Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Ochranný svaz autorský poslal zastupovaným autorům a nakladatelům téměř 800 milionů korun

07:58, 4. 7. 2017

Kolektivní správce majetkových práv Ochranný svaz autorský (OSA), který zastupuje hudební skladatele, textaře, dědice autorských práv a nakladatele, v roce 2016 navýšil objem peněz pro autory o desítky milionů korun.

Celkem tak za loňský rok rozúčtoval 138 tisícům nositelů práv z Česka a ze zahraničí 788 milionů korun. To je v meziročním srovnání o 103 milionů více. Z celkové částky připadlo domácím zastupovaným autorům a dědicům práv 338 milionů (na fotce autoři nejpopulárnější písně za rok 2016 Tomáš Krulich - první zleva a Milan Špalek - třetí zleva). Nakladatelům za zahraniční a domácí autory bylo rozúčtováno 241 milionů. Napřímo zahraničním autorům bylo rozděleno 209 milionu korun a tato částka byla následně vyplacena zahraničním partnerským organizacím, které jejich práva spravují.

OSA v roce 2016 za práva autorů hudby vyinkasoval celkem částku 930 milionů, o 88 milionů více než loni. Na veřejné provozování připadlo 359 milionů (meziročně plus 65 milionů). Inkaso z živých koncertů narostlo o 36 milionů na 143 milionů korun. Poplatky za reprodukovanou hudbu ve veřejných prostorech narostly o 25 milionů na 199 milionů korun. Inkaso za vysílání a online media se zvedlo o 16 milionů na 391 milionů korun. Z toho na TV vysílání připadá 213 milionů a na rozhlasové vysílání 82 milionů korun. Pro ostatní tuzemské kolektivní správce OSA vybral 78 milionů. Průměrná režie OSA v roce 2016 činila 14,1 procenta.

Drobný pohled na možné výdělky autorů - kolik musel autor prodat nebo mít zhlédnuto či přehráno měsíčně skladeb v roce 2016, aby jeho autorská odměna dosáhla minimální měsíční mzdy 9 900 korun (počítáno pro případ, že se na jedné skladbě podílí autor textu a autor hudby)?:

  • nosiče - prodej 21 367 kusů nosičů měsíčně (vypočteno za předpokladu, že autor má na CD o 12 skladbách 1 skladbu)
  • streaming - skladba by musela mít 1 037 303 zhlédnutí na internetu za měsíc
  • stahování - 11 460krát
  • rozhlas/rádio - 4 994 přehrání

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Active Radio: mateřská radiová firma Daniela Křetínského (Evropa 2, Frekvence 1 atd.), která zajišťuje servisní služby, služby eventové divize No Limits nebo internetové aktivity, v roce 2019 utržila 160 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 6 milionů méně. Čistá ztráta se meziročně propadla ze 2 milionů na 55 milionů korun (úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti - 24 milionů).

  • MySASY: start-up, který vyvíjí a provozuje diagnostický systém pro sportovce a do kterého investoval například Jiří Hlavenka (ex-Kiwi.com), má nového spolumajitele. Minoritní podíl získal provozní a obchodní manažer start-upu Pavel Mráz.

  • Adform: česká pobočka firmy, která nabízí publisherům nástroje pro správu a monetizaci jejich online inzertního prostoru, v roce 2019 utržila 15,3 milionu korun. V meziročním srovnání to je o 1,2 milionu méně. Čistý zisk spadl ze 600 tisíc na 260 tisíc korun.

  • Alza.cz: největší český e-shop přidává do nabídky další segment. Prostřednictvím partnerského prodeje zde zákazníci mohou nakoupit také nápoje. V první vlně se jedná o vína a destiláty, brzy však bude do sortimentu zařazeno také pivo a nealkoholické produkty jako minerální vody, limonády nebo energetické nápoje.

  • Jaromír Nohavica: po půlroční pauze se vrací k živým koncertům. V závěru srpna vstoupí třikrát v Ostravě, na počátku září pak dvouhodinovým koncertem zakončí divadelní pražskou přehlídku Hvězdné léto pod žižkovskou věží.

  • Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.