reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vážné problémy s distribucí předplacených novin ohrožují část byznysu vydavatelů, čeká se další pokles trhu

19:11, 7. 1. 2018

Loňská snaha ušetřit pár korun na distribuci jednoho předplaceného výtisku novin se velkým vydavatelům krutě vymstila. Namísto úspor jim hrozí podstatné ztráty v řádu milionů až desítek milionů korun.

Velké mediální domy v loňském roce nepřistoupily na snahu zdražit distribuci předplatného ze strany České pošty, která tuto službu doposud zajišťovala. Podle informací Borovan.cz se navýšení mělo pohybovat okolo 2 korun na jeden distribuovaný výtisk. Konglomerátu První novinová společnost a Mediaservis, který tuto distribuci od 1. ledna převzal, se však doposud nepodařilo postavit plnohodnotnou alternativní distribuci. Průšvihem jsou zejména chybějící doručovatelé na tzv. poslední míli, kteří vkládají noviny do schránek fyzických osob nebo firem.

Výsledkem je, že velké množství čtenářů v uplynulých dnech nedostalo svůj předplacený tisk. Podle některých odhadů se to týká až 20 procent předplatitelů z celkového počtu. V reálu tedy desítek tisíc zákazníků. S problémem se potýkají zejména mediální domy Economia (Hospodářské noviny), Vltava Labe Media (Deník) a Mafra (LN, MF Dnes) s vysokým podílem předplatitelů na prodaném nákladu. Podle údajů ABC za měsíc říjen 2017 kupříkladu Deník prodal v průměru 123,3 tisíce kusů denně (míněny dny, kdy daný titul vychází), z toho na předplatitele připadlo v průměru 82,7 tisíce kusů. Hospodářky za stejný měsíc prodaly v průměru 35,2 tisíce výtisků denně, na předplatitele připadlo v průměru 19,4 tisíce kusů. Lidové noviny (Mafra) loni v říjnu prodaly v průměru 36,1 tisíce kusů, průměrný náklad předplatného byl 17,7 tisíce výtisků.

Některé redakce tyto trable řeší kolportací výtisků vlastními silami, tedy prostřednictvím kupříkladu redaktorů (!). Je to však dvojsečná zbraň. Jednak toto nasazení lze držet jen po několik dnů, maximálně týdnů. Jednak se přemýšlivější čtenáři začnou ptát, kdo tedy vlastně dané noviny píše, pokud se redaktoři a šéfredaktoři (teoreticky vysoce kvalifikovaní lidé) namísto řízení a shánění prvotřídních informací věnují primitivní pochůzkařině.

Zatím to vypadá tak, že mediální domy budou muset počkat, až PNS a Mediaservis dobudují distribuci předplatného. Část jejich zákazníků se podle všeho tedy po relativně dlouhou dobu ocitne bez předplacených periodik. Podle některých odhadů až 50 procent z nich pak předplatné neobnoví vzhledem k tomu, že si uvědomí, že dané noviny vlastně nepotřebují. Trhu s tištěnými novinami tak letos hrozí mnohem hlubší pokles než v předchozích letech.