Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Hudební trh v Česku loni mírně klesl na 730 milionů

09:33, 11. 5. 2017

Po slibných nárůstech v předchozích letech český hudební trh v roce 2016 vykázal pokles o jedno procento na 733 milionů korun (na fotce kapela Priessnitz, která loni vydala zajímavou desku Beztíže).

Pokles je způsoben snížením příjmů z provozovacích práv, které vybírá Integram. Z celkové částky připadlo na provozovací práva 361 milionů (meziročně minus 8 milionů), na digitální hudbu 160 milionů (plus 5 milionů) a na prodej fyzických nosičů 204 milionů korun (minus 6 milionů). Podíl vinylů na fyzických příjmech loni vyskočil na 17 procent (o rok dříve 12 procent). Podrobnější vývoj v čase viz obrázek dole (čísla v milionech).

Digitální prodeje se na celkovém objemu trhu podílely 41 procenty. O rok dříve to bylo 40 procent. Fyzické příjmy poklesly o 3 procenta, zatímco digitální příjmy naopak vzrostly o 3 procenta. Vysoký nárůst vykazuje streaming, který meziročně vyskočil o 14 procent. Na celém digitálu se streaming podílel 77 procenty. Česká sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu odhaduje, že ke konci roku 2016 si platilo některý ze streamovacích servisů 110 tisíc posluchačů. Naopak downloading meziročně spadl o 31 procent.

Největší podíl na trhu drží stále Universal Music s 32 procenty, dále následují Warner Music s 22 procenty, Sony Music s 15 procenty (firmy nemá českou pobočku) a Supraphon se 14 procenty.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • FTV Prima: primácký seriál Slunečná ve čtvrtek 23. ledna opět porazil konkurenční sérii Ordinace v růžové zahradě (TV Nova). Slunečnou v 15+ sledovalo 1,159 milionu diváků, Ordinaci 874 tisíc diváků. V cílovce 15 až 54 to bylo 440 tisíc diváků pro Slunečnou a 264 tisíc pro Ordinaci.

  • DigitalAd: obchodní tým agentury od ledna posiluje key account managerka Kateřina Lundáková (ex-Omnicom Media Group, ex-Knowlimits Group, ex-Tiscali Media).

  • Evropa 2: novým moderátorem komerční stanice je od pondělí 27. ledna Jakub "Koťák" Kotek, ve stejný den se do rádia po třech letech vrací Jindra Ekl. Nový vysílací čas má i Pavel Cejnar (dopoledne po Ranní show Evropy 2 s Leošem Marešem a Patrikem Hezuckým).

  • Savage.tv: produkční firma v roce 2018 utržila 168 milionů korun. V meziročním srovnání to je pokles o 46 milionů. Čistý zisk se zvedl ze 4 milionů na 7 milionů korun.

  • Česká televize: získala vysílací práva na další čtyřletý olympijský cyklus. Program ČT sport tak přinese živě nejen nadcházející letní olympijské hry v Tokiu, ale díky nové dohodě s vlastníkem práv, společností Discovery, i zimní olympijské hry z Pekingu v roce 2022 a letní z Paříže v roce 2024.

  • Český rozhlas: stanice Český rozhlas Vltava nabídne od 1. dubna řadu programových novinek. Proměnou projde i zvuková grafika, na nové verzi znělek pracuje talentovaný hudebník Tomáš Dvořák známý jako Floex (například Machinarium). Novými staničními hlasy budou Jana Plodková a Václav Neužil.

  • Na turné

    Vanessa
    01. 2.03. 4.
  • Hit dne

    Trailer k novému filmu Christophera Nolana Tenet (2020).

Recenze

Zaklínač

Přestože tvůrci seriálového Zaklínače, který vznikl podle slavné knižní předlohy Andrzeje Sapkowského, odmítají porovnávání s hyperúspěšnou sérií Hra o trůny (HBO), je jasné, že se mu neubrání. Hra o trůny se stala nezpochybnitelným benchmarkem pro jakýkoliv epický/výpravný fantasy seriál. Při vší úctě k producentovi Zaklínače, streamovací platformě Netflix, na první dobrou Zaklínač působí v mnoha ohledech laciněji.

Ať již se to týká digitálních triků (zejména), masových bitevních scén, scénografie, výpravy, architektury, designu kostýmů, zbraní a dalších rekvizit atd., divák se neubrání pocitu jisté nedotaženosti či low budgetu. Samozřejmě je ale pravda, že všichni fanoušci mají v paměti poslední řadu GOT, která se rozpočtově pohybovala někde jinde než řada první.

Zaklínači příliš nepomáhá ani chaotický styl narace. Série nahodile přeskakuje z jedné časové roviny do druhé, z jednoho místa na druhé, aniž by byl patrný nějaký klíč či jednotící idea. V závěrečných dvou dílech je sice patrná snaha zaklapnout všechny části do jednoho celku, nedaří se tak beze zbytku a několik otázníků stále zůstává.

Za co je naopak třeba tvůrce Zaklínače pochválit, je hlavní postava Geralta z Rivie. Henry Cavill (rovněž Liga spravedlnosti, Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, Muž z oceli) zde podává výborný výkon (zaplesají zejména divačky), který do značné míry překrývá řadu výše uvedených nedotažeností. Ve výsledku tak první řada seriálového Zaklínače dává vyznavačům knižní předlohy solidní hodnotu, která neuráží a v souvislosti s řadou druhou vzbuzuje nadějná očekávání.