Obr DobrRecenze

4. 9. 2016

Další z dětských filmů, který podobně jako třeba Tři bratry Jana Svěráka dospělý jen velmi obtížně zhodnotí. Obr Dobr je tak specifický film pro nejmenší, s cílovkou dejme tomu od čtyř až sedm let (max), že se v drtivé většině nachází zcela mimo svět dospěláků (toto není hodnocení, pouze neutrální konstatování).

Pár slov alespoň k filmařině: bohužel oproti brilantním Tintinovým dobrodružstvím, nabitým spádem a nekončící akcí, má Steven Spielberg méně jistou ruku. Ať již je to opravdu hodně rozvleklým příběhem (autorkou scénáře je Melissa Mathison, která sepsala scénář i pro legendárního E.T. Mimozemšťana) nebo poněkud topornou hlavní hrdinkou v podání debutující Ruby Barnhill, kouzlo vtažení do pohádkového světa autora knižní předlohy Roalda Dahla se ne a ne dostavit. Byť kamera Janusze Kamińskiho hodně čaruje.

Spielberg kupodivu nevyužil ani šanci, kterou mu skýtá animace, a na tomto poli nabídl pouze průměrnou podívanou (jednu z mála výjimek tvoří sekvence s kouzelným stromem). Co naopak smutně překvapí, jsou infantility, které si režisér mohl odpustit - ano, u scény s prdící anglickou královnou se některé děti smějí, na autora Spielbergova umu a renomé je to dost pod úroveň. Spíše obezlička: pokud nezaujmu celkovým příběhem, pomohu si jistotou, tedy prděním.

Na druhou stranu, film je doposud diváky v kinech přijímán spíše rozpačitě rovněž z toho důvodu, že se mu relativně zdařile podařilo vystihnout Dahlovu poetiku. A ta je na hony vzdálená dnešním Hvězdným válkám nebo Transformers. Možná v tom tkví největší klad Spielbergova filmu. Bez hodnocení (viz úvod).

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn6

• UPC Česká a Slovenská republika: do marketingového oddělení kabelového operátora nastoupili Jindřich Rampulka (rozvoj zákaznických propozic pro střední a velké firmy v regionu střední a východní Evropy) a Tomáš Janovec (online kampaně B2B pro malé a střední podniky ).

• Publicis One: jedna z mediálních agentur skupiny mění celosvětově název z Mediavest/Spark na Spark Foundry. Během léta dojde k rebrandingu i české lokální pobočky.

• AMI Communications: PR agentura získala nového klienta, letos těžce zkoušenou e-sámošku Rohlik.cz (kauza se zaměstnáváním Ukrajinců), pro kterou zajistí služby produktové a korporátní komunikace. Za Rohlik.cz doposud mluvila Michala Gregorová.

Nový story trailer k chystané PC/konzolové hře Kingdom Come: Deliverance (launch únor 2018).

Chinaski
    24. 10.16. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Po strništi bos

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.