Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Babiš se Sobotkou přihráli filmařům do kapes 180 milionů

10:32, 24. 2. 2016

Přestože poslanci ještě neschválili prolobbovanou novelu audiovizuálního zákonu, která by měla kromě jiného nastartovat penězovod z kapes daňových poplatníků do filmového byznysu (z rozpočtu navýšení příjmů fondu o stejnou částku, která se vybere od televizí či kabelových a satelitních platforem), filmová obec se může těšit na peníze z eráru už letos.

Díky rozhodnutí Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše je dotace pro filmový fond ve výši 180 milionů zakompována již do letošního státního rozpočtu. Celkem bude fond v roce 2016 operovat s penězi o objemu více než 1,2 miliardy korun. Jednotlivé příjmové položky (v milionech korun):

  • procentní poplatek z lístků do kina     11
  • kabely a satelity     12
  • poplatky televizí z vysílání reklamy     150
  • prodej licencí fondových filmů     50
  • žadatelské poplatky     5
  • dotace ze státního rozpočtu     182
  • filmové pobídky     800
  • celkem     1210

Na podporu tuzemské kinematografie by tak letos mělo jít cca 350 milionů korun, z toho na vývoj a výrobu filmů připadá 272 milionů (loni to bylo 164 milionů). Čistě na výrobu hraných filmů je připraveno 120 milionů, na minoritní koprodukce (hraný film) 40 milionů. Na výrobu dokumentů má filmový fond letos v prasátku 20 milionů korun. K tomu je třeba připočíst filmové pobídky, na které si čeští filmaři rovněž mohou sáhnout.

Zvýšený příval milionů korun by podle představ fondu měl přispět k pestřejší filmové nabídce a k výrobě kvalitnějších filmů. Zatím jsou výsledky audiovizuálního zákona spíše nepřesvědčivé. V zahraničí česká kinematografie až na výjimky nikoho nezajímá, díky chrlení řady nepovedených a odbytých filmů do kin zájem českého diváka o tuzemskou tvorbu upadá. V loňském roce podíl návštěvnosti českých filmů na celkových kinočíslech spadl pod 20 procent. Na některé snímky jako například Laputa, Celebrity, Andílek na nervy nebo Ztraceni v Mnichově přišlo jen pár tisíc diváků.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Dark Side: digitální a komunikační agentura v roce 2017 utržila přes 42 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 2 miliony. Čistý zisk 1,1 milionu se předloni snížil na 800 tisíc korun.

  • R2B2: digitální reklamní síť Kamila Foltina a Martina Čelikovského v roce 2017 utržila 59 milionů korun, v meziročním srovnání o 23 milionů více. Čistý zisk klesl z 2,8 milionu na 900 tisíc. Firma nedávno zfúzovala se sesterskou společností Webgarden.

  • Bedna Films: filmová a reklamní produkce Jakuba Červenky a Petra Kratochvíla v roce 2017 utržila 12,6 milionu korun, v meziročním srovnání o 7,4 milionu více. Ztráta z roku 2016 ve výši 1,7 milionu se překlopila do kladné nuly.

Hit dne

Spider-Man: Daleko od domova trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Muse: Simulation Theory

Konečně. Po třech vyloženě slabých a místy až naivních deskách vydalo anglické rockové trio Muse nahrávku, která připomíná někdejší sílu a muzikantskou výjimečnost Matta Bellamyho a spol. a která navazuje na poslední vydařené album Black Holes & Revelations (2006).

Kapela z producenta Richa Costeyho (dalšími koproducenty jsou Mike Elizondo, Shellback nebo Timbaland) po dlouhé době vymáčkla to, co s nimi dokázal na předchozích nahrávkách Absolution (2003) a Black Holes... Tohle jsou Muse, které známe a které máme rádi: silné a energické rockové kompozice doplněné syntezátorovými linkami, výrazné a netuctové melodické motivy, aranžérské hračičkaření a plná náruč promakaných hitů, které časem neokorají.

To by to ovšem nebyli Muse, aby nepřidali něco navíc. Design a hudební složka se inspirovaly v retro science fiction a pop kultuře 80. let., nahrávka povedeně kombinuje bombastický stadiónový rock s líbivým elektronickým popem do nezaměnitelného a relativně originálního rukopisu Muse. To vše na inteligentní úrovni a s minimálními náběhy do nasládlé šmíry. Ve výsledku je Simulation Theory (hard core fandové si jistě pořídí deluxe edici s vydařenými remixy) povedenou a barevnou deskou, která do zlatého fondu kapely pošle řadu hitových skladeb jako Algorithm, The Void nebo Blockades. Návštěvníci pražského koncertu v roce 2019 se mají na co těšit.