Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Studie: online média, vydavatelé a internetová reklama se na HDP podílely více než 1,7 miliardy korun

Internetová média, vydavatelé, provozovatelé TV vysílání a výkon webové reklamy přispěly k HDP České republiky v roce 2015 hodnotou 1,744 miliardy korun (přidaná hodnota odvětví). Jedná se o 0,04 procenta HDP v daném roce.

Z toho 1,504 miliardy připadá na informační a mediální sektor, to znamená na digitální vydávání knih, periodických publikací, televizní vysílání, streaming filmů nebo vydávání hudebních nahrávek. Další částkou 240 miliony korun se podílel inzertní výkon online reklamy. Vyplývá to z čerstvé studio Česká internetová ekonomika 2016 (rok v názvu je zavádějící vzhledem k tomu, že drtivá většina údajů se vztahuje k roku 2015), kterou vydalo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a zpracovala společnost BDO Advisory.

Je ale otázka, na kolik jsou výše uvedená čísla relevantní - podle sdělení zástupců SPIR se například příspěvek online reklamy k HDP vypočítal na základě směsice ceníkových a čistých čísel (viz tabulka) a "zreálněl" expertním odhadem. Ten počítal s přidanou hodnotou internetové inzerce ve výši cca 10ti procent.

Vybíráme několik dalších tvrzení ze studie: příspěvek e-commerce k HDP ČR v roce 2015 dosáhl 11,081 miliardy korun (0,24 procenta HPD), studie přitom vychází z odhadu Asociace pro elektronickou komerci ohledně předloňských tržeb českých e-shopů ve výši 81 miliard korun.

Celkový příspěvek měřitelné části internetové ekonomiky k HDP ČR měl předloni podle studie dosáhnout více než 188 miliard korun, tj. 4,13 procenta. Z tohoto příspěvku připadá 3,85 procentního bodu (175 miliard korun) na ICT sektor, tedy ICT zpracovatelský průmysl (výroba PC, elektronických součástek, komunikačních zařízení atd.) a ICT služby (telekomunikační činnosti, velkoobchod s PC atd.). Celkem v ICT sektoru pracovalo v roce 2015 přes 140 tisíc osob (2,9 procenta z celkové zaměstnanosti).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • DigitalAd: obchodní tým agentury od ledna posiluje key account managerka Kateřina Lundáková (ex-Omnicom Media Group, ex-Knowlimits Group, ex-Tiscali Media).

  • Evropa 2: novým moderátorem komerční stanice je od pondělí 27. ledna Jakub "Koťák" Kotek, ve stejný den se do rádia po třech letech vrací Jindra Ekl. Nový vysílací čas má i Pavel Cejnar (dopoledne po Ranní show Evropy 2 s Leošem Marešem a Patrikem Hezuckým).

  • Savage.tv: produkční firma v roce 2018 utržila 168 milionů korun. V meziročním srovnání to je pokles o 46 milionů. Čistý zisk se zvedl ze 4 milionů na 7 milionů korun.

  • Česká televize: získala vysílací práva na další čtyřletý olympijský cyklus. Program ČT sport tak přinese živě nejen nadcházející letní olympijské hry v Tokiu, ale díky nové dohodě s vlastníkem práv, společností Discovery, i zimní olympijské hry z Pekingu v roce 2022 a letní z Paříže v roce 2024.

  • Český rozhlas: stanice Český rozhlas Vltava nabídne od 1. dubna řadu programových novinek. Proměnou projde i zvuková grafika, na nové verzi znělek pracuje talentovaný hudebník Tomáš Dvořák známý jako Floex (například Machinarium). Novými staničními hlasy budou Jana Plodková a Václav Neužil.

  • Live Nation: velká koncertní agentura v Praze uspořádá koncert zpěvačky, skladatelky a producentky Alicie Keys. Akce se uskuteční v červnu 2020 v O2 Aréně. Keys vydá v březnu sedmé studiové album.

  • Na turné

    Vanessa
    01. 2.03. 4.
  • Hit dne

    Trailer k novému filmu Christophera Nolana Tenet (2020).

Recenze

Zaklínač

Přestože tvůrci seriálového Zaklínače, který vznikl podle slavné knižní předlohy Andrzeje Sapkowského, odmítají porovnávání s hyperúspěšnou sérií Hra o trůny (HBO), je jasné, že se mu neubrání. Hra o trůny se stala nezpochybnitelným benchmarkem pro jakýkoliv epický/výpravný fantasy seriál. Při vší úctě k producentovi Zaklínače, streamovací platformě Netflix, na první dobrou Zaklínač působí v mnoha ohledech laciněji.

Ať již se to týká digitálních triků (zejména), masových bitevních scén, scénografie, výpravy, architektury, designu kostýmů, zbraní a dalších rekvizit atd., divák se neubrání pocitu jisté nedotaženosti či low budgetu. Samozřejmě je ale pravda, že všichni fanoušci mají v paměti poslední řadu GOT, která se rozpočtově pohybovala někde jinde než řada první.

Zaklínači příliš nepomáhá ani chaotický styl narace. Série nahodile přeskakuje z jedné časové roviny do druhé, z jednoho místa na druhé, aniž by byl patrný nějaký klíč či jednotící idea. V závěrečných dvou dílech je sice patrná snaha zaklapnout všechny části do jednoho celku, nedaří se tak beze zbytku a několik otázníků stále zůstává.

Za co je naopak třeba tvůrce Zaklínače pochválit, je hlavní postava Geralta z Rivie. Henry Cavill (rovněž Liga spravedlnosti, Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, Muž z oceli) zde podává výborný výkon (zaplesají zejména divačky), který do značné míry překrývá řadu výše uvedených nedotažeností. Ve výsledku tak první řada seriálového Zaklínače dává vyznavačům knižní předlohy solidní hodnotu, která neuráží a v souvislosti s řadou druhou vzbuzuje nadějná očekávání.