Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Ochranný svaz autorský poslal zastupovaným autorům a nakladatelům téměř 800 milionů korun

07:58, 4. 7. 2017

Kolektivní správce majetkových práv Ochranný svaz autorský (OSA), který zastupuje hudební skladatele, textaře, dědice autorských práv a nakladatele, v roce 2016 navýšil objem peněz pro autory o desítky milionů korun.

Celkem tak za loňský rok rozúčtoval 138 tisícům nositelů práv z Česka a ze zahraničí 788 milionů korun. To je v meziročním srovnání o 103 milionů více. Z celkové částky připadlo domácím zastupovaným autorům a dědicům práv 338 milionů (na fotce autoři nejpopulárnější písně za rok 2016 Tomáš Krulich - první zleva a Milan Špalek - třetí zleva). Nakladatelům za zahraniční a domácí autory bylo rozúčtováno 241 milionů. Napřímo zahraničním autorům bylo rozděleno 209 milionu korun a tato částka byla následně vyplacena zahraničním partnerským organizacím, které jejich práva spravují.

OSA v roce 2016 za práva autorů hudby vyinkasoval celkem částku 930 milionů, o 88 milionů více než loni. Na veřejné provozování připadlo 359 milionů (meziročně plus 65 milionů). Inkaso z živých koncertů narostlo o 36 milionů na 143 milionů korun. Poplatky za reprodukovanou hudbu ve veřejných prostorech narostly o 25 milionů na 199 milionů korun. Inkaso za vysílání a online media se zvedlo o 16 milionů na 391 milionů korun. Z toho na TV vysílání připadá 213 milionů a na rozhlasové vysílání 82 milionů korun. Pro ostatní tuzemské kolektivní správce OSA vybral 78 milionů. Průměrná režie OSA v roce 2016 činila 14,1 procenta.

Drobný pohled na možné výdělky autorů - kolik musel autor prodat nebo mít zhlédnuto či přehráno měsíčně skladeb v roce 2016, aby jeho autorská odměna dosáhla minimální měsíční mzdy 9 900 korun (počítáno pro případ, že se na jedné skladbě podílí autor textu a autor hudby)?:

  • nosiče - prodej 21 367 kusů nosičů měsíčně (vypočteno za předpokladu, že autor má na CD o 12 skladbách 1 skladbu)
  • streaming - skladba by musela mít 1 037 303 zhlédnutí na internetu za měsíc
  • stahování - 11 460krát
  • rozhlas/rádio - 4 994 přehrání

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Lady Gaga: americká zpěvačka vydává na labelu Universal Music šesté album Chromatica. To bude k dispozici v různých fyzických formátech včetně vinylů, a to v různých barvách. Zpěvačka Lady Gaga, držitelka Oscara, Zlatého glóbu a Grammy doposud prodala více než 35 milionů alb a připsala si již více než 32 miliard streamů.

  • nangu.TV: firma, nabízející v Česku a v zahraničí IPTV a OTT řešení, ve fiskálním roce 2018/2019 (skončil v březnu), utržila 204 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 88 milionů korun. Z celkové sumy na prodej zboží (set top boxy, hardware) připadlo 122 milionu (o rok dříve 39 milionů). Čistý zisk společnosti vzrostl ze 3 milionů na 11,1 milionu korun.

  • Daniel Křetínský: antimonopolní úřad povolil spojení soutěžitelů spočívající v možnosti Křetínského společnosti Czech Print Center - Development nabýt přímou kontrolu nad tiskárnami Europrint (podnik z impéria magnáta v exilu Františka Savova). Obě firmy podnikají na trhu polygrafické výroby časopisů, knih a ostatních tiskovin.

  • 3Bobule: třetí snímek z vinařské série režiséra Martina Koppa proběhne i přes současný stav 25. června tohoto roku. Původně měl přijít film z vinařského prostředí do kin 12. března, ale přesně v tu dobu vypukla pandemie koronaviru a všech 180 kinosálů, kde byl snímek připraven k promítání, se zavřelo. Produkce Tomáš Vican, distribuce Bioscop.

  • Rockaway Capital: investiční skupina Jakuba Havrlanta hledá nového kandidáta/kandidátku na pozici PR manažera a tiskového mluvčího. Ten/ta nahradí dosavadní mluvčí Michaelu Papežovou, která se od léta přesouvá do externí pozice.

  • TV Nova: stejně jako dlouhodobé seriály si i cooking show MasterChef Česko dá letní pauzu. Vysílání kuchařské show se přeruší po epizodě, kterou televize uvede 10. června. Pořad se na obrazovky vrátí opět na konci léta.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.