Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hlavním zdrojem peněz hudebního průmyslu se poprvé v historii stala digitální muzika

23:35, 16. 4. 2016

Klíčový okamžik pro globální hudební industrii. Podle dat Mezinárodní federace fonografického průmyslu v roce 2015 digitální příjmy poprvé předstihly tržby z prodeje fyzických nosičů.

Loni na digitál připadlo 45 procent z celkových tržeb, na CD, LP nebo DVD pak 39 procent. Celkem posluchači za digitální muziku utratili 6,7 miliardy dolarů, v meziročním srovnání o 10 procent více.

Boom digitálních prodejů byl hnaný zejména streamováním, které v roce 2015 narostlo o 45 procent na 2,9 miliardy dolarů. Celkové příjmy hudebního průmyslu loni vzrostly o 3,2 procenta na 15 miliard dolarů - první růst po dlouhých letech propadů (na fotce zpěvačka Adele, jejíž album 25 se stalo nejlépe se prodávající nahrávkou v roce 2015).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • AQS: obchodník s audiovizuálními právy začal na svůj youtubový kanál Filmy česky a zadarmo nasazovat denně jeden známý filmový hit z posledních let ke zhlédnutí zdarma (po dobu 30 dnů). Akci odstartovaly Pelíšky Jana Hřebejka, na které se podívalo téměř 100 tisíc diváků. Následovali Samotáři, Lichožrouti, Horem pádem a Fair Play.

  • ThreatMark: start-up, který se zabývá kybernetickou bezpečností prostřednictvím AI a do kterého investoval Rockaway nebo KKCG, změnil složení podílů zakladatelů. Podíl Tomáše Strýčka se snížil z 18 procent na 8,4 procenta. Naopak podíly Michala Tresnera a Kryštofa Hilara se zvýšily vždy z 17,99 procenta na 22,79 procenta.

  • Programmatic Media: novým jednatelem firmy, která se zabývá programmatickým prodejem reklamy, se stal Pavel Lupjan, dlouholetý manažer Media Bohemia (Media Marketing Services).

  • Zásilkovna: logisticko-technologická firm na svém depu v Praze Ruzyni spouští výdejní místo Zásilkovna Drive pro vyzvednutí a podání zásilky bezpečně z auta či motocyklu. "Zásilky je zde možné vydávat a podávat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla".

  • Cenega Czech: na konci května budou na herní konzoli Nintendo Switch v prodeji tituly od společnosti 2K - například BioShock: The Collection, XCOM 2 Collection a Borderlands Legendary Collection.

  • Branické divadlo v Praze: stane se domovskou scénou novocirkusového souboru Losers Cirque Company. Nově ponese název Divadlo Bravo!. Přes prázdniny začne rozsáhlá rekonstrukce, která chátrající divadlo promění v moderní divadelní prostor s kabaretním sezením.

  • Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu: podle průzkumu většina call center v těchto dnech navyšuje kapacitu až o 100 procent. Zhruba 90 procent operátorů přitom funguje z domova v rámci home office. Až 500 procentní nárůst registrují rozvážkové služby.

  • Afrikou na Pionýru: česká premiéra vizuálně úchvatného filmu Marka Slobodníku se přesouvá ze zavřených kin na internet. Film bude k dispozici on-line v rámci VOD služeb, od 26. března jej nabídne videotéka O2TV, Aerovod a Starmax.

  • Česká eventová asociace: odhaduje, že eventový byznys během následujících tří měsíců zaznamená ztráty ve výši 750 milionů korun. Nařízená opatření v souvislosti s pandemií se v eventovém segmentu přímo dotknou téměř 10 tisíc osob, 57 subjektů pozastavilo nebo úplně zastavilo podnikatelskou činnost.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.