Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Vážné problémy s distribucí předplacených novin ohrožují část byznysu vydavatelů, čeká se další pokles trhu

19:11, 7. 1. 2018

Loňská snaha ušetřit pár korun na distribuci jednoho předplaceného výtisku novin se velkým vydavatelům krutě vymstila. Namísto úspor jim hrozí podstatné ztráty v řádu milionů až desítek milionů korun.

Velké mediální domy v loňském roce nepřistoupily na snahu zdražit distribuci předplatného ze strany České pošty, která tuto službu doposud zajišťovala. Podle informací Borovan.cz se navýšení mělo pohybovat okolo 2 korun na jeden distribuovaný výtisk. Konglomerátu První novinová společnost a Mediaservis, který tuto distribuci od 1. ledna převzal, se však doposud nepodařilo postavit plnohodnotnou alternativní distribuci. Průšvihem jsou zejména chybějící doručovatelé na tzv. poslední míli, kteří vkládají noviny do schránek fyzických osob nebo firem.

Výsledkem je, že velké množství čtenářů v uplynulých dnech nedostalo svůj předplacený tisk. Podle některých odhadů se to týká až 20 procent předplatitelů z celkového počtu. V reálu tedy desítek tisíc zákazníků. S problémem se potýkají zejména mediální domy Economia (Hospodářské noviny), Vltava Labe Media (Deník) a Mafra (LN, MF Dnes) s vysokým podílem předplatitelů na prodaném nákladu. Podle údajů ABC za měsíc říjen 2017 kupříkladu Deník prodal v průměru 123,3 tisíce kusů denně (míněny dny, kdy daný titul vychází), z toho na předplatitele připadlo v průměru 82,7 tisíce kusů. Hospodářky za stejný měsíc prodaly v průměru 35,2 tisíce výtisků denně, na předplatitele připadlo v průměru 19,4 tisíce kusů. Lidové noviny (Mafra) loni v říjnu prodaly v průměru 36,1 tisíce kusů, průměrný náklad předplatného byl 17,7 tisíce výtisků.

Některé redakce tyto trable řeší kolportací výtisků vlastními silami, tedy prostřednictvím kupříkladu redaktorů (!). Je to však dvojsečná zbraň. Jednak toto nasazení lze držet jen po několik dnů, maximálně týdnů. Jednak se přemýšlivější čtenáři začnou ptát, kdo tedy vlastně dané noviny píše, pokud se redaktoři a šéfredaktoři (teoreticky vysoce kvalifikovaní lidé) namísto řízení a shánění prvotřídních informací věnují primitivní pochůzkařině.

Zatím to vypadá tak, že mediální domy budou muset počkat, až PNS a Mediaservis dobudují distribuci předplatného. Část jejich zákazníků se podle všeho tedy po relativně dlouhou dobu ocitne bez předplacených periodik. Podle některých odhadů až 50 procent z nich pak předplatné neobnoví vzhledem k tomu, že si uvědomí, že dané noviny vlastně nepotřebují. Trhu s tištěnými novinami tak letos hrozí mnohem hlubší pokles než v předchozích letech.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Aerofilms: menší filmový distributor v roce 2018 utržil téměř 32 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7,7 milionu méně. Čistý zisk 6 milionů z roku 2017 se přetočil v loňskou ztrátu 750 tisíc korun.

  • RedHead Music: změny ve vlastnickém portfoliu menšího hudebního labelu. Podíl Antonína Milaty klesl ze 49 procent na 30 procent, podíl Tomáše Staňka vzrostl z 30 procent na 40 procent a podíl Michala Nováka z 21 procent na 30 procent.

  • Ogilvy One: marketingová agentura ze skupiny WPP (čtvrtinu drží Vladimír Šolc) v roce 2018 utržila přes 135 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 26 milionů méně. Čistý zisk se zvýšil z 8,7 milionu na 9,2 milionu korun.

  • Live Nation: koncertní agentura přiveze do Prahy zmalovance Kiss. Koncert se uskuteční v červenci 2020 v O2 Aréně.

  • Active Radio: odpolední show na rádiu Evropa 2 nově moderuje dvojice Zorka Hejdová a Tomáš Zástěra.

  • Mall Group: platební služba Mall Pay během prvního roku na trhu oslovila více než 70 tisíc zákazníků. Dokončila vstup strategického partnera ČSOB a chystá vlastní platební kartu. V příštím roce cílí na hranici až 100 tisíc aktivních zákazníků a stovku partnerů.

  • Na turné

    Visací zámek
    01. 11.07. 12.
  • Hit dne


    Trailer k seriálu The Witcher.

Recenze

Le Mans ´66

Každý tvůrce "automobilového" filmu bude mít tu smůlu (a z diváckého hlediska štěstí), že jeho snažení bude vždy srovnáváno a poměřováno s žánrovým etalonem, snímkem Rona Howarda Rivalové. Tento vynikající historický film o zápolení jezdů F1 Niki Laudy a Jamese Hunta takřka smrdí benzinem a řidičským šílenstvím a nastavuje vysokou laťku pro všechny následovníky.

Le Mans ´66, který vychází z legendárního soupeření vozů Ford a Ferrari na neméně legendárním závodu Le Mans, i přes všechno snažení zúčastněných, od zkušeného režiséra Jamese Mangolda (Logan: Wolverine, Walk The Line atd.) až po ústřední herce Matta Damona a Christiana Balea, při vší úctě benzínem nesmrdí. A to i přesto, že především Bale v roli svérázného závodníka Kena Milese exceluje. Skvělá kamera Phedona Papamichaela (Památkáři, Den zrady, 3:10 Vlak do Yumy), nadprůměrný scénář Mangoldův a hudba Marca Beltramiho.

To vše dává dohromady "jen" nadprůměrný film, solidní filmařinu, nikoliv klíč od brány k filmové extázi. Ať již je to tím, že soutěžení dvou automobilek není až tak strhují téma, nebo se Mangoldovi ze životopisů Milese a konstruktéra aut Carrolla Shelbyho nepodařilo vyextrahovat nadprůměrně silný příběh, Le Mans ´66 bude Rivalům vždy dýchat na záda z uctivé vzdálenosti. Byť prohrát s geniálními Rivaly není žádná ostuda a Mangoldův snímek se ve finále jeví býti zdatným a důstojným soupeřem.