Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Heřmánkův divadelní byznys se bude muset uskromnit

08:43, 28. 1. 2014

Divadelní byznysmen Karel Heřmánek stojí před nepříjemným problémem. Grantová komise hlavního města Prahy Heřmánkovu Divadlu bez zábradlí (DBZ) na rozdíl od předchozích období odmítla udělit granty na letošní rok a na období 2015 až 2018.

Heřmánek žádal pro rok 2014 částku 12,5 milionu korun, která tvoří 32 procent celkového rozpočtu na letošní rok (39,5 milionu). Divadlo chce letos odehrát 280 představení a představí dvě premiéry (jedna, hra Jistě, pane premiére!, proběhla 27. ledna). Podobné částky žádal v rámci víceletého grantu i pro následující roky až do roku 2018.

Podle názoru komise ale "dramaturgický plán divadla neslibuje ani v nové sezóně nic převratně nového... Divadlo založené na podnikatelském záměru, nemůže dlouhodobě spoléhat na podporu z veřejných zdrojů." Divadlo, sídlící v pražském paláci Adria (Karel Heřmánek jej vlastní napůl s Hanou Heřmánkovou), uvádí, že jeho soběstačnost je cca 68 procent. Firma v roce 2010 získala podporu od magistrátu ve výši 7,45 milionu, v roce 2011 pak 8,6 milionu, o rok později 3,8 milionu a loni 1,85 milionu. Za poslední čtyři roky tak z veřejných zdrojů dostala skoro 22 milionů korun.

Jediným projektem, ve kterém byla žádost DBZ úspěšná, je nový ročník festivalu Slovenské divadlo v Praze. Na jeho pořádání divadlo získalo 0,9 milionu z deklarovaného rozpočtu 2,4 milionu korun. Na zalepení předpokládané provozní díry letos a v následujících letech bude muset Heřmánek žádat podporu u dalších institucí nebo získat velkého sponzora nebo ještě pravděpodobněji poněkud revidovat dramaturgický plán. Za posledních deset let Heřmánkovo soukromé divadlo dosáhlo kumulované ztráty 2,7 milionu korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

  • Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

  • Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.