Obr DobrRecenze

4. 9. 2016

Další z dětských filmů, který podobně jako třeba Tři bratry Jana Svěráka dospělý jen velmi obtížně zhodnotí. Obr Dobr je tak specifický film pro nejmenší, s cílovkou dejme tomu od čtyř až sedm let (max), že se v drtivé většině nachází zcela mimo svět dospěláků (toto není hodnocení, pouze neutrální konstatování).

Pár slov alespoň k filmařině: bohužel oproti brilantním Tintinovým dobrodružstvím, nabitým spádem a nekončící akcí, má Steven Spielberg méně jistou ruku. Ať již je to opravdu hodně rozvleklým příběhem (autorkou scénáře je Melissa Mathison, která sepsala scénář i pro legendárního E.T. Mimozemšťana) nebo poněkud topornou hlavní hrdinkou v podání debutující Ruby Barnhill, kouzlo vtažení do pohádkového světa autora knižní předlohy Roalda Dahla se ne a ne dostavit. Byť kamera Janusze Kamińskiho hodně čaruje.

Spielberg kupodivu nevyužil ani šanci, kterou mu skýtá animace, a na tomto poli nabídl pouze průměrnou podívanou (jednu z mála výjimek tvoří sekvence s kouzelným stromem). Co naopak smutně překvapí, jsou infantility, které si režisér mohl odpustit - ano, u scény s prdící anglickou královnou se některé děti smějí, na autora Spielbergova umu a renomé je to dost pod úroveň. Spíše obezlička: pokud nezaujmu celkovým příběhem, pomohu si jistotou, tedy prděním.

Na druhou stranu, film je doposud diváky v kinech přijímán spíše rozpačitě rovněž z toho důvodu, že se mu relativně zdařile podařilo vystihnout Dahlovu poetiku. A ta je na hony vzdálená dnešním Hvězdným válkám nebo Transformers. Možná v tom tkví největší klad Spielbergova filmu. Bez hodnocení (viz úvod).

• Česká televize: francouzsko-německý kanál Arte navyšuje rozpočet pro koprodukce s ČT o 100 tisíc eur. Peníze půjdou na sedm společných projektů, mezi jinými na snímky o Tomáši Baťovi, řeckých emigrantech v Československu nebo o pražském fenoménu, defenestraci.

• Nielsen Admosphere: ceníkové ceny reklamního prostoru v roce 2016 - TV 42,4 miliardy korun (meziročně +19,4 procenta), tisk 19 miliard (+6,5 procenta), rádio 7 miliard (+10,4 procenta), out-of-home 5,2 miliardy (+6,5 procenta). Největší zadavatel 2016 v ceníkových cenách - Procter & Gamble 1,36 miliardy korun (+43 procenta).

• Grayling: komunikační agentura získala nového klienta, satelitního operátora SES Astra, pro kterého bude pracovat v Česku i na Slovensku. Bude mu poskytovat služby public relations a public affairs, včetně správy a obsahu lokální facebookové stránky.

Klip Tvář z nové povedené desky The.Switch.

Xindl X
    28. 2.07. 4.

FTV Prima vypsala výběrové řízení na pozici Analytik výzkumu se zaměřením na marketing a program. Více informací na www.iprima.cz.

Pod rouškou noci

Je skvělé sledovat, jak talentovaný Ben Affleck (Gone, Baby, Gone, Město, Argo) s každým režijním počinem zraje a získává na jistotě a kreativní troufalosti. A to i v kontextu s jeho předešlou režijní záležitostí, povedeným historickým dramatem Argo (2012), které si vysloužilo Oscara za nejlepší film. Mnohovrstevnatou gangsterkou Pod rouškou noci si Affleck ukousl doposud největší režijní sousto - a to nejen kvůli svému hereckému a scenáristickému angažmá, ale především šíři a komplexnosti látky.

Příběh drobného zlodějíčka, který se v době prohibice ve Spojených státech vypracuje v mocného mafiánského bosse, Affleck pojal kromě jiného jako barvitou exkursi do nepříliš frekventovaných témat - od floridského gangsterského podsvětí přes Ku-Klux-Klan až po zvláštní mix byznysovo-náboženského fanatismu. Nic na tom nemění, že řadu situací, stylizací či podobných postav divák už viděl ve Scorseseho Boardwalk Empire nebo dokonce ve videohrách Mafia. Affleck je dokáže sebejistě propojit v napínavou show s energií a humorem, režijně přitom exceluje zejména ve velkolepě pojatých akčních scénách, od úvodní automobilové honičky až po závěrečné střelecké zúčtování.

Kde naopak Affleck pokulhává, je scénář a zejména dialogy. Paradoxně je to vidět na hlavní postavě, zabijáckém kápovi Joe Coughlinovi. Směs bezohledné brutality a laskavého srdce vyznívá občas dost křečovitě, neuvěřitelně a dokonce i naivně, navíc nepříjemně rozmělňují slušně rozeběhnuté akce. Byť Pod rouškou noci zdaleka nedosahuje mistrovství Gangů New Yorku (opět Scorsese), stále se jedná o řemeslně nadprůměrnou záležitost.