Válka o planetu opicRecenze

15. 7. 2017

Velká škoda této reboot série. Oproti předchozím snímkům Úsvit planety opic a Zrození planety opic, které nabídly skvělé masky, slušnou akci a především inteligentně postavený scénář včetně jednotlivých figur, Válka o planetu opic s výjimkou masek (které jsou TOP třída, ale na to jsme u Planety opic zvyklí) ve všech těchto věcech pokulhává.

Ať již je to první účastí režiséra Matta Reevese při psaní scénáře v rámci série nebo dalšími faktory, v momentě, kdy se vůdce opic, inteligentní šimpanz Caesar, mění na válečného generála a pokouší se řešit morální dilemata, která nutně musí nastat při souboji ras a získávání životního prostoru, divák se nezbaví pocitu poněkud kýčovité a plakátovité podívané. Zatímco předchozí snímky série fascinovaly autentickou syrovostí, nyní jakoby se tvůrci snažily hladit a konejšit.

To s sebou však nutně přináší řadu dějových nesmyslů a zjevných karambolů. A tak se ve světě Války o planetu opic malá lidská dívenka, které Caesarova družina zabije tátu (strejdu, opatrovatele?), k této zabijácké opičí bandě bez váhání přidá a ještě jí postupem času pomáhá při bojích s vlastním biologickým druhem. Anebo v úvodu filmu jsme svědky jednoho z mála případů, kdy oštěpy a šípy dokáží zvítězit nad automatickými zbraněmi. A to již se nebavíme o řadě scenáristických tahů, které šustí papírem. Viz Caesarovo nepravděpodobné shledání s vlastním opičím společenstvím, které zajal šílený plukovník McCullough. Byť akce a efekty stále zůstávají na vysoké úrovni, Planeta opic bohužel ztratila část ze své přitažlivosti.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn5

• Zonky: novou PR agenturou Kellnerovy a Šmejcovy služby se stala ADison. Vystřídala předchozí agenturu McShakespeare.

• Miroslav Krobot: jeho nový film Kvarteto ještě před kinopremiérou v 30. listopadu zamíří na filmové festivaly v USA (Chicago International Film Festival, Denver Film Festival) a v Evropě (Muces ve španělské Segovii). Producentem filmu je Ondřej Zima z Evolution Films.

• Cartoon Network: animovaný TV kanál ze skupiny Time Warner pro dětské diváky od 6 do 12 let začal ode dneška pro český a slovenský trh vysílat v českém jazyce. Součástí programu jsou například seriály Ben 10, Raketové holky nebo seriálové novinky Zataženo, občas trakaře a OK K.O.! Let´s Be Heroes (od listopadu). Cartoon Network se objeví u operátorů Digi TV nebo UPC.

Nový story trailer k chystané PC/konzolové hře Kingdom Come: Deliverance (launch únor 2018).

Kabát
    11. 10.28. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Po strništi bos

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.