Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Dlouhodobý tlak finanční správy dovedl tiskárny Europrint k vyhlášení vlastní insolvence

Situace ve velkých tiskárnách Europrint, kterou Borovan.cz dlouhodobě sleduje jako jeden z mála na zpravodajském trhu, značně vyeskalovala.

Firma, jejíž aktuální vlastnictví směřuje podle některých indicií k miliardáři Danielovi Křetínskému a spol., nevydržela dlouhodobý tlak finanční správy a čerstvě na sebe podala návrh na zahájení insolvenčního řízení a na povolení reorganizace. Soud toto řízení zahájil 6. září. Podle zástupců samotného Europrintu má firma tyto velké věřitele: J&T Banka s celkovou pohledávkou 347 milionů korun (dva úvěry), Finanční úřad pro hlavní město Prahu (161 milionů výhradně z titulu DPH plus příslušenství) a Epremo Trading v likvidaci (153 milionů korun).

Společnost Europrint krajním krokem podle vlastního vyjádření reaguje na postup finanční správy (FS) ve věci Epremo Trading (ET), která byla pro tiskárny majoritním dodavatelem polygrafického materiálu (papír, barvy, apod). EP se údajně měla dopustit podvodu s odváděním DPH. Finanční správa si kvůli tomu v květnu 2016 v rámci zajišťovacích příkazů nárokovala na Europrintu 260 milionů korun.

Europrint do počátku roku 2016 vlastnil miliardář v exilu František Savov. Poté jej jej získal nový majitel (přímý vlastník Jats Plus), jehož vazby ukazují k miliardářskému duu Křetínský a Patrik Tkáč. Firma si kvůli postupu finanční správy vzala úvěr u J&T Banky ve výši téměř 271 milionů korun a požadovanou částku vyplatila finanční správě.

Přestože doposud nebylo podle Europrintu ve věci oprávněnosti doměření daně pravomocně rozhodnuto, FS přistoupila v červenci 2017 k exekučnímu vymáhání příslušenství daně - penále ve výši více než 52 milionů korun. V srpnu následovalo exekuční vymáhání úroků z prodlení ve výši více než 74 milionů. Návrhy na odklad či splátkování vymáhaných částek byly podle Europrintu správcem daně zamítnuty.

Europrint podle vlastních slov pokračuje ve výrobě, zachovává zaměstnanost, nakupuje materiál a služby od dodavatelů, platí nově vzniklé provozní závazky a dodává výrobky odběratelům. "K vyhlášení insolvence nás dovedl likvidační postup finanční správy, kdy na nás byly uvaleny zajišťovací příkazy a exekuční příkazy na částku převyšující hodnotu 386 milionů korun. Jsme přesvědčení, že zajišťovací příkazy byly neoprávněné, stejně jako následný postup finanční správy," vysvětluje ředitel tiskáren Petr Litvan.

Veškeré kroky FS napadl Europrint ve správním řízení. „V případě Europrintu úředníci posunuli absurditu o úroveň výš. Vybírají u fungující společnosti daň, kterou nejenže měl odvést jiný subjekt, bývalý dodavatel Europrintu, ale tato daň se vůbec netýkala plnění poskytovaných Europrintu tímto dodavatelem," doplnil Litvan.

Epremo Trading do roku 2013 oficiálně sídlila na stejné adrese jako tehdy Savovův Europrint v Praze Košířích. Samotná ET je nyní v konkurzu. Jedním ze subjektů, které loni do insolvenčního řízení (návrh podala sama Epremo Trading) přihlásily pohledávku, byl právě Europrint.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • O2 Czech Republic: díky spojení několika frekvenčních pásem jako první pokryl celé město, konkrétně Kolín, mobilním internetem s rychlostí očekávanou od sítí 5G.

  • Daniel Křetínský a Patrik Tkáč: EP Global Commerce (EPGC) předložila akcionářům německé společnosti Metro (rozsáhlá síť obchodů Cash&Carry) veřejnou nabídku na převzetí všech kmenových a prioritních akcií. Nabídka EPGC je podmíněna mimo jiné tím, že EPGC dosáhne na dostatečný počet akcií nutných k převzetí kontroly nad Metrem. Nabídková cena za kmenové akcie činí 16 eur a za prioritní akcie 13,80 eura. To firmu nacenilo na téměř 6 miliard eur. EPGC již vlastní 7,3 procenta kmenových akcií Metra.

  • Asociace pro elektronickou komerci: v roce 2018 dosáhl obrat e-commerce ve sledovaných státech EU 547 miliard eur, v roce 2017 to bylo 489 miliard eur. Na celkovém objemu se z 66 procent podílí západní Evropa. V Česku e-retail v roce 2018 dosáhl 135 miliard korun, v meziročním srovnání o 17 procent více.

  • Confidence Digital: digitální agentura změnila složení vlastníků. Pětiprocentní podíl Petra Svobody přešel na Tomáše Studeníka, který nyní vlastní 49 procent. Zbylých 51 procent drží Kateřina Studeníková Cimoradská.

  • Česká televize: dnes spouští v HbbTV novou verzi aplikace iVysílání. Kromě změny designu přibylo množství nových funkcí včetně možnosti sledování obsahu přímo z webu ČT, či tematické členění pořadů dle vybraných žánrů.

  • FTV Prima: úvodní díl nové minisérie Linka v pondělí 17. června vidělo 1,103 milionu diváků (share 32,57 procenta) v cílovce 15+. Podíl sledujících u ekonomicky aktivních obyvatel 15 - 69 let byl téměř shodný, 32,50 procenta (805 tisíc diváků).

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Teaser k chystanému filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče.

Recenze

X-Men: Dark Phoenix

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.