Zdeněk Svěrák: Po strništi bosRecenze

23. 12. 2013

První delší knižní počin spisovatele a scénáristy Zdeňka Svěráka, novela Po strništi bos, dobře ukazuje a předvádí silné stránky autorova tvůrčího rukopisu. Totiž úsměvně a ve zkratce, v pár větách opsat poměrně závažné, skutečně důležité a/nebo komplikované věci. Tak to u nás umí málokdo - lehkým perem, s dobře vypointovanými situacemi a hlavně pečlivě odváženým počtem slov, ve kterém přebývá jen málokteré.

Kniha Po strništi bos původně vznikala jako filmový scénář pro syna Jana a na členění a výstavbě textu je to dost znát. V podstatě se jedná o sled scének, příhod a občas gagů, které propojují vzpomínky malého sedmiletého Edy Součka coby alter ego Zdeňka Svěráka na důležitý zlom svého života. Tehdy se za protektorátu Edova rodina musela přestěhovat z Prahy k příbuzným do malého města na venkov. Edovým pohledem, nezatíženým "dospělými" souvislostmi a kontextem sledujeme nejen objevování kouzla "vesnického" života, ale i realitu rodinných vztahů, druhé světové války a porážky Němců. Ve většině případů se v úsměvu knihy objevuje i vážný podtón, který ji povyšuje nad "pouhé" dětské vyprávění.

Fanoušky Svěrákových povídek sotva překvapí ve stylu Po strništi bos co nového. Stále je však třeba ocenit v dobrém slova smyslu zručnost a sympatickou úspornost autorovu, stejně jako invenci a nápady na neotřele zábavné historky. Mimochodem, film podle knihy by měl vzniknout někdy v roce 2015. Dějově se vzhledem k výše uvedenému bude jednat o jakýsi prequel známé Obecné školy.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

• Zonky: novou PR agenturou Kellnerovy a Šmejcovy služby se stala ADison. Vystřídala předchozí agenturu McShakespeare.

• Miroslav Krobot: jeho nový film Kvarteto ještě před kinopremiérou v 30. listopadu zamíří na filmové festivaly v USA (Chicago International Film Festival, Denver Film Festival) a v Evropě (Muces ve španělské Segovii). Producentem filmu je Ondřej Zima z Evolution Films.

• Cartoon Network: animovaný TV kanál ze skupiny Time Warner pro dětské diváky od 6 do 12 let začal ode dneška pro český a slovenský trh vysílat v českém jazyce. Součástí programu jsou například seriály Ben 10, Raketové holky nebo seriálové novinky Zataženo, občas trakaře a OK K.O.! Let´s Be Heroes (od listopadu). Cartoon Network se objeví u operátorů Digi TV nebo UPC.

Nový story trailer k chystané PC/konzolové hře Kingdom Come: Deliverance (launch únor 2018).

Kabát
    11. 10.28. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Po strništi bos

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.