reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Studie: online média, vydavatelé a internetová reklama se na HDP podílely více než 1,7 miliardy korun

13:05, 18. 1. 2017

Internetová média, vydavatelé, provozovatelé TV vysílání a výkon webové reklamy přispěly k HDP České republiky v roce 2015 hodnotou 1,744 miliardy korun (přidaná hodnota odvětví). Jedná se o 0,04 procenta HDP v daném roce.

Z toho 1,504 miliardy připadá na informační a mediální sektor, to znamená na digitální vydávání knih, periodických publikací, televizní vysílání, streaming filmů nebo vydávání hudebních nahrávek. Další částkou 240 miliony korun se podílel inzertní výkon online reklamy. Vyplývá to z čerstvé studio Česká internetová ekonomika 2016 (rok v názvu je zavádějící vzhledem k tomu, že drtivá většina údajů se vztahuje k roku 2015), kterou vydalo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a zpracovala společnost BDO Advisory.

Je ale otázka, na kolik jsou výše uvedená čísla relevantní - podle sdělení zástupců SPIR se například příspěvek online reklamy k HDP vypočítal na základě směsice ceníkových a čistých čísel (viz tabulka) a "zreálněl" expertním odhadem. Ten počítal s přidanou hodnotou internetové inzerce ve výši cca 10ti procent.

Vybíráme několik dalších tvrzení ze studie: příspěvek e-commerce k HDP ČR v roce 2015 dosáhl 11,081 miliardy korun (0,24 procenta HPD), studie přitom vychází z odhadu Asociace pro elektronickou komerci ohledně předloňských tržeb českých e-shopů ve výši 81 miliard korun.

Celkový příspěvek měřitelné části internetové ekonomiky k HDP ČR měl předloni podle studie dosáhnout více než 188 miliard korun, tj. 4,13 procenta. Z tohoto příspěvku připadá 3,85 procentního bodu (175 miliard korun) na ICT sektor, tedy ICT zpracovatelský průmysl (výroba PC, elektronických součástek, komunikačních zařízení atd.) a ICT služby (telekomunikační činnosti, velkoobchod s PC atd.). Celkem v ICT sektoru pracovalo v roce 2015 přes 140 tisíc osob (2,9 procenta z celkové zaměstnanosti).