Sully: Zázrak na řece HudsonRecenze

10. 9. 2016

Těžký úkol  pro filmaře - stejně jako v případě loňského Zemeckisova snímku Muž na laně (skutečná story přechodu na laně mezi newyorskými Dvojčaty) je příběh zázračného přistání kapitána "Sullyho" Sullnebergera s dopravním letadlem na řece Hudson v lednu 2009 dostatečně známý včetně šťastného konce. "Běžná" filmařina tady neobstojí, autoři pro zajímavé zpracování potřebují zvláštní klíč.

V případě Zemeckisova filmu se jím stala dechberoucí vizualita, režisér Sully: Zázrak na řece Hudson Clint Eastwood zase zvolil absolutní důraz na filmové řemeslo a skvělého Toma Hankse. Dramatičnost potom vyplývá z konfrontace oficiálních krizových postupů a Sullenbergerových instinktů, které během pár desítek sekund (celkem inkriminovaný let trval 209 sekund) musely rozhodnout o životě a smrti 155 lidí.

Jedině díky souběhu všech těchto faktorů vzniklo dílo, které z předem známé story dokázalo vykovat napínavou podívanou plnou silných momentů (sekvence z kabiny a z přeletu nad Hudsonem těsně před dopadem). Zvláštní zmínku zaslouží Hanks, který v posledních letech exceluje v roli obyčejných hrdinů. Stačí připomenout Greengrassova Kapitána Phillipse (v porovnání se Sullym film o chlup invenčněji pojatý). Sully: Zázrak na řece Hudson je brilantně natočeným civilním životopisným filmem, který se příjemně vymyká z obvyklého amerického patosu a který do heroicko-cukrkandlových bažin zabředne až v samém závěru. Eastwood z dané látky dostal absolutní maximum.

• Česká televize: francouzsko-německý kanál Arte navyšuje rozpočet pro koprodukce s ČT o 100 tisíc eur. Peníze půjdou na sedm společných projektů, mezi jinými na snímky o Tomáši Baťovi, řeckých emigrantech v Československu nebo o pražském fenoménu, defenestraci.

• Nielsen Admosphere: ceníkové ceny reklamního prostoru v roce 2016 - TV 42,4 miliardy korun (meziročně +19,4 procenta), tisk 19 miliard (+6,5 procenta), rádio 7 miliard (+10,4 procenta), out-of-home 5,2 miliardy (+6,5 procenta). Největší zadavatel 2016 v ceníkových cenách - Procter & Gamble 1,36 miliardy korun (+43 procenta).

• Grayling: komunikační agentura získala nového klienta, satelitního operátora SES Astra, pro kterého bude pracovat v Česku i na Slovensku. Bude mu poskytovat služby public relations a public affairs, včetně správy a obsahu lokální facebookové stránky.

Klip Tvář z nové povedené desky The.Switch.

Xindl X
    28. 2.07. 4.

FTV Prima vypsala výběrové řízení na pozici Analytik výzkumu se zaměřením na marketing a program. Více informací na www.iprima.cz.

Pod rouškou noci

Je skvělé sledovat, jak talentovaný Ben Affleck (Gone, Baby, Gone, Město, Argo) s každým režijním počinem zraje a získává na jistotě a kreativní troufalosti. A to i v kontextu s jeho předešlou režijní záležitostí, povedeným historickým dramatem Argo (2012), které si vysloužilo Oscara za nejlepší film. Mnohovrstevnatou gangsterkou Pod rouškou noci si Affleck ukousl doposud největší režijní sousto - a to nejen kvůli svému hereckému a scenáristickému angažmá, ale především šíři a komplexnosti látky.

Příběh drobného zlodějíčka, který se v době prohibice ve Spojených státech vypracuje v mocného mafiánského bosse, Affleck pojal kromě jiného jako barvitou exkursi do nepříliš frekventovaných témat - od floridského gangsterského podsvětí přes Ku-Klux-Klan až po zvláštní mix byznysovo-náboženského fanatismu. Nic na tom nemění, že řadu situací, stylizací či podobných postav divák už viděl ve Scorseseho Boardwalk Empire nebo dokonce ve videohrách Mafia. Affleck je dokáže sebejistě propojit v napínavou show s energií a humorem, režijně přitom exceluje zejména ve velkolepě pojatých akčních scénách, od úvodní automobilové honičky až po závěrečné střelecké zúčtování.

Kde naopak Affleck pokulhává, je scénář a zejména dialogy. Paradoxně je to vidět na hlavní postavě, zabijáckém kápovi Joe Coughlinovi. Směs bezohledné brutality a laskavého srdce vyznívá občas dost křečovitě, neuvěřitelně a dokonce i naivně, navíc nepříjemně rozmělňují slušně rozeběhnuté akce. Byť Pod rouškou noci zdaleka nedosahuje mistrovství Gangů New Yorku (opět Scorsese), stále se jedná o řemeslně nadprůměrnou záležitost.