Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Objem produkce v Česku loni klesl o více než 200 milionů, rostl jen český film a TV tvorba

15:38, 13. 7. 2017

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) v loňském roce dosáhl 6,523 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 236 milionů. 

Na celkovém čísle se nejvíce podílely zahraniční audiovizuální projekty, jejichž objem se pohyboval na úrovni 3,575 miliardy korun (viz graf). O rok dříve to přitom bylo 3,704 miliardy. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce loni v Česku celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny (TV seriál Britannia).

Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 miliardy korun přineslo do Česka natáčení historického seriálu Knightfall (foto) pro kanál History, na kterém se podílely Stillking FilmsBarrandov Studios. Další miliardovou investicí se stala série Britannia (Film United). Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, na jehož produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku (přes 126 milionů korun), se stal pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války (Lakeshore International a Stillking). Investoval zde uznatelné náklady ve výši 0,86 miliardy korun. Pokračování seriálu Legends (Stillking Films) a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 miliardy korun.

Klesly rovněž reklamní zakázky, z 2,203 miliardy na 2,027 miliardy korun. Podle zástupců APA za poklesem reklamy stojí novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. ledna 2016, reklamní produkce s ní spojují ztrátu přibližně pětiny zakázek. Jediným rostoucím segmentem byl český film a TV díla, který vyskočil z 852 milionů na 921 milionů korun.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Media Club: primácké mediazastupitelství poprvé zprovoznilo kanál pro programmatický nákup televizní reklamy. Prvním klientem, který nakoupil TV inzerci prostřednictvím programmatické platformy, byla agentura Red Media. Ta je nakoupila pro klienty Bonami a Zoot.

  • TV Nova: nový premiérový díl seriálu Dáma a král v neděli 11. února vidělo 1,293 milionu diváků ve skupině 4+.

  • Česká spořitelna: rozšířila portfolio agentur, se kterými spolupracuje, o content agenturu. Ve dvoukolovém výběrovém řízení ze sedmi přihlášených zvítězila agentura C3 Creative Code and Content, pražská pobočka stejnojmenné německé agentury. Kreativní agenturou banky i nadále zůstává agentura Young & Rubicam.

Hit dne

Novinka od A Perfect Circle: Talk Talk

  • Na turné

    Mandrage
    02. 2.03. 3.
  • Castingy

    Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Recenze

Prezident Blaník

Narychlo spíchnutá záležitost, která trpí bohužel mělkým scénářem a přívalem samoúčelných sprosťáren. Tvůrci povedené online série Kancelář Blaník Marek Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tuček atd. neodolali výjimečné příležitosti prezidentských voleb a pokusili se celkem svižné internetové dílko se stopáží cca 7 až 10 minut na díl přetavit v celovečerní film.

Celé chvályhodné snaze škodí evidentní uspěchanost projektu, neschopnost přijít s alespoň trochu sofistikovanějším příběhem naroubovaným na skutečné volby, které proběhly jen před pár dny, plus jasné přihlášení se autorů k protizemanovskému táboru. Zatímco jedním z hlavních faktorů úspěchu a příjemné vtipnosti "původního" Tondy Blaníka je palba napříč celou českou politicko - lobbisticko - byznysovou scénou ve stylu padni komu padni, hlavním cílem celovečeráku je i přes oficiální vyjádření tvůrců Miloš Zeman a spol. To  jakoby přiškrtilo až doposud spolehlivý a nápaditý "vtipovod" Najbrta a spol. a zploštilo postavu samotného Blaníka - z původně mazaného lobbisty je nyní tupý a sprostý buran.

A těch několik dobrých fórů, které ale příznivce původního seriálu příliš nepřekvapí, je navíc spolehlivě upozaděno nesmyslnou vulgaritou, která o několik set procent překračuje ještě snesitelnou mez, nastavenou v původní Kanceláři Blaník. Ostatně, i do sloganu filmu se bůhvíproč prodralo slovo "čů..k". Je s otazníkem, proč takový přisprostlý a prvoplánovitý snímek finančně podpořila Česká televize, která se tak ráda ohání "náročnější" dramaturgií. Snaha za každou cenu napravit pochybení s odmítnutím původní online série zacílila vedle. Celkově promarněná příležitost.