Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Showbyznysový výkon roku 2014 předvedl Martin Švehlák (CET 21), tvůrce Ládi Hrušky

Historickým vítězem nultého ročníku nového žebříčku Borovan.cz Showbyznysový výkon roku se jednoznačně a se slušným náskokem stává Martin Švehlák, ředitel zpravodajství a sportu televize Nova.

Manažer, který vymyslel prvního českého šmakulátora Láďu Hrušku, loni stál (samozřejmě s podporou své domovské stanice) u zrodu nového trhu low budget vaření a z konzumace de facto odpadků a zbytných věcí vytvořil kvetoucí byznys (knižní, televizní) v řádu několika desítek milionů korun. Svým způsobem geniální. Vysoko nastavená laťka, kterou nepůjde snadno přeskočit. 

Švehlák dosáhl bodového hodnocení 9,5. Bodujeme celkem ve čtyřech kategoriích - vtip, odvaha, nápad a byznys. V každé kategorii bodujeme od 1 do 10 (10 je nejvíce). Výsledek se zprůměruje. Při rovnosti bodů rozhoduje počet udělených bodů v kategorií byznys, a dále odvaha. Neoceňujeme tedy pouze čistý finanční objem obchodu (vztažený k danému oboru), ale rovněž překvapivost tahu či kuráž a kreativitu zúčastněných lidí. Příklad: není žádným zvláštním výkonem koupit si vydavatelství Mafra, když máte na kontě několik miliard korun, slušným výkonem je koupit si Mafru, když máte na kontě jen jednu korunu. Další pořadí (v závorce body):

jetmar fleschmann 22. Radio United a Impuls versus MMS a RRM (7,5). Velcí hráči rádiového trhu v roce 2014 sehráli opravdu krásnou byznysovou partii, plnou překvapivých zvratů (například nové spojenectví donedávna konkurenčních mediazastupitelství MMS a RRM), kterou Borovan.cz měl tu čest sledovat v podstatě z první ruky. Škoda jen některých osobně zabarvených šťouchanců.

foto: františek ortmann3. Skupina Kabát/ agentura Pink Panther (7,25). Uspořádat druhý obří koncert na pražském Vypichu je slušná drzost a Kabátům a Pink Pantheru se to povedlo - se štěstím, které na několik klíčových hodin zastavilo vytrvalý déšť. Troufnu si tvrdit, že za dané situace musel být hodně nervózní i tak zkušený hudební manažer, jakým je spolumajitel Pink Panther Radek Havlíček. Plus pochvala za relativně zvládnutý a bezproblémový přesun skoro 100 tisíc lidí po Praze na akci a zpět.

foto: negativ4. Stream.cz a Kancelář Blaník (7,25). Tým Pavla Zimy vypustil na internet satirickou show, vedle které i proslulá Česká soda vypadá jako tahací kačer pro malé děti. V závěru roku se kupodivu rozeběhl i merchandisingový program seriálu.

 

foto: falcon5. Pojedeme k moři (6,75). Filmový debut režiséra Jiřího Mádla je fantastický, nabitý nápady a vysoko vyčnívá uprostřed kreativní bídy současného českého filmu. A že se to povedlo na obtížném poli rodinného filmu a tak mladému tvůrci, je obzvláště obdivuhodné.

 

foto: bioscop6. Tři bratři (6,25). Nová pohádka znamená po slabším titulu Kuky se vrací restart masového byznysu pro režiséra a producenta Jana Svěráka. Navíc kinotržby blížící se 80 milionům korun do značné míry držely podzimní kondici českého kinotrhu.

 

foto: albatros7. Albatros (6,25). Knižní obr pod vedením Václava Kadlece loni pokračoval ve velkoryse rozmáchlém a ojedinělém akvizičním programu (Nakladatelství Fragment, B4U Publishing, Management Press). Slušná výzva pro jedničku Euromedia Group.

 

petr dvořák 5128. Vybrané pořady České televize (6,25). Tvůrčí skupiny, nastartované ředitelem Petrem Dvořákem, chrlí na obrazovku jeden zajímavý titul za druhým - České století, Cirkus Bukowsky atd., ve kterých se mnozí herci/herečky blýskají životními výkony. Šanci dostávají i bizzarnosti typu Pečený sněhulák. Kritika, která se v souvislosti s programem snáší na hlavy managementu ČT, je do značné míry neoprávněná, ve skutečnosti Kavčí hory slušně vymačkávají stávající potenciál českých televizních kreativců.

foto: live nation9. Turné Lucie/Live Nation (5,75). Návratu rockové kapely na pódia předcházel mohutný byznysový nálet na trh v podobě muzikálu, reedic starých alb nebo pořadů v ČT. Zájem o vystoupení pak předčil očekávání - i díky přidaným koncertům počet diváků dosáhl 150 tisíc.

 

economia 22210. Economia (3,75). Spuštění paywallu na internetu je v rámci velkých printových domů novátorský počin. Strategie digital first (tedy nejdříve na internet a pak do tištěných novin) navíc zcela převrací zažité zvyklosti vydavatelství Zdeňka Bakaly.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Alza.cz: největší český e-shop přidává do nabídky další segment. Prostřednictvím partnerského prodeje zde zákazníci mohou nakoupit také nápoje. V první vlně se jedná o vína a destiláty, brzy však bude do sortimentu zařazeno také pivo a nealkoholické produkty jako minerální vody, limonády nebo energetické nápoje.

  • Jaromír Nohavica: po půlroční pauze se vrací k živým koncertům. V závěru srpna vstoupí třikrát v Ostravě, na počátku září pak dvouhodinovým koncertem zakončí divadelní pražskou přehlídku Hvězdné léto pod žižkovskou věží.

  • Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

  • Deník N: levicový internetový deník, který spoluvlastní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů, od roku 2018 až doposud (1H 2020) prodělal 49 milionů korun. Vyplývá to z vyjádření ředitele vydavatelství Jána Simkaniče. "Naši provozní ztrátu přitom průběžně snižujeme a v druhém čtvrtletí roku 2020 už byla měsíčně nižší než jeden milion korun. Jde o velice pozitivní trend, a pokud by se vše vyvíjelo jako dosud, měli bychom šanci dosáhnout vyrovnaného hospodaření už v průběhu příštího roku, tedy o rok dříve, než jsme plánovali," tvrdí Simkanič.

  • Nakladatelství CREW: velká knižní firma, specializovaná na komiksy, rozjíždí novou ediční řadu Legendy. Ta představí ty největší komiksové ikony Marvelu a DC. Prvním titulem se stane Wolverine: Znovuzrození. Další chystané tituly: Návrat temného rytíře, Arkham: Pochmurný dům v pochmurném světě nebo Batman: Temné zrcadlo.

  • A11: do inzertního vydavatelství, zaměřeného na regionální a lokální tituly, nastoupila jako team leader Adéla Zajíčková (ex-Mladá fronta). Na starosti bude mít kromě stávajících lokálních a B2B titulů i obchod nových magazínů, které vydavatelství chystá na podzim.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.