Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Televize loni zaplatily autorům a nakladatelům 204 milionů

10:29, 18. 5. 2014

Profesní organizace, která pro autory vybírá poplatky za použití děl, v loňském roce vykázala pokles výběru peněz za licence o 1,7 procenta.

Ochranný svaz autorský tak v roce 2013 pro autory a nakladatele vybral z licenční činnosti 852 milionů korun, v meziročním srovnání o 15 milionů méně. Na poklesu se podílel zejména segment reprodukované hudby, kde se vybralo o 31 milionů korun méně (13 procent). To bylo dáno absencí dohody s velkými provozovateli a výpadky peněz z jukeboxů. Celkem OSA za veřejný provoz vyinkasoval 325 milionů korun (meziročně o šest procent méně), z toho za živou hudbu 103 milionů. 

Nárůst zaznamenaly naopak autorské odměny v oblasti internetu, v inkasu náhradních odměn za nenahrané nosiče nebo v oblastech živé hudby a kabelového vysílání. Částka za vysílání a online média v roce 2013 dosáhla 341 milionů korun (plus devět milionů), na televize z toho připadlo 204 milionů (nepatrná změna), rádia 70 milionů a kabelovky 52 milionů.

Celkem bylo mezi autory, nakladatele a dědice loni rozúčtováno 665 milionů, o 33 milionů více než v roce 2012. Z toho k domácím nositelům práv směřovalo 490 milionů korun (autoři 271 milionů). Domácí autoři v meziročním srovnání vyinkasovali o 27 milionů více. Celkem OSA na konci roku 2013 zastupovala 8,2 tisíce autorů, dědiců a nakladatelů. Mezi nejúspěšnější autory dlouhodobě patří členové kapely Kabát - textař Milan Špalek a autor hudby Tomáš Krulich.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • TV Nova: sedmý díl imitační show Tvoje tvář má známý hlas v sobotu 17. října dosáhl 30,52 procenta share v cílovce v 15 - 54, v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,106 milionu diváků. Nejvíce diváků k televizním obrazovkám v 42. týdnu 2020 přilákaly Televizní noviny (38,41 procenta diváků v CS 15 - 54), seriály Ulice (31,33 procenta share v cílové skupině 15-54) a Ordinace v růžové zahradě 2 (18,17 procenta diváků v CS 15 - 54).

  • Škwor: rock metalová čtveřice vydává 6. listopadu na labelu Supraphon nové, v pořadí desáté album Tváře smutnejch hrdinů. Finální mix měl na starosti Amak Golden.

  • DoDo: start-up, který se specializuje na městskou logistiku, hlásí rychlý růst divize DoDo Fresh, orientovanou na rozvoz potravin. Rozvoz pro e-shopy jako Tesco či Košík.cz od ledna vyrostl o 49 procent a před vánoční sezónou start-up dále navyšuje kapacity. DoDo nyní na rozvoz potravin přebírá 200 nových vozů. O doručování v segmentu Fresh se celkově stará přes 800 kurýrů (Česko, Slovensko a Maďarsko).

  • Air Bank: banka ze skupiny PPF hlásí dosažení hranice 850 tisíc klientů. Cca 62 tisíc z nich si účet založilo přes mobilní aplikaci. Podle zástupců banky aplikaci My Air nyní používá už téměř 7 z 10 klientů banky a každý měsíc se do ní přihlásí 450 tisíc z nich.

  • FTV Prima: druhá komerční televize během vládou vyhlášeného nouzového stavu přerušuje natáčení Show Jana Krause a nasazujeme reprízy pořadu.

  • Vodafone: nově umožňuje divákům ve Vodafone TV sledovat vybrané filmy v rozlišení 4K. Mezi snímky je například film Jana Svěráka Akumulátor 1, Terminator: Genisys nebo oba díly bijáku Kill Bill.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.