Zdeněk Svěrák: Po strništi bosRecenze

23. 12. 2013

První delší knižní počin spisovatele a scénáristy Zdeňka Svěráka, novela Po strništi bos, dobře ukazuje a předvádí silné stránky autorova tvůrčího rukopisu. Totiž úsměvně a ve zkratce, v pár větách opsat poměrně závažné, skutečně důležité a/nebo komplikované věci. Tak to u nás umí málokdo - lehkým perem, s dobře vypointovanými situacemi a hlavně pečlivě odváženým počtem slov, ve kterém přebývá jen málokteré.

Kniha Po strništi bos původně vznikala jako filmový scénář pro syna Jana a na členění a výstavbě textu je to dost znát. V podstatě se jedná o sled scének, příhod a občas gagů, které propojují vzpomínky malého sedmiletého Edy Součka coby alter ego Zdeňka Svěráka na důležitý zlom svého života. Tehdy se za protektorátu Edova rodina musela přestěhovat z Prahy k příbuzným do malého města na venkov. Edovým pohledem, nezatíženým "dospělými" souvislostmi a kontextem sledujeme nejen objevování kouzla "vesnického" života, ale i realitu rodinných vztahů, druhé světové války a porážky Němců. Ve většině případů se v úsměvu knihy objevuje i vážný podtón, který ji povyšuje nad "pouhé" dětské vyprávění.

Fanoušky Svěrákových povídek sotva překvapí ve stylu Po strništi bos co nového. Stále je však třeba ocenit v dobrém slova smyslu zručnost a sympatickou úspornost autorovu, stejně jako invenci a nápady na neotřele zábavné historky. Mimochodem, film podle knihy by měl vzniknout někdy v roce 2015. Dějově se vzhledem k výše uvedenému bude jednat o jakýsi prequel známé Obecné školy.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

• Mindshare: mediální agenturu ze sítě GroupM od listopadu posílil Pavel Kozák (ex-Zenith Optimedia), který nastoupil na pozici client leadership senior manager. Pracovat bude v týmu Zuzany Šindelářové, jedné ze čtyř client leadership directorů. Kozák bude mimo jiné dále pokračovat v práci pro klienta Sanofi.

• TV Nova: seriál Dáma a Král stále drží solidní čísla - pátý díl dosáhl podíl na sledovanosti 30,24 procenta v 15-54 a v širší cílové skupině 4+ ho sledovalo 1,512 milionu diváků.

• DigitalAd: v říjnu 2017 se obrat webů, zastupovaných novou agenturou a realizovaný v rámci metody yield managementu DigitalAd pro RTB systémy, poprvé dostal nad milion korun.

Kauan: Lapsenmuisto.

Tři sestry
    17. 11.09. 12.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Liga spravedlnosti

Je to smutné, ale komiksovým adaptacím DC Comics (studio Warner Bros.) se minimálně od Nolanových Batmanů či filmu Man of Steel nedaří vytvořit důstojnou protiváhu marvelovským filmům. Od Batman v Superman, Suicide Squad až po Wonder Woman jsme svědky sice velkolepých produkcí, zato však plochých, nenáročných a prvoplánovitých snímků, cílících spíše na skupinu mládeže do 15 let.

Aktuální Liga spravedlnosti bohužel pokračuje v nastoleném směru, a to i navzdory tomu, že na režisérskou židli usedl talentovaný Zack Snyder (300: Bitva u Thermopyl, Strážci - Watchmen, Sucker Punch). Možná největší slabinou filmu je scénář (Chris Terrio, Joss Whedon), který odpískal jakoukoliv složitější stavbu a strukturování postav. To je patrné zejména u protivníka skupiny superhrdinů, jistého Steppenwolfa a jeho armády křídlatých Paradémonů.

Divák se nedozví, co je příčinou je jednostrunné zavilosti a touhy vše zničit, jestli to bylo nějaké počůrávání v dětství nebo přebraná dívka v mládí. Ostatně, scenáristé si nedali příliš práci ani s Aquamanem, Flashem nebo Cyborgem. Na plátně se tak pohybují spíše karikatury, než plnokrevné figury. Když k tomu přidáme minimum hlášek, zajímavých bojových choreografií, nějakých dějových překvapení, zato povinné politicky korektní vsuvky, tak Liga spravedlnosti v současné době představuje u bohatě prostřeného komiksového stolu chudého příbuzného.

Takto se sice točily komiksové filmy někdy v 90. letech, ale po znamenitých filmech jako Deadpool, X-Men: První třída nebo Logan: Wolverine je takový přístup naprosto trestuhodný.