Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hudební trh v Česku loni mírně klesl na 730 milionů

09:33, 11. 5. 2017

Po slibných nárůstech v předchozích letech český hudební trh v roce 2016 vykázal pokles o jedno procento na 733 milionů korun (na fotce kapela Priessnitz, která loni vydala zajímavou desku Beztíže).

Pokles je způsoben snížením příjmů z provozovacích práv, které vybírá Integram. Z celkové částky připadlo na provozovací práva 361 milionů (meziročně minus 8 milionů), na digitální hudbu 160 milionů (plus 5 milionů) a na prodej fyzických nosičů 204 milionů korun (minus 6 milionů). Podíl vinylů na fyzických příjmech loni vyskočil na 17 procent (o rok dříve 12 procent). Podrobnější vývoj v čase viz obrázek dole (čísla v milionech).

Digitální prodeje se na celkovém objemu trhu podílely 41 procenty. O rok dříve to bylo 40 procent. Fyzické příjmy poklesly o 3 procenta, zatímco digitální příjmy naopak vzrostly o 3 procenta. Vysoký nárůst vykazuje streaming, který meziročně vyskočil o 14 procent. Na celém digitálu se streaming podílel 77 procenty. Česká sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu odhaduje, že ke konci roku 2016 si platilo některý ze streamovacích servisů 110 tisíc posluchačů. Naopak downloading meziročně spadl o 31 procent.

Největší podíl na trhu drží stále Universal Music s 32 procenty, dále následují Warner Music s 22 procenty, Sony Music s 15 procenty (firmy nemá českou pobočku) a Supraphon se 14 procenty.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Vodafone: mobilní operátor ve své videotéce nabídne přes 30 filmů českých i zahraničních tvůrců, které se v uplynulých letech objevily v rámci filmového festivalu v Karlových Varů. Ke zhlédnutí je například Parazit, Velká nádhera nebo Já, Olga Hepnarová. Vodafone je dlouholetým partnerem akce.

  • Biano: online marketplace nábytku ze skupiny Miton jako první na českém trhu spouští obrazové
    vyhledávání pro nábytek a dekorace. S rozpoznáváním produktů pomáhá umělá inteligence. Vůbec poprvé v daném segmentu Biano umožní srovnávání cen podle obrázku.

  • TV Nova: od pondělí 20. července se v pořadu Snídaně s Novou objeví nová moderátorská dvojice – Gabriela Partyšová a Aleš Lehký. V uvádění tohoto ranního pořadu se budou střídat s dvěma dalšími páry - Kristinou Kloubkovou a Pavlem Svobodou nebo Nikolou Čechovou (zvanou Shopaholic Nicol) a Milanem Peroutkou.

  • Asociace komunikačních agentur: podle profesní asociace během prvního pololetí letošního roku veřejný sektor zadal v oblasti komunikace zakázky v hodnotě necelých 800 milionů korun. Loni se jednalo za stejné období o částku přes 1,1 miliard korun. Meziročně tedy poklesly o 27 procent.

  • The Hive: agentura ze skupiny Konektor Place získala nového klienta, potravinářskou společnost Emco. Zajistí ji spolupráci s vybranými influencery.

  • Media Club: primácké mediazastupitelství, které zastupuje nejen kanály Primy, ale i televize Óčko a TV Barrandov, dosáhlo v červnu celodenní share 34,28 procenta v CS 15+, 33,79 procenta ve strategické cílové skupině 15 a 69 let a v prime time share 35,27 procenta v CS 15+.

Recenze

Bourák

Tohle je mimořádně smutné - nový film Bourák renomovaných tvůrců Ondřeje Trojana (režie) a Petra Jarchovského (scénář) aspiruje na pozici nejvíce nesmyslného a nejzbytečnějšího českého snímku posledních let. Hned vedle ultra obávaného titulu Poslední plavky (2008).

Těžko říci, kdo se na výsledném fiasku Bouráka podílel více, zda Trojanova režie či Jarchovského scénář. Zatímco Trojan má na kontě výborné filmy jako Želary, Občanský průkaz a s přimhouřením očí snad i Toman, Jarchovský je nevyzpytatelný, podepsán je pod řadou zdařilých (Občanský průkaz), ucházejících (Pupendo, Musíme si pomáhat), ale i totálně nepovedených věcí (U mě dobrý, Nevinnost, Líbánky). Spíše to bude tak fifty fifty.

Ve filmu o jakémsi zastydlém vyznavači rock`n`rollu a rockabilly nefunguje téměř nic. Režie upachtěná, bez nápadu, invence, jak od nějakého žáka základní školy, příběh (pokud se dá o něčem takovém hovořit) plochý, plytký, nudný, postavy podivné, nezajímavé a jednající nelogicky, dialogy tahají za uši svojí umělostí a plakátovitostí, vtipné momenty skoro žádné. Hudba zapomenutelná, nevýrazná, což je u rocknrollového filmu, který by měl sršet energií, dvojnásob tristní.

Skutečně to musí být frustrující pocit, mít k ruce tak talentované herce jako je Ivan Trojan, Kristýna Boková anebo Jiří Macháček, a nabídnout jim tak podivnou splácaninu. Bourák uštědřil již tak dost pochroumané značce český film další ránu - ve světě nikoho nezajímá a v Česku odpuzuje čím dál více lidí. A to, že na Bouráka finančně přispěl filmový fond, jen podtrhuje celou tu bídu.