Priessnitz: BeztížeRecenze

9. 11. 2016

Rozloučení s hudební kariérou nemohlo být stylovější. Jesenické alternativní tesklivce Priessnitz vzbudil po letech hibernace pozitivní ohlas filmu Alois Nebel (2011) a následné úspěšné turné. Deset let po předposledním albu Stereo (2006) tak postupně vznikala údajně definitivně poslední nahrávka Beztíže, na které kapela už vůbec nic nemusí, nikam se netlačí, netrápí ji ambice a naplno přiznává své sympaticky otlučené stáří.

"Za sebe cítím, že se vracíme v kruhu na místo činu. Tam, kde jsme před lety s Priessnitz začali, tedy do Jeseníků. Mezitím jsme se rozutekli do světa a je pro nás velmi těžké se scházet ke zkouškám, k tvorbě nových věcí," přiznává zpěvák Jaromír Švejdík. Je to návrat a současně přirozené navázání na vydařené Stereo: posluchač by neměl čekat žádné optimistické tóny jako na albu Zero (2001), jen chytlavé krasosmutnění poučených padesátníků.

Beztíže od počátku do konce mrazí i nabíjí bezvýchodností, směsí nenaplněných nadějí a smířeného bilancování. Je to podmanivé, načichlé blues a vůbec nevadí, že občas za uši zatahá až příliš násilné roubování vokálních linek na hudbu. Zvláště, pokud kapela z rukávu sype celou řadu silných skladeb  - Mrzáci, Tam na poli, Žena, Beztíže, Na kraji města. Vlastně je to sympatické a povedené gesto: rozloučení na vrcholu tvůrčích sil a prostřednictvím vydařené desky. Tahle parta bude na české hudební scéně chybět.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn2

• UPC Česká a Slovenská republika: do marketingového oddělení kabelového operátora nastoupili Jindřich Rampulka (rozvoj zákaznických propozic pro střední a velké firmy v regionu střední a východní Evropy) a Tomáš Janovec (online kampaně B2B pro malé a střední podniky ).

• Publicis One: jedna z mediálních agentur skupiny mění celosvětově název z Mediavest/Spark na Spark Foundry. Během léta dojde k rebrandingu i české lokální pobočky.

• AMI Communications: PR agentura získala nového klienta, letos těžce zkoušenou e-sámošku Rohlik.cz (kauza se zaměstnáváním Ukrajinců), pro kterou zajistí služby produktové a korporátní komunikace. Za Rohlik.cz doposud mluvila Michala Gregorová.

Nový story trailer k chystané PC/konzolové hře Kingdom Come: Deliverance (launch únor 2018).

Chinaski
    24. 10.16. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Po strništi bos

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.