavě a maximálně autenticky udělané dobrodružství s několika výraznými a nadprůměrnými momenty, které nedají na film zapomenout ani v následujících letech.