Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Odhad knihkupců a nakladatelů: český knižní trh loni stoupl o 300 milionů

Tuzemský knižní trh v loňském roce zhruba kopíroval vývoj ekonomiky a v uvedeném období narostl přibližně o 300 milionů na 7,8 miliardy korun (včetně DPH). Vyplývá to z kvalifikovaného odhadu Svazu českých knihkupců a nakladatelů, který se dělá na základě výročních zpráv knižních hráčů a z analýzy titulové produkce.

Ještě před dvěma a třemi roky se trh pohyboval na úrovni 7,2 miliardy korun (včetně DPH). Z celkové částky na velkoobchod (Euromedia Group - cizí zboží, PEMIC, Kosmas atd.) připadá 4 miliardy korun, na knižní nakladatele (Albatros Media, Euromedia Group, Grada atd.) 3,25 miliardy. Na učebnice pak 550 milionů a na dovoz 650 milionů korun (celková suma se na druhé straně snižuje o vývozy, přeprodeje distributorů atd.). V čísle jsou započteny i cifry za audioknihy (112 milionů) a e-knihy (118 milionů korun).

Největším nakladatelem zůstává Albatros s 1239 vydanými tituly (o rok dříve 885) před Euromedia Group s 468 tituly (560). Největší velkoobchodníci s knihami (číslo značí obrat z knih v milionech korun):

  1. Euromedia Group     767
  2. PEMIC     595
  3. Kosmas     604
  4. Bookretail 172

Celkem v roce 2016 vyšlo přibližně 15 500 knižních titulů, tedy o 1100 méně než o rok předtím. Průměrná realizovaná maloobchodní cena kniha včetně DPH klesla o 13 korun na 261 korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Big Bang Media: komunikační agentura Tomáše Kačeny v roce 2018 utržila 21,6 milionu korun. V meziročním srovnání to je o 4,4 milionu více. Čistý zisk se snížil z milionu na 900 tisíc korun.

  • Erflex: firma, která kromě jiného provozuje reklamní plochy na sloupech vlastnictví Dopravního podniku hlavního města Prahy, v uplynulém fiskálním roce (skončil v březnu 2019) utržila 25 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 6 milionů více. Čistý zisk se zvedl ze 600 tisíc na 1,4 milionu korun.

  • Software602: firma, nabízející bezpapírové řešení kanceláří, v roce 2018 dosáhla obratu 195 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 18 milionů méně. Čistý zisk činil 8 milionů, o rok dříve to bylo 20 milionů korun.

  • PLAYzone: firma, která provozuje již více než deset let herní portál Playzone.cz v Česku a na Slovensku, v roce 2018 utržila 23 milionů korun, v meziročním srovnání o 4 miliony více. Čistý zisk vyskočil z 300 tisíc na 600 tisíc korun. V PLAYzone drží poloviční podíl miliardář Ivan Zach.

  • Vladimír Mišík: na labelu 100PROmotion vydává nové album Jednou tě potkám. Poprvé po 40 letech jej nebude doprovázet kapela Etc..., nýbrž kapela Blue Shadows producenta alba Petra Ostrouchova.

  • Seznam.cz TV: televize Seznamu za první ucelený rok fungování v roce 2018 utržila 106 milionů korun, ostatní provozní výnosy dosáhly 66 milionů. Náklady přesáhly 165 milionů korun. Bez detailní znalosti rozpočítání nákladů a výnosů mezi televizi a mateřský Seznam jsou to pouze orientační čísla.

  • Na turné

    Mirai
    15. 11.03. 12.
  • Hit dne

    Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Recenze

Ad Astra

Hodně zvláštní film - odehrává se ve 22. století, s rekvizitami z 21. století a s nápady ze sci-fi knížek 20. století. A tak jsme v relativně vzdálené budoucnosti stále svědky takových věcí, jako jsou vícestupňové rakety s klasickým pohonem a s odhoditelnými stupni nebo měsíční vozítka, která jsou jen o fous vylepšenou verzí starého Lunar Roveru.

Jako kdyby ve světě Ad Astra podivným způsobem zamrzl technologický pokrok. Hlavní vina tohoto dojmu padá na hlavu režiséra a scenáristy Jamese Graye (Ztracené město Z, Milenci), který se tentokráte příliš nevyznamenal. Na rozdíl od čarokrásné kamery Hoyte van Hoytemy (Dunkerk, Spectre, Interstellar atd.). Skutečně, těžko vzpomenout jiný film z poslední doby, kde by byl úroveň obrazu a scénáře v takovém nesouladu, co se týče kvality a kreativity.

Jenže těch podivných dějových věcí je v Ad Astra tolik (nesmyslná odbočka k lodi s poblázněnými opicemi, stavba ultra vysoké věže pro hledání mimozemských civilizací - proč, když je x krát levnější a smysluplnější vypustit teleskop někam do vesmíru, skákání Brada Pitta mezi vesmírnými loděmi, nepříliš jasně vysvětlené exploze u Neptunu a jejich dopad na Zemi atd.), že kameraman van Hoytema může točit jako Bůh, a stejně si divák z kina odnese pocit áčkového filmu, který smutně zapadl do béčkové kategorie. I navzdory velmi slušnému výkonu Brada Pitta v hlavní roli a úvodní úchvatné scéně pádu z věže. Přes některé světlé momenty je Ad Astra bohužel promarněná příležitost.