reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

V Česku loni skokově narostl prodej digitální hudby

15:08, 21. 1. 2014
Hudba Aleš Borovan

Čeští konzumenti hudby konečně začínají masově přicházet na chuť nákupu hudby v digitální formě. Vyplývá to ze statistik Ochranného svazu autorského (OSA), který mimo jiné vybírá za užití a prodej písní a ringtonů na internetu.

Od ledna do října 2013 od provozovatelů vybral za prodej full tracků 3,81 milionu korun, zatímco za celý rok 2012 to bylo jen 190 tisíc korun. To při přepočtu na maloobchodní cenu dělá 47,6 milionu korun bez DPH za necelý rok 2013 (OSA dostává osm procent z downloadingu). O rok dříve to bylo 2,38 milionu korun. 

Pokud k downloadingu připočteme ještě předplatné streamované hudby a prodej ringtonů, objem loňských prodejů digitální hudby, které podchytil autorský svaz, se vyšplhá až na 107 milionů korun. To představuje meziroční nárůst o 31 milionů korun. V Česku začalo v roce 2013 působit několik downoload/stream služeb jako Google Play (screen) nebo 7digital, o dva roky dříve odstartovaly hudební e-shopy iTunes a Supraphonline.cz.

V oblasti prodeje fyzických nosičů OSA vybral 25,96 milionu korun, o 6,5 milionu méně než v roce 2012. Přepočet na celý objem trhu fyzických nosičů je komplikovanější. Autorská odměna se u hromadné licence stanovuje jako 9,009 procenta z takzvané první prodejní ceny výrobce (PPC) u zvukových nosičů a 6,5 procenta z PPC u zvukově obrazových nosičů. PPC se přitom u jednotlivých typů nosičů liší - u CD s maloobchodní cenou 300 korun je například stanovena na 120 korun.