Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Objem produkce v Česku loni klesl o více než 200 milionů, rostl jen český film a TV tvorba

15:38, 13. 7. 2017

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) v loňském roce dosáhl 6,523 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 236 milionů. 

Na celkovém čísle se nejvíce podílely zahraniční audiovizuální projekty, jejichž objem se pohyboval na úrovni 3,575 miliardy korun (viz graf). O rok dříve to přitom bylo 3,704 miliardy. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce loni v Česku celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny (TV seriál Britannia).

Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 miliardy korun přineslo do Česka natáčení historického seriálu Knightfall (foto) pro kanál History, na kterém se podílely Stillking FilmsBarrandov Studios. Další miliardovou investicí se stala série Britannia (Film United). Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, na jehož produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku (přes 126 milionů korun), se stal pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války (Lakeshore International a Stillking). Investoval zde uznatelné náklady ve výši 0,86 miliardy korun. Pokračování seriálu Legends (Stillking Films) a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 miliardy korun.

Klesly rovněž reklamní zakázky, z 2,203 miliardy na 2,027 miliardy korun. Podle zástupců APA za poklesem reklamy stojí novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. ledna 2016, reklamní produkce s ní spojují ztrátu přibližně pětiny zakázek. Jediným rostoucím segmentem byl český film a TV díla, který vyskočil z 852 milionů na 921 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

  • Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

  • Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.