Sully: Zázrak na řece HudsonRecenze

10. 9. 2016

Těžký úkol  pro filmaře - stejně jako v případě loňského Zemeckisova snímku Muž na laně (skutečná story přechodu na laně mezi newyorskými Dvojčaty) je příběh zázračného přistání kapitána "Sullyho" Sullnebergera s dopravním letadlem na řece Hudson v lednu 2009 dostatečně známý včetně šťastného konce. "Běžná" filmařina tady neobstojí, autoři pro zajímavé zpracování potřebují zvláštní klíč.

V případě Zemeckisova filmu se jím stala dechberoucí vizualita, režisér Sully: Zázrak na řece Hudson Clint Eastwood zase zvolil absolutní důraz na filmové řemeslo a skvělého Toma Hankse. Dramatičnost potom vyplývá z konfrontace oficiálních krizových postupů a Sullenbergerových instinktů, které během pár desítek sekund (celkem inkriminovaný let trval 209 sekund) musely rozhodnout o životě a smrti 155 lidí.

Jedině díky souběhu všech těchto faktorů vzniklo dílo, které z předem známé story dokázalo vykovat napínavou podívanou plnou silných momentů (sekvence z kabiny a z přeletu nad Hudsonem těsně před dopadem). Zvláštní zmínku zaslouží Hanks, který v posledních letech exceluje v roli obyčejných hrdinů. Stačí připomenout Greengrassova Kapitána Phillipse (v porovnání se Sullym film o chlup invenčněji pojatý). Sully: Zázrak na řece Hudson je brilantně natočeným civilním životopisným filmem, který se příjemně vymyká z obvyklého amerického patosu a který do heroicko-cukrkandlových bažin zabředne až v samém závěru. Eastwood z dané látky dostal absolutní maximum.

• O2 Czech Republic: Kellnerův operátor od 1. března rozšíří nabídku kanálů v rámci služby O2 TV. Balíček Svět bude obsahovat 13 nových TV kanálů pro jazykomilce a cizince. Kromě jiných ruský Bestseller, italský RAI 1, německý RTL, katarskou Al Jazeera nebo vietnamský VT1.

• CET 21: televize Nova je povinna zaplatit 50 tisíc korun v souvislosti s nesprávnými údaji v reportáži o incidentu v obci Husinec z června 2014. Rozhodl o tom dnes městský soud v Praze. Žalujícím byla JUDr. Eva Horzinková.

• Colours of Ostrava: pořadatelé hudebního festivalu koupili pro letošní ročník vystoupení francouzského elektronického projektu Justice nebo nebývalého spojení Michala Hrůzy s Janáčkovou filharmonií Ostrava.

Emperor ve Wackenu v roce 2006. Za bicími ještě Trym Torson. Skladba The Loss And Curse of  Reverence.

Arakain
    03. 3.07. 5.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Zlato

Matthew McConuaghey si do herecké filmografie může připsat další skvělou kreaci. Poněkud otylý, proplešatělý, přízemně živočišný, upocený, rtuťovitý, umíněný a nepříliš komplikovaný, svým způsobem dost nepříjemný parťák, s kterým by moc lidí nechtělo zajít na pivo, a přesto jeho zlatokop Kenny Wells diváky přiková k plátnu. A to díky kombinaci výborně napsané role, až nepříjemně autentické masky a McConaugheyho soustředěnému výkonu, jehož součástí je i nebývalá práce s vlastním tělem.

Člověk, který cca před čtyřmi roky zahrál na smrt nemocného hubeňoura v Klubu poslední naděje, nyní ve Zlatu pořádně přibral. To vynikne zejména v několika "nahých" scénách, ve kterých McConaughey nemá na sobě ani ponožky (spoiler). Rozdíl mezi oběma polohami jsou desítky kil živé váhy - klobouk z hlavy dolů.

Z filmového hlediska nabídne Zlato svižně odsýpající příběh, který se volně inspiruje skutečným (údajně největším) skandálem v novodobé těžbě zlata z 90. let. Tehdy kanadská prospektorská firma Bre-X oznámila, že v Indočíně objevila obří ložisko zlata, což akcie firmy katapultovalo do enormních výšin. Průzkumné vzorky byly poté označeny jako podvod.

Režisér Stephen Gaghan (Syriana, Traffic - nadvláda gangů) spolu se scenáristou Johnem Zinmanem (Lara Croft - Tomb Raider, Černá listina) otázku viny a morální dilemata s výjimkou závěru filmu příliš neřeší, spíše se soustředí na drobnokresbu průměrného člověka "od vedle", kterému znenadání spadne do klína pořádný balík peněz. McConaughey beze zbytku využil a "zaplnil" široký prostor ve filmu, což z velké části přebije i absenci výraznějších nápadů ve scénáři a místy až příliš konvenční styl vyprávění.