Priessnitz: BeztížeRecenze

9. 11. 2016

Rozloučení s hudební kariérou nemohlo být stylovější. Jesenické alternativní tesklivce Priessnitz vzbudil po letech hibernace pozitivní ohlas filmu Alois Nebel (2011) a následné úspěšné turné. Deset let po předposledním albu Stereo (2006) tak postupně vznikala údajně definitivně poslední nahrávka Beztíže, na které kapela už vůbec nic nemusí, nikam se netlačí, netrápí ji ambice a naplno přiznává své sympaticky otlučené stáří.

"Za sebe cítím, že se vracíme v kruhu na místo činu. Tam, kde jsme před lety s Priessnitz začali, tedy do Jeseníků. Mezitím jsme se rozutekli do světa a je pro nás velmi těžké se scházet ke zkouškám, k tvorbě nových věcí," přiznává zpěvák Jaromír Švejdík. Je to návrat a současně přirozené navázání na vydařené Stereo: posluchač by neměl čekat žádné optimistické tóny jako na albu Zero (2001), jen chytlavé krasosmutnění poučených padesátníků.

Beztíže od počátku do konce mrazí i nabíjí bezvýchodností, směsí nenaplněných nadějí a smířeného bilancování. Je to podmanivé, načichlé blues a vůbec nevadí, že občas za uši zatahá až příliš násilné roubování vokálních linek na hudbu. Zvláště, pokud kapela z rukávu sype celou řadu silných skladeb  - Mrzáci, Tam na poli, Žena, Beztíže, Na kraji města. Vlastně je to sympatické a povedené gesto: rozloučení na vrcholu tvůrčích sil a prostřednictvím vydařené desky. Tahle parta bude na české hudební scéně chybět.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn2

• Depeche Mode: své turné Global Spirit Tour, které letos projede Evropu včetně České republiky a Severní Ameriku, rozšíří v roce 2018 na stadiony v Mexiku, Peru, Kolumbii, Chile, Brazílii a v Argentině. Promotérem je Live Nation.

• CET 21: natáčí druhou řadu dokumentární série Holky pod zámkem. Titul přináší pohled do soukromí a duší žen, které si odpykávají trest v ženských věznicích ve Světlé nad Sázavou, Opavě a Velkých Přílepech.

• Antimonopolní úřad: začal v těchto dnech projednávat navrhované byznysové spojení čínské CEFC, Ivana Jakaboviče a Josefa Tkáče, navrhovatelé mají získat možnost společně kontrolovat společnost J&T Finance Group.

Nový klip Zrní: Jiskřící raketa TOTO.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Depeche Mode: Spirit

Tahle kapela snad nedokáže natočit špatné album. Ne, že by se o to někdy nesnažila. Zejména v období kolem alba Ultra (1997), kdy uvnitř Depeche Mode eskalovaly neshody a drogové excesy zpěváka Davea Gahana, to bylo pořádně nahnuté. Výsledkem byla ovšem "jen" velmi slušná, nadprůměrná deska. Od té doby však skupina dokázala najít ideální modus vivendi - nahrávky vydává v poklidném tempu jednou za čtyři roky a jen v případě vysoké kvality výsledného materiálu.

Rozsáhlá turné, navštěvovaná miliony věrných fanoušků, mají stále aureolu hudebního svátku. A co hlavně, do skladatelského procesu se vedle dříve výhradního autora Martyho Gorea (mimochodem, subjektivně asi nejlepšího autora popové hudby na světě, pozn. aut.) postupně zapojil i frontman Gahan (který mimochodem natočil i dvě velmi slušné sólovky). Na čerstvé nahrávce Spirit nechal Gahan svůj podpis na čtyřech skladbách z celkového počtu 12 (základní edice). Ku prospěchu věci.

Podobně jako v případě několika předešlých desek posluchač dostává dramaturgicky pestrou kolekci propracovaných hitů, z nichž některé lze označit za drahokamy temného popu. Oproti předchozí nahrávce Delta Machine (2013) ubylo (elektro)bluesového feelingu. Kapela jako by se více otočila do svého silného období na konci 80. let a zdůraznila elektronický základ Depeche Mode. Neztratila přitom cit pro podmanivé, nikoliv však laciné melodie a aranže. Výsledkem je silné a nadčasové album, které zúročuje dlouhá léta kapely na hudební scéně. Přitom se však neopakuje a nevykrádá sebe samu.

Příběh Depeche Mode byl, je a bude výjimečný. Když pomineme úsměvné popové začátky v 80. letech, nikdy se nezpronevěřili kreativní svobodě a vysoké laťce kvality. Z de facto alternativního bandu, vydávajícího u alternativní gramofirmy (Mute), se stal celosvětový kolos a jedna z nejúspěšnějších kapel na světě, která rozdává radost desítkám milionů. A novinkové album Spirit hlásá: oheň kreativity a fascinujícího umění DM hoří dál.