Sully: Zázrak na řece HudsonRecenze

10. 9. 2016

Těžký úkol  pro filmaře - stejně jako v případě loňského Zemeckisova snímku Muž na laně (skutečná story přechodu na laně mezi newyorskými Dvojčaty) je příběh zázračného přistání kapitána "Sullyho" Sullnebergera s dopravním letadlem na řece Hudson v lednu 2009 dostatečně známý včetně šťastného konce. "Běžná" filmařina tady neobstojí, autoři pro zajímavé zpracování potřebují zvláštní klíč.

V případě Zemeckisova filmu se jím stala dechberoucí vizualita, režisér Sully: Zázrak na řece Hudson Clint Eastwood zase zvolil absolutní důraz na filmové řemeslo a skvělého Toma Hankse. Dramatičnost potom vyplývá z konfrontace oficiálních krizových postupů a Sullenbergerových instinktů, které během pár desítek sekund (celkem inkriminovaný let trval 209 sekund) musely rozhodnout o životě a smrti 155 lidí.

Jedině díky souběhu všech těchto faktorů vzniklo dílo, které z předem známé story dokázalo vykovat napínavou podívanou plnou silných momentů (sekvence z kabiny a z přeletu nad Hudsonem těsně před dopadem). Zvláštní zmínku zaslouží Hanks, který v posledních letech exceluje v roli obyčejných hrdinů. Stačí připomenout Greengrassova Kapitána Phillipse (v porovnání se Sullym film o chlup invenčněji pojatý). Sully: Zázrak na řece Hudson je brilantně natočeným civilním životopisným filmem, který se příjemně vymyká z obvyklého amerického patosu a který do heroicko-cukrkandlových bažin zabředne až v samém závěru. Eastwood z dané látky dostal absolutní maximum.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn12

• Live Nation: do Česka přiveze koncert zpěváka a kytaristy Chrise Rey, akce se uskuteční v listopadu 2017 v Kongresovém centru Praha.

• Neoluxor: novým marketingovým ředitelem sítě knihkupectví se stává Robin Čermák, který dříve dělal na podobné pozici v konkurenční síti Knihy Dobrovský.

• CME: majitel TV Nova oznámí hospodářské výsledky za první kvartál 2017 ve středu 26. dubna.

Teaser k chystanému hitu Star Wars: The Last Jedi. V kinech v prosinci 2017.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Ztracené město Z

Propagace novinkového filmu ráda sáhla ke jménu kultovního hrdiny Indiana Jonese, skutečnost je o trochu prozaičtější: film Ztracené město Z vznikl na motivy skutečných osudů dnes polozapomenutého britského dobrodruha a cestovatele Percyho Fawcetta, který velkou část svého života zasvětil hledání bájné indiánské civilizace, údajně ztracené v džungli někde na pomezí Brazílie a Bolívie.

V roce 1925  Fawcett na jedné ze svých cest společně se svým synem za dodnes nevyjasněných okolností kdesi v Amazonii nadobro zmizel. Zůstala jen pomalu blednoucí legenda. Je zbytečné bádat nad tím, nakolik se filmaři nyní drželi či nedrželi jednotlivých zákrut Fawcettova životopisu.

Mnohem důležitější je, že se jim pod vedením doposud nepříliš výrazného režiséra Jamese Graye (rovněž spolutvůrce scénáře) podařilo oživit a rozdmýchat starodávného ducha objevitelství, touhy vykročit za známé hranice, stanout někde jako první a odkrýt vzrušující tajemství. Touhy, která v dnešním světě Google Maps, instantních zážitků a proklikání se k čemukoliv, jakoby vymizela a která se v kinematografii objevuje spíše zřídka (probleskla kupříkladu v Nolanově Interstellaru).

Škoda jen, že se v hlavní roli neobjevil původně zvažovaný Brad Pitt. Charlie Hunnam (Pacific Rim, Potomci lidí) bezpochyby coby Percy Fawcett odvádí nadprůměrnou práci, s Pittem (ten nakonec snímek jen koprodukoval) by šlo přece jen o trochu vyšší grády. I tak je Ztracené město Z solidní filmařinou, poutavě a maximálně autenticky udělané dobrodružství s několika výraznými a nadprůměrnými momenty, které nedají na film zapomenout ani v následujících letech.