Sully: Zázrak na řece HudsonRecenze

10. 9. 2016

Těžký úkol  pro filmaře - stejně jako v případě loňského Zemeckisova snímku Muž na laně (skutečná story přechodu na laně mezi newyorskými Dvojčaty) je příběh zázračného přistání kapitána "Sullyho" Sullnebergera s dopravním letadlem na řece Hudson v lednu 2009 dostatečně známý včetně šťastného konce. "Běžná" filmařina tady neobstojí, autoři pro zajímavé zpracování potřebují zvláštní klíč.

V případě Zemeckisova filmu se jím stala dechberoucí vizualita, režisér Sully: Zázrak na řece Hudson Clint Eastwood zase zvolil absolutní důraz na filmové řemeslo a skvělého Toma Hankse. Dramatičnost potom vyplývá z konfrontace oficiálních krizových postupů a Sullenbergerových instinktů, které během pár desítek sekund (celkem inkriminovaný let trval 209 sekund) musely rozhodnout o životě a smrti 155 lidí.

Jedině díky souběhu všech těchto faktorů vzniklo dílo, které z předem známé story dokázalo vykovat napínavou podívanou plnou silných momentů (sekvence z kabiny a z přeletu nad Hudsonem těsně před dopadem). Zvláštní zmínku zaslouží Hanks, který v posledních letech exceluje v roli obyčejných hrdinů. Stačí připomenout Greengrassova Kapitána Phillipse (v porovnání se Sullym film o chlup invenčněji pojatý). Sully: Zázrak na řece Hudson je brilantně natočeným civilním životopisným filmem, který se příjemně vymyká z obvyklého amerického patosu a který do heroicko-cukrkandlových bažin zabředne až v samém závěru. Eastwood z dané látky dostal absolutní maximum.

Share on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn12

• Depeche Mode: své turné Global Spirit Tour, které letos projede Evropu včetně České republiky a Severní Ameriku, rozšíří v roce 2018 na stadiony v Mexiku, Peru, Kolumbii, Chile, Brazílii a v Argentině. Promotérem je Live Nation.

• CET 21: natáčí druhou řadu dokumentární série Holky pod zámkem. Titul přináší pohled do soukromí a duší žen, které si odpykávají trest v ženských věznicích ve Světlé nad Sázavou, Opavě a Velkých Přílepech.

• Antimonopolní úřad: začal v těchto dnech projednávat navrhované byznysové spojení čínské CEFC, Ivana Jakaboviče a Josefa Tkáče, navrhovatelé mají získat možnost společně kontrolovat společnost J&T Finance Group.

Nový klip Zrní: Jiskřící raketa TOTO.

Divokej Bill
    25. 5.02. 9.

Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Depeche Mode: Spirit

Tahle kapela snad nedokáže natočit špatné album. Ne, že by se o to někdy nesnažila. Zejména v období kolem alba Ultra (1997), kdy uvnitř Depeche Mode eskalovaly neshody a drogové excesy zpěváka Davea Gahana, to bylo pořádně nahnuté. Výsledkem byla ovšem "jen" velmi slušná, nadprůměrná deska. Od té doby však skupina dokázala najít ideální modus vivendi - nahrávky vydává v poklidném tempu jednou za čtyři roky a jen v případě vysoké kvality výsledného materiálu.

Rozsáhlá turné, navštěvovaná miliony věrných fanoušků, mají stále aureolu hudebního svátku. A co hlavně, do skladatelského procesu se vedle dříve výhradního autora Martyho Gorea (mimochodem, subjektivně asi nejlepšího autora popové hudby na světě, pozn. aut.) postupně zapojil i frontman Gahan (který mimochodem natočil i dvě velmi slušné sólovky). Na čerstvé nahrávce Spirit nechal Gahan svůj podpis na čtyřech skladbách z celkového počtu 12 (základní edice). Ku prospěchu věci.

Podobně jako v případě několika předešlých desek posluchač dostává dramaturgicky pestrou kolekci propracovaných hitů, z nichž některé lze označit za drahokamy temného popu. Oproti předchozí nahrávce Delta Machine (2013) ubylo (elektro)bluesového feelingu. Kapela jako by se více otočila do svého silného období na konci 80. let a zdůraznila elektronický základ Depeche Mode. Neztratila přitom cit pro podmanivé, nikoliv však laciné melodie a aranže. Výsledkem je silné a nadčasové album, které zúročuje dlouhá léta kapely na hudební scéně. Přitom se však neopakuje a nevykrádá sebe samu.

Příběh Depeche Mode byl, je a bude výjimečný. Když pomineme úsměvné popové začátky v 80. letech, nikdy se nezpronevěřili kreativní svobodě a vysoké laťce kvality. Z de facto alternativního bandu, vydávajícího u alternativní gramofirmy (Mute), se stal celosvětový kolos a jedna z nejúspěšnějších kapel na světě, která rozdává radost desítkám milionů. A novinkové album Spirit hlásá: oheň kreativity a fascinujícího umění DM hoří dál.