Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Heřmánkův divadelní byznys se bude muset uskromnit

08:43, 28. 1. 2014

Divadelní byznysmen Karel Heřmánek stojí před nepříjemným problémem. Grantová komise hlavního města Prahy Heřmánkovu Divadlu bez zábradlí (DBZ) na rozdíl od předchozích období odmítla udělit granty na letošní rok a na období 2015 až 2018.

Heřmánek žádal pro rok 2014 částku 12,5 milionu korun, která tvoří 32 procent celkového rozpočtu na letošní rok (39,5 milionu). Divadlo chce letos odehrát 280 představení a představí dvě premiéry (jedna, hra Jistě, pane premiére!, proběhla 27. ledna). Podobné částky žádal v rámci víceletého grantu i pro následující roky až do roku 2018.

Podle názoru komise ale "dramaturgický plán divadla neslibuje ani v nové sezóně nic převratně nového... Divadlo založené na podnikatelském záměru, nemůže dlouhodobě spoléhat na podporu z veřejných zdrojů." Divadlo, sídlící v pražském paláci Adria (Karel Heřmánek jej vlastní napůl s Hanou Heřmánkovou), uvádí, že jeho soběstačnost je cca 68 procent. Firma v roce 2010 získala podporu od magistrátu ve výši 7,45 milionu, v roce 2011 pak 8,6 milionu, o rok později 3,8 milionu a loni 1,85 milionu. Za poslední čtyři roky tak z veřejných zdrojů dostala skoro 22 milionů korun.

Jediným projektem, ve kterém byla žádost DBZ úspěšná, je nový ročník festivalu Slovenské divadlo v Praze. Na jeho pořádání divadlo získalo 0,9 milionu z deklarovaného rozpočtu 2,4 milionu korun. Na zalepení předpokládané provozní díry letos a v následujících letech bude muset Heřmánek žádat podporu u dalších institucí nebo získat velkého sponzora nebo ještě pravděpodobněji poněkud revidovat dramaturgický plán. Za posledních deset let Heřmánkovo soukromé divadlo dosáhlo kumulované ztráty 2,7 milionu korun.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

  • BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání: prodloužila licenci pro Rádio Krokodýl k vysílání prostřednictvím vysílačů na kmitočtu Moravské Budějovice 107,9 MHz / 0,1 kW do října 2025 a digitálnímu rozhlasovému vysílání Pigy Rádio šířeného prostřednictvím vysílačů do února 2031.

  • Lady Gaga: americká zpěvačka vydává na labelu Universal Music šesté album Chromatica. To bude k dispozici v různých fyzických formátech včetně vinylů, a to v různých barvách. Zpěvačka Lady Gaga, držitelka Oscara, Zlatého glóbu a Grammy doposud prodala více než 35 milionů alb a připsala si již více než 32 miliard streamů.

  • nangu.TV: firma, nabízející v Česku a v zahraničí IPTV a OTT řešení, ve fiskálním roce 2018/2019 (skončil v březnu), utržila 204 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 88 milionů korun. Z celkové sumy na prodej zboží (set top boxy, hardware) připadlo 122 milionu (o rok dříve 39 milionů). Čistý zisk společnosti vzrostl ze 3 milionů na 11,1 milionu korun.

  • Daniel Křetínský: antimonopolní úřad povolil spojení soutěžitelů spočívající v možnosti Křetínského společnosti Czech Print Center - Development nabýt přímou kontrolu nad tiskárnami Europrint (podnik z impéria magnáta v exilu Františka Savova). Obě firmy podnikají na trhu polygrafické výroby časopisů, knih a ostatních tiskovin.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.