Obr Dobr Recenze

21:24, 4. 9. 2016

Další z dětských filmů, který podobně jako třeba Tři bratry Jana Svěráka dospělý jen velmi obtížně zhodnotí. Obr Dobr je tak specifický film pro nejmenší, s cílovkou dejme tomu od čtyř až sedm let (max), že se v drtivé většině nachází zcela mimo svět dospěláků (toto není hodnocení, pouze neutrální konstatování).

Pár slov alespoň k filmařině: bohužel oproti brilantním Tintinovým dobrodružstvím, nabitým spádem a nekončící akcí, má Steven Spielberg méně jistou ruku. Ať již je to opravdu hodně rozvleklým příběhem (autorkou scénáře je Melissa Mathison, která sepsala scénář i pro legendárního E.T. Mimozemšťana) nebo poněkud topornou hlavní hrdinkou v podání debutující Ruby Barnhill, kouzlo vtažení do pohádkového světa autora knižní předlohy Roalda Dahla se ne a ne dostavit. Byť kamera Janusze Kamińskiho hodně čaruje.

Spielberg kupodivu nevyužil ani šanci, kterou mu skýtá animace, a na tomto poli nabídl pouze průměrnou podívanou (jednu z mála výjimek tvoří sekvence s kouzelným stromem). Co naopak smutně překvapí, jsou infantility, které si režisér mohl odpustit - ano, u scény s prdící anglickou královnou se některé děti smějí, na autora Spielbergova umu a renomé je to dost pod úroveň. Spíše obezlička: pokud nezaujmu celkovým příběhem, pomohu si jistotou, tedy prděním.

Na druhou stranu, film je doposud diváky v kinech přijímán spíše rozpačitě rovněž z toho důvodu, že se mu relativně zdařile podařilo vystihnout Dahlovu poetiku. A ta je na hony vzdálená dnešním Hvězdným válkám nebo Transformers. Možná v tom tkví největší klad Spielbergova filmu. Bez hodnocení (viz úvod).