Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
      
     

Prodeje hudebních nosičů a digitální muziky loni stouply na 295 milionů

19:14, 24. 3. 2016
Hudba Internet Aleš Borovan

Český hudební trh, zahrnující prodej nosičů a digitální hudby, v roce 2015 narostl o 4 procenta na 295 milionů korun. Vyplývá to ze statistik Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Jen prodeje fyzických nosičů jako CD, LP nebo DVD klesly loni o 1,6 procenta na 177 milionů korun (cifry se týkají členských firem IFPI plus distribuční dealy). Jedná se o výrazné zpomalení poklesu - v roce 2014 činil pokles tohoto segmentu 7 procent. Na prodej digitální hudby připadlo 40 procent z celkových čísel, o rok dříve to bylo 36 procent. Z absolutního čísla za digitální segment se 70 procent týká streamingu a 26 procent stahování.

Nejsilnější pozici na trhu má vydavatelství Universal Music s 37,8 procenta, za ním následuje Warner Music, 
jejíž podíl na trhu je 21,7 procenta, na třetí příčce se umístil Supraphon s podílem 14,6 procenta. Další pozice: Sony Music (12,6 procenta), Česká muzika (6,3 procenta) a Brainzone (1,1 procenta). Zde tabulka prodejů, která zahrnuje i odhady čísel za nečlenské firmy IFPI:

screen: ifpi

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Český rozhlas: dokončil čtyřletou rekonstrukci budovy regionální stanice Český rozhlas Brno. Ředitel ČRo René Zavoral a ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová dnes slavnostně znovuotevřeli prostory nejstarší regionální stanice Českého rozhlasu. První etapa rekonstrukce budovy ČRo Brno začala v roce 2017 a týkala nezbytného technického zázemí budovy v suterénu, kompletního přemístění celého programového archivu brněnského rozhlasu.

  • Universal Music: jedna z největších hudebních firem na světě (70 procent drží Vivendi) byla před několika dny zalistovaná na burze Euronext Amsterdam. Počáteční cena 18,5 eura za akcii, tržní kapitalizace 33,5 miliardy eur. Aktuální cena pohybuje na úrovni 24 eur za akcii, tržní kapitalizace 43,4 miliardy eur.

  • Mig 21: po sedmi letech připravila nové studiové album Džus noci. V pořadí již pátá řadová deska, z nichž všechny dosud dosáhly minimálně platinového ocenění, bude obsahovat 12 skladeb. Na podzim kapela vyjede na turné, které zahrnuje 16 zastávek včetně tradičního pražského trojkoncertu v Lucerna Music Baru.

  • Avast: z pozice finančního ředitele odchází z "osobních důvodů" Philip Marshall. Ten by měl ještě působit jako poradce při plánovaném spojení s NortonLifeLock. Marshall bude prozatímně nahrazen Stuartem Simpsonem.

  • Canal+: francouzská TV společnost (Vivendi) získá většinový, 70ti procentní podíl v mediální firmě SPI International se zachováním aktuálního manažerského týmu. Dokončení transakce je podmíněno schválením regulačními úřady jednotlivých zemí. Canal+ Group je globální provozovatel placených TV služeb a bezplatného TV vysílání ve Francii. Společnost Canal+ má zastoupení ve 40 zemích v Evropě, subsaharské Africe a Asii. V roce 2019 společnost odkoupila platformu M7 Group, která v Česku provozuje česko-slovenskou internetovou a satelitní platformy Skylink. SPI International je poskytovatelem filmových služeb a programů, kupříkladu FilmBox.

  • L'Oréal:  rozšiřuje spolupráci s agenturou We Digital. Letos bude agentura zaštiťovat influencer kampaně pro všechny 4 divize společnosti. Spolupráci s influencery si na podzim poprvé vyzkouší i Divize profesionálních produktů, která doposud komunikovala pouze s kadeřníky klasickými B2B kanály. Celkem se jedná o 25 influencer kampaní.

  • Hit dne

    Eminem: Lose Yourself

Recenze

Cesta domů

Film Aleš Borovan

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).