Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Objem produkce v Česku loni klesl o více než 200 milionů, rostl jen český film a TV tvorba

15:38, 13. 7. 2017

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) v loňském roce dosáhl 6,523 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 236 milionů. 

Na celkovém čísle se nejvíce podílely zahraniční audiovizuální projekty, jejichž objem se pohyboval na úrovni 3,575 miliardy korun (viz graf). O rok dříve to přitom bylo 3,704 miliardy. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce loni v Česku celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny (TV seriál Britannia).

Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 miliardy korun přineslo do Česka natáčení historického seriálu Knightfall (foto) pro kanál History, na kterém se podílely Stillking FilmsBarrandov Studios. Další miliardovou investicí se stala série Britannia (Film United). Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, na jehož produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku (přes 126 milionů korun), se stal pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války (Lakeshore International a Stillking). Investoval zde uznatelné náklady ve výši 0,86 miliardy korun. Pokračování seriálu Legends (Stillking Films) a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 miliardy korun.

Klesly rovněž reklamní zakázky, z 2,203 miliardy na 2,027 miliardy korun. Podle zástupců APA za poklesem reklamy stojí novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. ledna 2016, reklamní produkce s ní spojují ztrátu přibližně pětiny zakázek. Jediným rostoucím segmentem byl český film a TV díla, který vyskočil z 852 milionů na 921 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Vltava Labe Media: na pozici vedoucí nového oddělení péče o zákazníky nastoupila Lenka Mieresová. Přišla ze společnosti Tarsago ČR, kde pracovala jako brand manager časopisu Receptář a zodpovídala za kompletní strategii značky v marketingu, distribuci i výroby. Ve VLM má na starosti komunikaci se současnými i potenciálními předplatiteli časopisů i novin, včetně organizace call centra.

  • Mindshare: novým jednatelem mediální agentury se stal Martin Hanzal, který vystřídal dlouholetého ředitele (od roku 2009) firmy Jiřího Vítka. Ten z mediálky odchází.

  • Burda Praha: vydavatelství začne od 26. dubna vydávat nový časopis nazvaný BeHappy. Časopis je určen "čtenářům, kteří chtějí porozumět sami sobě, podívat se na život z jiného úhlu, poznat sílu myšlenek". Periodicita bude určena podle zájmu čtenářů.

Hit dne

Amorphis: Bee.

  • Na turné

    Mig 21
    05. 4.26. 4.
  • Castingy

    Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Recenze

Hastrman

Věru zvláštní film v české kinematografii. Kabátek má utkaný z reálií 19. století a tehdy stále živých lidových/pohanských ritů spolu s nádhernými obrazy (částečně již neexistující) severočeské přírody (točilo se poblíž hory Vlhošť v Máchově kraji). Gró režijního debutu Ondřeje Havelky však tvoří milostný příběh naditý nevšední, až zvířecí vášnivostí, zpracovávající téma zvířete v člověku a člověka ve zvířeti.

Ti, kteří znají stejnojmennou knižního předlohu Miloše Urbana, mohou být maximálně spokojeni. Filmový debutant Havelka vymáčkl z románu, přesněji řečeno z jeho první části, maximum a ještě tam navíc přidal kapku jemného, gentlemanského humoru.

Zářícím briliantem filmu je Karel Dobrý coby Hastrman. Již u dřívějších menších rolí bylo evidentní, že tento herec s netuctovým zjevem a silným charizmatem směřuje k mistrovské kategorii. První hlavní role v Dobrého filmografii (je to možné?) toto směřování potvrzuje. Dobrému, který prakticky nesleze z plátna, věříme poněkud bázlivou vášnivost, něhu, zvířecí brutalitu, ale i zoufalé osamění nevšedního tvora. Karel Dobrý je Hastrman. Zdatně mu u toho sekunduje neokoukaná Simona Zmrzlá v roli femme fatale Katynky. Inteligentní scénář, podmanivá krajinomalba kamery a odvážná sázka na nové tváře jsou největšími devizami Havelkova filmu.

Na druhou stranu je Hastrman v mnoha ohledech přeci jen poněkud usedlý a konzervativní filmový přepis knižní látky bez výraznějších režijních překvapení a interpretací. Ale možná v tom bude část diváků spatřovat jeho hlavní hodnotu.