Strážci Galaxie Recenze

12:00, 31. 7. 2014

Hlavní cíl mise, totiž rozeběhnout novou filmovou frančízu a uplacírovat ji na jasném místě mezi ostatními (Avengers, X-Men, Star Wars, Star Trek), bezpochyby splněn. Marvel Studios mají v ruce sérii, kterou šťastně vyprofilovaly jako vesmírnou dobrodružnou komedii, čímž zaplnily prázdné místo po Mužích v černém nebo Stopařově průvodci po galaxii. Je to závan svěžího vánku: Strážci Galaxie umně kombinují inteligentní, místy nekorektní (což je vždy plus) humor s akcí a s epickou vizualizací vesmírné ságy.

Byť sami o sobě Strážci nepřinášejí mnoho nového: máme zde skupinu hrdinů, kteří zachraňují galaxii, jasného záporáka, který chce čím dál větší moc (proč má opět na hlavě něco, co připomíná temnou přílbu?), matérii, ve které se skrývá neuvěřitelná energie, vesmírné bandity atd. atd. S tím souvisí i slabší místa filmu: vzhledem k tomu, že série teprve startuje, si divák musí absolvovat známé kolečko: seznámení hrdinů - vzájemné šarvátky a nenávist - semknutí se tváří v tvář společnému nepříteli - vznik přátelství až za hrob. Poučený fanoušek ví, že tato expozice je nutná, aby se v dvojce mohla bez klopýtnutí rozjet nějaká další mise.

I když režisérovi Jamesovi Gunnovi (Slimák, Super), který doposud neměl příliš zkušeností s velkofilmy, nelze upřít zručnost a styl, přece jen je vidět, že na určitých místech tápe. To se týká především psychologie a prokreslení jednotlivých postav, takový strůjce zla Ronan je vyloženě odfláknutý. Stejně tak herec Chris Pratt coby hlavní postava Peter Quill neoplývá příliš velkým charismatem na utáhnutí celého filmu. I přes tyto rezervy představují Strážci zdařilé a příjemné obohacení světa komiksových filmů s výrazným příslibem růstu do budoucna.