Po strništi bosRecenze

18. 8. 2017

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn17

• Mindshare: mediální agenturu ze sítě GroupM od listopadu posílil Pavel Kozák (ex-Zenith Optimedia), který nastoupil na pozici client leadership senior manager. Pracovat bude v týmu Zuzany Šindelářové, jedné ze čtyř client leadership directorů. Kozák bude mimo jiné dále pokračovat v práci pro klienta Sanofi.

• TV Nova: seriál Dáma a Král stále drží solidní čísla - pátý díl dosáhl podíl na sledovanosti 30,24 procenta v 15-54 a v širší cílové skupině 4+ ho sledovalo 1,512 milionu diváků.

• DigitalAd: v říjnu 2017 se obrat webů, zastupovaných novou agenturou a realizovaný v rámci metody yield managementu DigitalAd pro RTB systémy, poprvé dostal nad milion korun.

Kauan: Lapsenmuisto.

Tři sestry
    17. 11.09. 12.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Liga spravedlnosti

Je to smutné, ale komiksovým adaptacím DC Comics (studio Warner Bros.) se minimálně od Nolanových Batmanů či filmu Man of Steel nedaří vytvořit důstojnou protiváhu marvelovským filmům. Od Batman v Superman, Suicide Squad až po Wonder Woman jsme svědky sice velkolepých produkcí, zato však plochých, nenáročných a prvoplánovitých snímků, cílících spíše na skupinu mládeže do 15 let.

Aktuální Liga spravedlnosti bohužel pokračuje v nastoleném směru, a to i navzdory tomu, že na režisérskou židli usedl talentovaný Zack Snyder (300: Bitva u Thermopyl, Strážci - Watchmen, Sucker Punch). Možná největší slabinou filmu je scénář (Chris Terrio, Joss Whedon), který odpískal jakoukoliv složitější stavbu a strukturování postav. To je patrné zejména u protivníka skupiny superhrdinů, jistého Steppenwolfa a jeho armády křídlatých Paradémonů.

Divák se nedozví, co je příčinou je jednostrunné zavilosti a touhy vše zničit, jestli to bylo nějaké počůrávání v dětství nebo přebraná dívka v mládí. Ostatně, scenáristé si nedali příliš práci ani s Aquamanem, Flashem nebo Cyborgem. Na plátně se tak pohybují spíše karikatury, než plnokrevné figury. Když k tomu přidáme minimum hlášek, zajímavých bojových choreografií, nějakých dějových překvapení, zato povinné politicky korektní vsuvky, tak Liga spravedlnosti v současné době představuje u bohatě prostřeného komiksového stolu chudého příbuzného.

Takto se sice točily komiksové filmy někdy v 90. letech, ale po znamenitých filmech jako Deadpool, X-Men: První třída nebo Logan: Wolverine je takový přístup naprosto trestuhodný.