reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Marek Jeníček: příjmy Cinemartu loni vyskočily na 370 milionů Rozhovor

12:26, 24. 2. 2016

V těchto týdnech uplynuly tři roky od přesunu lukrativních smluv na kinodistribuci titulů Foxu, Universal nebo Paramountu z Bontonfilmu do Cinemartu. Z původně malé artové společnosti se za tu dobu stal hegemon distribučního trhu, kterému je Česká republika již malá. Cinemart se proto poohlíží po dalších teritoriích, od 1. ledna začal napřímo distribuovat filmy do kin na Slovensku. „V úvahu přichází třeba i Rakousko nebo Německo,“ naznačuje další směr expanze managing director Cinemartu Marek Jeníček. 

B.: Hrubé tržby vašich filmů v kinech v roce 2015 přesáhly 633 milionů korun, což je v meziročním srovnání o 200 milionů více. Váš podíl na distribučním trhu dosáhl 38 procent. Má tento růst nějaký dopad na váš byznys ve smyslu lepších podmínek od kinařů nebo možných bonusů od filmových studií? 
Zvýšil se nám příjem, pro nejdůležitější řetězce kin Cinema City a CineStar jsme klíčovým partnerem. To nám dává možnost vyjednat si lepší podmínky pro uvedení některých nezávislých titulů nebo prosadit je vůbec do distribuce. Při počtu premiér šesti až sedmi filmů týdně je docela problém najít pro některé z nich kinosály k promítání. To platí zejména pro multikina. V poslední době jsme se začali výrazněji spolupracovat i s jednosálovými kiny. Pořádáme pro ně dvakrát do roka setkání, kde jim podrobně představujeme naši filmovou nabídku. Loňský nárůst je pro nás příslibem, že by se český trh mohl v průměrné návštěvnosti na jednoho obyvatele přiblížit dalším teritoriím, jako například Německu.

B.: A u těch hollywoodských studií, máte nyní lepší pozici?
Ne, takto to nefunguje. Ty smlouvy jsou pevně dané.

B.: Znamenal ten nárůst tržeb nějaký větší nápor na firmu samotnou, přijímali jste nové lidi?
Ne. Je třeba si uvědomit skladbu tržeb filmových distributorů. V poslední době se snižuje počet velmi úspěšných titulů. Největší objem tržeb přináší velmi malý počet filmů. Čím dál tím „větší“ filmy přinášejí větší tržby. Ubývá počet středně velkých filmů. To samé se děje i v zahraničí. Nikoho nového jsme nepřijímali.

B.: Jak velký je vlastně tým Cinemartu?
V Cinemartu pracuje 14 lidí, máme největší tým na trhu.

B.: Dají se naznačit výsledky firmy za rok 2015?
V roce 2015 byly příjmy Cinemartu 370 milionů korun, o rok dříve to bylo 252 milionů. Jsme ziskoví. Nejsou to desítky milionů korun, řádově jsou to miliony. Čísla platí dohromady za Česko i Slovensko.

Letos jsme začali více věřit českým filmům

B.: Předpokládám, že nárůst je daný hlavně loňskými filmy Universal Pictures (Jurský svět, Rychle a zběsile 7, Mimoni, Padesát odstínů šedi). 
Určitě. Nejde jen o osvědčené tituly jako Rychle a zběsile, Universal vymýšlí i nové franšízy, viz Padesát odstínů šedi. Foxové zase měli novinku Kingsman: Tajná služba, která v Česku byznysově zafungovala, plus Marťana.

B.: Universal ale letos zase tolik hitů mít nebude, s pár výjimkami (nový bourneovský snímek). Jak vyrovnáte ten očekávaný pokles?
Cinemart distribuuje tři studia – Universal, Twentieth Century Fox a Paramount Pictures. Pokles jednoho z nich je vyrovnán nárůstem druhého. Kupříkladu v roce 2014 byl rekordní Fox.

B.: A letos?
Letos to vypadá, že Universal bude stále velmi silný. Na trh posílá takové překvapení – animovaný titul Tajný život mazlíčků od tvůrců Mimoňů. Češi jsou nadšení chovatelé psů, takže by to mohlo zafungovat. Fox výrazně posílí, minimálně kvůli další Době ledové a novým X-Menům, aktuálně i díky Deadpoolovi.

foto: avB.: Které vaše tituly by měly v kinech zafungovat  letos nejvíce? Deadpool, Kung Fu Panda 3, Želvy Ninja 2, X-Meni nebo Lída Baarová?
Lída Baarová by měla udělat 400 tisíc diváků určitě. Jak jsem zmiňoval – bezpochyby Doba ledová: Mamutí drcnutí, X-Men: Apokalypsa, Kung Fu Panda 3 nebo Tajný život mazlíčků.

B.: Všiml jsem si, že v letošním roce jste razantně navýšili počet distribuovaných českých filmů. Kromě Lídy Baarové to je Teorie tygra, Rodinný film, Ani ve snu, Řachanda. Loni jste distribuovali pouze dva tituly – Burácení a Cesta vzhůru. Jaký faktor změnil váš názor na tuzemskou tvorbu?
V roce 2013 jsme měli několik českých snímků, které nebyly příliš úspěšné. Hlavně Andělé všedního dne, od nich jsme čekali více. Takže jsme pak začali mnohem pečlivěji vybírat. V letošním roce jsme českým titulům začali více věřit. Neděláme ale jen „velké“ filmy, do distribuce si vybíráme i snímky, které máme rádi, například Ani ve snu. Doufáme, že každý film má svého diváka.

B.: Komu tím posunem v českých filmech nejvíc lezete do zelí? Falconu, Bioscopu? 
Nových českých filmů je poměrně hodně. Skoro bych řekl, že každý si může distribuovat svůj český film.

B.: Není to paradox, že vy jste nyní začali věřit tuzemským filmům, když jim přestávají věřit diváci?
Záleží na správné látce a na distributorovi a kinaři, kteří musí diváky přesvědčit, aby do kina přišli. Věřím tomu, že pokud se tvůrci poučí o tom, co lidé chtějí, tak je to sezónní výkyv. Podíl lokální produkce sice loni klesl pod 20 procent, pořád je to v kontextu celé Evropy nadprůměrné číslo. Výjimka je Francie a rovněž Turecko, kde lokální tituly mají asi 50 procent.

Expanzivní plány Cinemartu

B.: Vaším největším konkurentem se asi letos stane Freeman Entertainment, který pošle do kin spoustu zahraničních blockbusterů. Vnímáte to podobně? 
Ne. Cinemart se měří pouze s Falconem. Freeman sice přebrali distribuci titulů studia Warner Bros., to však není momentálně nijak zvláště silné.

foto: avB.: Nový film z potterovského světa vám nepřijde jako silný titul? Nebo Batman vs. Superman?
Dobře, na tento film diváci přijdou, ale nebude to Pán prstenů nebo Mimoni. A potterovský film přijde až na konci roku. Ale určitě, v letošním roce by podíl filmů Freemanu na trhu měl výrazně narůst až na 15 až 18 procent.

B.: Když jsme u Freemanů, vy jste neměli zájem o kontrakt na filmy Warner Bros.? Byla tam nějaká šance se do toho dostat?
Ne. A ani jsme o tom neuvažovali. Počet hollywoodských studií, které nyní máme, je maximální. Není to nikde výslovně uvedeno ve smlouvě, ale při vyšším počtu studií by mohla utrpět kvalita práce. Tři studia jsou akorát.

B.: Od ledna začala fungovat slovenská pobočka Cinemart SK, která převzala práci společnosti Barracuda. Jak vpadá to konkrétní nastavení nyní - Barracuda zanikne?
Nevím, nejsme majitelé Barracudy. Do konce loňského roku jsme spolu měli smlouvu o distribuci na Slovensku. Nové nastavení na Slovensku zapadá do celkových expanzivních plánů Cinemartu.

B.: Jaké další teritorium máte v hledáčku? Maďarsko, Polsko?
Vůbec nemusíme jít tímto směrem. V úvahu přichází třeba Rakousko nebo Německo. Nemusí se jednat o studiové filmy, spíše o koprodukční nebo nezávislé tituly. Ale nebavíme se určitě o letošním roce.

Spejbla a Hurvínka pošleme do kin v roce 2017

B.: Zvažuje Cinemart koprodukční vstup do českých filmů, podobně jako Falcon nebo Bontonfilm? V souvislosti se Cinemartem se zmiňují filmy Švejk, pokračování Čtyřlístku nebo Spejbl a Hurvínek.
Cinemart je minoritním koproducentem u Spejbla a Hurvínka, producentem je Martin Kotík a jeho společnost Rolling Pictures. Film Spejbl a Hurvínek se již vyrábí, do kin by měl jít v roce 2017. Současně vyvíjíme druhý Čtyřlístek, je to náš vlastní producentský projekt. Jsme už v závěrečné fázi a brzy bychom měli dávat žádost o podporu na filmový fond.

B.: A ten Švejk?
Švejka vyvíjíme s producentem Tomášem Hoffmanem. Ale to je projekt na dlouhou trať.

B.: Chodí do Cinemartu nějací scénáristé s nápadem na látku, která by se dala natočit?
Velmi málo. Nejsme vnímáni primárně jako producenti, proto za námi scenáristé chodí málokdy. Ale máme některé, s kterými už delší dobu spolupracujeme. Snažíme se najít i nová jména, aby pro nás zkusila něco napsat.

foto: avB.: V Praze provozujete dvě kina Evald a Atlas. Chcete přidat nějaká další? Jednosálová kina v poslední době zaznamenávají růst.
Je pravda, že rostou. V našem případě jde o lásku k filmu, nejde o byznys. A také je to praktické – nemusíme se například s nikým dohadovat, zda si můžeme pustit film pro pracovní projekci nebo kde film pustíme partnerům. Na druhou stranu, provozovat jednosálové kino při současných cenách lístků by bez podpor nebylo možné. Bez grantů by provoz Atlasu a Evaldu byl ztrátový. Takže cíleně další kino nebudeme vyhledávat.

B.: Poslední věc: pod Cinemartem je ještě společnost Elekta Film, kterou jste dříve vlastnili s Alešem Danielisem. Vykonává nějakou činnost v rámci skupiny, nebo je to jen prázdná schránka?
Je možné, že se Elekta bude podílet na koprodukování filmů.