reklama
Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi

Tomáš Filip: V letošním roce by Universal Music měl konečně růstRozhovor

12:49, 14. 6. 2013

Největší gramofonová firma Universal Music po letech snižování obratů konečně zahlédla světlo na konci tunelu.

Díky nárůstu digitálních prodejů, příjmů z licencí a diverzifikaci byznysových aktivit loňský obrat klesl pouze o tři procenta. „Letos budeme věnovat velkou pozornost řadě nových projektů, se kterými máme podepsanou komplexní smlouvu,“ uvedl ředitel společnosti Tomáš Filip.

B.: Před několika dny jste oznámili vydání kompletního katalogu Lucie – nejdříve digitálně na iTunes, Bontonline, na podzim pak ve fyzické podobě. Jak jste tento kontrakt získali?

Jedná se o nahrávky, které již vyšly v minulosti a na které jsme drželi práva výrobce. Několik let s nimi nebylo možné pracovat, protože někdy v roce 2007 na ně vypršela práva výkonných umělců a vzhledem k tehdejší nekomunikaci kapely mezi sebou je nebylo možné obnovit. S jedinou výjimkou: v roce 2009 se podařilo dohodnout vydání Best of, které dosáhlo na ocenění platinová deska. Po návratu kapely v původní sestavě na konci roku 2012 se podařilo příslušnou smlouvu obnovit až do roku 2018.

B.: Co všechny ty fyzické edice budou zahrnovat?

Na podzim vyjde box, který bude obsahovat všechny řadové desky plus jako bonus živou nahrávku z počátku 90. let. Na jaře 2014 pak alba Lucie vydáme jednotlivě. Všechny reedice budou remasterovány, box bude doplněn o speciální knížku a obal.

B.: Bude Universal Music vydávat i živé album z turné Lucie 2014, které bude natáčet Česká televize?

Česká televize má ambice věci, které natáčí, prodávat sama. Letos na podzim kupříkladu vydá DVD se záznamy Lucie z 80. a 90. let, na kterém Universal licencuje několik klipů. Ohledně chystaného živého alba se teprve budeme bavit.

B.: Je ve hře i nové regulérní album?

V tuto chvíli to podle kapely není na programu dne.

Na podzim chystáme Mandrage a Ewu Farnu

B.: Na Lucii se v úvodu ptám záměrně. V poslední době jako kdyby jste polevili ve vydávání alb českých interpretů. Přece jenom, vaše stáj byla kdysi širší.

Počet aktivních umělců byl celkově vyšší. Universal Music se v posledních pěti letech musel soustředit na ekonomické fungování, takže zde nebyl tak velký prostor pro investice do domácího repertoáru. Ten se prodává méně a v některých případech nebylo možné dosáhnout zisku. V současné době naopak zvyšujeme investice do nových talentů o dva miliony na 9 milionů korun v roce 2013.

B.: V uplynulém roce došlo k několika přestupům velkých jmen – Divokej Bill, Monkey Business, Karel Gott, Lucie Bílá. Tři sestry vlastně neměli jednu chvíli kontrakt. Měli jste o ně zájem? Proč se je nepodařilo získat?

Z EMI jsme kupříkladu převzali Kryštofa a Veronu. Tady hraje roli jiná věc: v loňském roce Universal Music globálně koupila konkurenční vydavatelství EMI. Ze strany EU bylo podmínkou schválení této akvizice odprodej části EMI včetně pobočky v Česku. Většinu odkoupila Warner Music. Součástí obchodu byla i garance, že umělce podepsané u české EMI nebudeme oslovovat. Kryštofa jsme rozjednali již dříve.

B.: S Kryštofem jste dohodnuti na více desek?

Myslím si, že se nám dobře spolupracuje. Nicméně napevno dohodnuti nejsme.

B.: Jaké předpokládané pecky chystáte na podzim 2013?

Novou desku kapely Mandrage, Ewy Farny, best of skupiny Chinaski a acappella nahrávku Richarda Müllera. Velkou pozornost věnujeme i novým talentům - Debbi, Martinovi Harichovi, Anně Veselovské, skupinám Nebe a Petr Bič Project.

B.: Takže talent scouting je nyní velká priorita Universal Music?

Určitě. Znovu jsme se dohodli na spolupráci s vyhledávačem talentů Martinem Červinkou. Tentokráte není přímo naším zaměstnancem, ale pracuje v rámci vlastního, spolupracujícího labelu SinglTon.

B.: Je tato vlna nových projektů nějak inspirována úspěšným příkladem Tomáše Kluse?

Bezesporu je to hezká ukázka toho, že lze vypracovat hvězdu. Na druhou stranu nových umělců, kteří jsou opravdu úspěšní, je velmi málo.

B.: Ještě jedna věc k novým projektů. Skupina Nebe vydala desku u Richmond Records, což je značka Richarda Krajča. Jak bude pokračovat dále?

Domluvili jsme se, že aktivity Richmond Records převezmeme a Richard se bude věnovat hlavně Kryštofovi. Pro solitéry bude situace na trhu stále těžší a těžší. Nastupující streaming hudby negeneruje peníze tak rychle, jako dříve pevné nosiče nebo download. Než poslechy vygenerují stejný objem financí jako cédéčko, tak to potrvá kupříkladu pět let. A mezitím musíte stále investovat do marketingu, věnovat se dlouhodobé práci atd.

Fyzické nosiče přinesou jen třetinu příjmů Universal Music

B.: Objem hudebního trhu v roce 2012 spadl na 281 milionů korun. Universal na to zareagoval mimo jiné diverzifikací byznysu. Kromě vydávání hudby se zabýváte i marketingovými službami, brandingem a bookingem umělců? Jak si stojí tyto nové pilíře vašeho byznysu?

Do té částky, kterou uvádíte, nejsou zahrnuty příjmy z Intergramu, který spravuje práva výrobců a výkonných umělců. Příjmy z Intergramu tvoří velice podstatnou část našich celkových příjmů! Fyzické nosiče nám v letošním roce udělají pouze třetinu obratu. Zbytek připadá na digitální prodej, licence, Intergram a takzvaný new business, zahrnující branding a booking pro nové umělce.

B.: Kolika procenty se tento new business podílí na vašem obratu?

Minimálně 15 procenty.

B.: V této oblasti je pro vás důležitá spolupráce s finančními klienty. Jinými slovy, banky mohou gramofirmy zachránit i jinak než jen úvěry. S kým vším spolupracujete a jak tato spolupráce vypadá?

V současné době jednáme o prodloužení dealu s Českou spořitelnou. Naše spolupráce trvala dva roky. Spořitelna využívala hudbu a vizuály našich umělců jako akviziční a komunikační prostředek. Smlouva vypršela, takže jednáme i s další bankou. V rámci každého segmentu jako bankovnictví, auta nebo pivo nabízíme exkluzivitu. V současné době jednáme se Staropramenem a Samsungem, kontrakt s Hewlett-Packard běží od podzimu 2012.

B.: Hlavní cestou, jak se vyrovnat s propadem fyzických nosičů, je digitální prodej. Jak jste spokojeni s výsledky prodejů přes Supraphonline? Je to váš hlavní digitální kanál?

Naše hlavní digitální kanály jsou iTunes a YouTube, které tvoří cca 80 procent digitálních příjmů Universal Music i celého trhu. Samotný iTunes v porovnání se Supraphonline přináší více než desetinásobek příjmů.

 

B.: Z kolika procent se digitální prodeje podílí na celkovém obratu firmy?

Při srovnání digitálního prodeje a fyzických nosičů to vychází 40 procent ku 60 procentům.

B.: Obsah do mobilů je už pasé?

V podstatě to vyprchalo. Do chytrých telefonů si posluchači stahují spíše celé tracky.

B: Naznačíte trochu výsledky za rok 2012? V roce 2011 příjmy Universal spadly na 157 milionů korun.

Pokud započteme i loňské příjmy z Intergramu, tak celkový pokles tržeb v roce 2012 činil pouze tři procenta. To platí i pro celý hudební trh. Čekáme, že v letošním roce dosáhneme buď nulu nebo malý plus.

B.: V loňském roce jste stal hlavou i maďarské pobočky Universal Music. Jak vlastně v Maďarsku funguje hudební trh?

Je v horší kondici než v Česku. Oproti nám má poloviční objem, ekonomická tlak na gramofirmy je tam mnohem silnější.

Tomáš Filip (48): 

Vystudoval obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. Ředitelem Universal Music je od roku 1995. Jeho sestrou je známá zpěvačka Lenka Filipová, stejně jako ona hraje na kytaru. Má tři děti, volný čas tráví nejraději jako aktivní fotbalový útočník.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Burda Praha: vydavatelství startuje nový magazín Loving, zaměřený na millennials. Šéfredaktorkou titulu s půlroční periodicitou je Stanislava Lindenthalová Pecková, která je zároveň ředitelkou publicistiky v časopise Marie Claire.

  • Media Bohemia: velká mediální skupina může získat majoritu v Hitrádiu Vysočina 94,3 FM. Vysílací rada nyní povolila převod 20 procentního podílu od spolumajitele Petra Dvořáka (nejedná se o šéfa ČT, pozn. aut.) na Media Bohemia. Ta doposud v rádiu držela 50 procent.

  • Hlidacipes.org: menší zpravodajsko-publicististický portál rozšiřuje obsah o dvě regionální mutace - pro Ústecký a pro Olomoucký kraj. Server na to od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (podnikatelé Cichoň, Hák, Kaucký, Winkler nebo Silke Horáková) dostal 1,78 milionu korun.

reklama

Hit dne

Další, téměř dvouminutový trailer k sedmé řadě Game of Thrones. Nová řada startuje v červenci.

  • Na turné

    Chinaski
    24. 10.16. 11.
  • Castingy

    Autor libreta a hudby nového muzikálu Iago Janek Ledecký pořádá první casting, který se uskuteční ve čtvrtek 16. února v pražském divadle Hybernia.

Recenze

Rammstein: Paris

Přestože v posledních době čas od času problesknou zprávy, že němečtí industriální metalisté Rammstein pomalu chystají novou studiovou desku (údajně mají několik desítek skladeb v různém stádiu rozpracovanosti), obří manažerský/byznysový/vydavatelský stroj kolem kapely jede dál ve stejných kolejích. Stále na lačné fanoušky chrlí množství merchandisingu a při absenci vydaného nového materiálu i řadu hudebních/obrazových nosičů.

A tak nedlouho po živáku Rammstein in Amerika (nahráno 2010 v Madison Square Garden, vydáno 2015) je tu další živé (video)album Paris. To se nahrávalo ve dvou dnech v roce 2012 v pařížské aréně Palais Omnisports de Paris-Bercy. Pro všechny, kteří před několika dny minuli dva pražské koncerty Rammstein, je Paris docela slušnou náhražkou. Obzvláště, když si lze vybrat z opravdu bohatého rejstříků edic s nejrůznějšími bonusy.

Znalci by měli zastříhat ušima již při znalosti faktu, že režisérem živého záznamu z Paříže se stal renomovaný Jonas Åkerlund. Ten pro skupinu natočil například videoklipy Mann gegen Mann nebo Pussy. Kromě toho spolupracoval i s Madonnou, Metallicou, U2, Britney Spears, Blink-182 nebo Lady Gaga. A hlavně, kdysi dávno v 80. letech hrál v kultovní švédské blackmetalové kapele Bathory.

Åkerlund arénu zaplnil 25 kamerami, narval je mezi diváky, k muzikantům na pódium, na strop, kde se dalo. Samotný záznam pak není pouhým sestřihem jednotlivých záběrů, ale je i obohacen řadou nejrůznějších triků, dotáček, vsunutých sekvencí, zpomalovaček. Paris tak působí vysoce dynamickým dojmem plus tentokráte promo tirády opravdu nelhaly, divák se ke kapele dostane skutečně mimořádně blízko. Stejně jako u Rammstein in Amerika i zde platí: kvalitně udělaný produkt.