Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Objem produkce v Česku loni klesl o více než 200 milionů, rostl jen český film a TV tvorba

15:38, 13. 7. 2017

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) v loňském roce dosáhl 6,523 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 236 milionů. 

Na celkovém čísle se nejvíce podílely zahraniční audiovizuální projekty, jejichž objem se pohyboval na úrovni 3,575 miliardy korun (viz graf). O rok dříve to přitom bylo 3,704 miliardy. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce loni v Česku celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny (TV seriál Britannia).

Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 miliardy korun přineslo do Česka natáčení historického seriálu Knightfall (foto) pro kanál History, na kterém se podílely Stillking FilmsBarrandov Studios. Další miliardovou investicí se stala série Britannia (Film United). Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, na jehož produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku (přes 126 milionů korun), se stal pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války (Lakeshore International a Stillking). Investoval zde uznatelné náklady ve výši 0,86 miliardy korun. Pokračování seriálu Legends (Stillking Films) a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 miliardy korun.

Klesly rovněž reklamní zakázky, z 2,203 miliardy na 2,027 miliardy korun. Podle zástupců APA za poklesem reklamy stojí novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. ledna 2016, reklamní produkce s ní spojují ztrátu přibližně pětiny zakázek. Jediným rostoucím segmentem byl český film a TV díla, který vyskočil z 852 milionů na 921 milionů korun.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn3

Odběr newsletteru:

reklama
reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Publicis One: do contentové agentury Newcast nastoupil od listopadu Šimon Wohlrab na pozici digital consultant. Bude odpovědný za správu sociálních sítí, webů a contentu vybraných klientů.

  • O2 Czech Republic: operátor investuje stovky milionů do proměny svých prodejen (design plus způsob obsluhy zákazníků) po celém Česku. Do konce roku firma otevře prvních deset obchodů v nové podobě, během dvou let se změní všech stávajících 150 prodejen. Obchody O2 navštíví cca půl milionu zákazníků měsíčně.

  • Live Nation: koncertní agentura v dubnu 2018 uskuteční v Brně koncert písničkáře Boba Dylana.

Hit dne

Konečně trailer k Jurasic World: Fallen Kingdom. V kinech v červnu 2018.

  • Na turné

    Priessnitz
    04. 12.17. 12.
  • Castingy

    Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Recenze

Derek Thompson: Hitmakeři

Nevšední publikace s velmi ambiciózním záměrem. Americký autor Derek Thompson se v knize pokouší poodhalit, proč se z některých produktů zábavního/kulturního průmyslu (knihy, film, TV show, písně, PC hry atd.) stanou globální hity a proč obdobné konkurenční pokusy naopak skončí v zapomnění. Na pomoc si bere psychologii, ekonomii, sociologické výzkumy spotřebitelů, analýzy sociálních sítí a dalších distribučních kanálů, dokonce anatomii.

Byť poučení i nepoučení čtenáři tuší, že hledání zákonitostí a principů, vedoucích k byznysovému úspěchu v zábavním průmyslu, je vzhledem k chaotické povaze industrie tak trochu alchymií a hledáním svatého grálu, přesto lze knihu s podtitulem Tajemství popularity v éře rozptylování s klidným svědomím doporučit. A to jak běžnému čtenáři, tak i řadě fachmanů z oboru.

Jednak se Thompsonovi podařilo mluvit s řadou zajímavých hráčů, popisuje několik nepříliš známých aspektů showbyznysu (například testovací firmy HitPredictor, SoundOut, posuzující chytlavost skladeb), jednak se jedná o mimořádně bystrého a všímavého autora s nadprůměrnými analytickými schopnostmi a jednak kniha zkoumá řadu příkladů z doby nedávné (kupříkladu Padesát odstínů šedi, Savan Kotecha, Hvězdné války, Šílenci z Manhattanu nebo Hra o trůny - foto). S výjimkou povinné politicky korektní vsuvky kvalitní a inteligentní četba pro každého, kdo chce trochu nakouknout do zákulisí globálního zábavního průmyslu.