reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vítězství filmařů bude kabeláře stát 25 milionů

07:20, 13. 12. 2012
Televize Film Aleš Borovan

Provozovatelům kabelových platforem s velkou pravděpodobností vzrostou náklady o miliony korun. V příštím týdnu poslanci podle všeho schválí kinematografický zákon, který předpokládá platby i od kabelářů. Podle informací Borovan.cz tak kabelové platformy celkem ročně filmařům pošlou na 25 milionů korun. Většinu, přes 15 milionů korun, pak zaplatí největší hráč na trhu, UPC Česká republika (na fotce ředitel Václav Bartoň).

Kabeláři se proti zákonu stavěli od počátku příprav. Podle jejich zástupců je absurdní, že "mají přispívat jiným podnikatelům".

Nový kinematografický zákon má do filmového fondu přinést ročně minimálně 220 milionů korun. Nejméně 150 milionů korun zaplatí komerční televize jako Nova, Prima z prodeje reklamy. Jedním procentem z příjmů za převzaté televizní vysílání mají přispívat kabelové či satelitní platformy, 0,5 procentem pak provozovatelé audiovizuálních služeb na vyžádání.

Kupříkladu UPC ČR již v průběhu letošního roku přikročila k opatřením, která mají snížit případné platby. Proces takzvaného decouplingu vedl k oddělení ceny za službu od ceny za zařízení a za internet. Předpokládaná roční platba 15 milionů korun znamená, že česká UPC bude platit z objemu tržeb ve výši asi 1,5 miliardy korun. Celkové tržby firmy se však v loňském roce pohybovaly okolo 4,5 miliardy korun.