reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Šmakulátor Láďa Hruška pomohl vyšroubovat knižní trh znovu nad 7 miliard

12:12, 23. 11. 2015
Knihy Aleš Borovan

Opadnutí boomu mimořádně úspěšné trilogie Padesát odstínů (vydavatel Albatros Media) nemělo výraznější vliv na objem českého knižního trhu v roce 2014. Stejně jako v předchozích dvou letech se pohyboval na úrovni 7,2 miliardy korun včetně DPH (koncové ceny v maloobchodu).

Jedná se o kvalifikovaný odhad provedený Svazem českých knihkupců a nakladatelů, který vychází z tržeb knižních distributorů, obratů nakladatelů, kteří si distribuují sami, plus dopočítání průměrného maloobchodního rabatu. Celkem v minulém roce vyšlo 16 850 knižních titulů včetně učebnic, v meziročním srovnání to představuje nárůst o 100 publikací. V roce 2008 to bylo 18 320 titulů. Pár trendů: meziročně stouplo zastoupení dětských publikací z 9,38 procenta na 10,7 procenta, výrazně kleslo množství vysokoškolských učebnic. Napak mírně roste zastoupení beletrie.

Nejúspěšnější knihou loňského roku se dle očekávání stala publikace Vaříme s Láďou Hruškou - levně a chutně (foto; CET 21/Euromedia Group), které se prodalo přes 350 tisíc kusů (z toho více než 300 tisíc v daném kalendářním roce). Do značné míry tak kuchařka prvního českého šmakulátora loni pomohla nahradit výpadek Padesáti odstínů.

Pořadí největších nakladatelů, podle počtu vydaných titulů a bez vysokých škol a Akademie věd ČR. V závorce obrat z prodeje knih v milionech korun v roce 2014:

  1. Albatros Media   697 (471)
  2. Euromedia Group     474 (522)
  3. MOBA     359
  4. Grada Publishing     348 (118)
  5. Baronet     316
  6. Egmont     306
  7. Svojtka & Co.     258
  8. Synergie Publishing     236
  9. Nakladatelství Fragment     216 (105)
  10. Mladá fronta 190