Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Babiš se Sobotkou přihráli filmařům do kapes 180 milionů

10:32, 24. 2. 2016

Přestože poslanci ještě neschválili prolobbovanou novelu audiovizuálního zákonu, která by měla kromě jiného nastartovat penězovod z kapes daňových poplatníků do filmového byznysu (z rozpočtu navýšení příjmů fondu o stejnou částku, která se vybere od televizí či kabelových a satelitních platforem), filmová obec se může těšit na peníze z eráru už letos.

Díky rozhodnutí Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše je dotace pro filmový fond ve výši 180 milionů zakompována již do letošního státního rozpočtu. Celkem bude fond v roce 2016 operovat s penězi o objemu více než 1,2 miliardy korun. Jednotlivé příjmové položky (v milionech korun):

  • procentní poplatek z lístků do kina     11
  • kabely a satelity     12
  • poplatky televizí z vysílání reklamy     150
  • prodej licencí fondových filmů     50
  • žadatelské poplatky     5
  • dotace ze státního rozpočtu     182
  • filmové pobídky     800
  • celkem     1210

Na podporu tuzemské kinematografie by tak letos mělo jít cca 350 milionů korun, z toho na vývoj a výrobu filmů připadá 272 milionů (loni to bylo 164 milionů). Čistě na výrobu hraných filmů je připraveno 120 milionů, na minoritní koprodukce (hraný film) 40 milionů. Na výrobu dokumentů má filmový fond letos v prasátku 20 milionů korun. K tomu je třeba připočíst filmové pobídky, na které si čeští filmaři rovněž mohou sáhnout.

Zvýšený příval milionů korun by podle představ fondu měl přispět k pestřejší filmové nabídce a k výrobě kvalitnějších filmů. Zatím jsou výsledky audiovizuálního zákona spíše nepřesvědčivé. V zahraničí česká kinematografie až na výjimky nikoho nezajímá, díky chrlení řady nepovedených a odbytých filmů do kin zájem českého diváka o tuzemskou tvorbu upadá. V loňském roce podíl návštěvnosti českých filmů na celkových kinočíslech spadl pod 20 procent. Na některé snímky jako například Laputa, Celebrity, Andílek na nervy nebo Ztraceni v Mnichově přišlo jen pár tisíc diváků.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Lion Nurun: agentura nyní již vlastněná Publicisem v roce 2017 utržila 11 milionů korun. V meziročním srovnání o 9,5 milionů více. Čistý zisk vyskočil z jednoho milionu na 1,7 milionu korun.

  • FAVI.cz: vyhledávač nábytku, ve které většinu drží investiční skupina Pale Fire Capital, čerstvě expanduje do Maďarska. Je to další zahraniční trh po Slovensku, Rumunsku a Polsku, kam FAVI vstoupil v roce 2017.

  • TV Nova: nová řada pořadu Mise nový domov (přestavby domovů s příběhem) s moderátorkou Terezou Pergnerovou odstartuje ve středu 31. října.

Hit dne

Ochutnávka z nové desky. VNV Nation: When is the Future?

  • Na turné

    Chinaski
    05. 10.07. 12.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

První člověk

Konečně po dlouhé době biják, který je "velký" a přitom současně chytrý, "hluboký". Třetí celovečerní film mladého Damiena Chazelleho (povedené snímky Whiplash, La La Land) První člověk o americkém kosmonautovi Neilovi Armstrongovi opět osvědčuje nesmírný talent, inteligenci a kreativitu hlavního tvůrce. Zvláště, když má po ruce úžasný scénář Joshe Singera (WikiLeaks, Spotlight).

Pečlivost, důraz na autenticitu, dar osobitého vyprávění, skvělé vedení herců - to je to, co diváka napadne při sledování příběhu prvního člověka na Měsíci. Již úvodní scéna letu Armstronga v experimentálním raketovém letadle X-15 vás katapultuje přímo do kabiny rozklepaného pekelného stroje, který se každou chvíli může buď rozbít o Zemi nebo odplout do neznámého vesmíru. Je to tak strhující a ohromně natočená pasáž, že se slabším povahám může udělat nevolno.

Technicky a řemeslně se jedná o film extratřídu. Spíše než mezník v dějinách a s ním spojený patos Chazelleho zajímá, kdo byli první průkopnici vesmírného létání. Ryan Gosling v hlavní roli opět (je to již druhá spolupráce s režisérem) předvádí ze sebe to nejlepší. Jeho Armostrong je ledově klidný v kritických chvílích, výkonný, ale současně lidský, když pohřbívá dvouletou dceru. Další Goslingův mistrovský výkon.

I samotný let prvního Apolla je pojat bez zbytečné heroické epiky (chybí scéna s vlajkou), zato velmi sugestivně a s prvotřídním synchronizováním obrazu a hudební složky. Skvělý, nádherný a podmanivý hold mužům, kteří létali do vesmíru a na Měsíc v technice, se kterou byste dnes nejeli ani do Krkonoš.