Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
     
        

Češi loni utratili za kinolístky přes 2 miliardy korun, celkový trh nepatrně klesl

11:17, 24. 1. 2018
Film Aleš Borovan

Nabídka filmových producentů, distributorů a provozovatelů kin v roce 2017 podruhé v novodobé historii českého kinoprůmyslu vytáhla z kapes diváků částku přes 2 miliardy korun (cifra za vstupenky). V meziročním srovnání však došlo ke snížení celkové útraty a úbytku diváků.

Češi si loni koupili kinolístky za 2,004 miliardy korun, v meziročním srovnání to představuje v podstatě nepatrný pokles o 7 milionů. Jedná se o hrubé tržby, které zahrnují i DPH a poplatek za kinematografické představení. Do kin zamířilo 15,233 milionu diváků, o rok dříve to bylo 15,622 milionu. Znatelný pokles návštěvy tak vyvážila vyšší průměrná cena kinovstupenky - 131,57 koruny (meziročně plus 2,84 koruny).

Nejvýdělečnějším filmem roku 2017 v tuzemských kinosálech se stal animák Já, padouch 3 (foto) s hrubými tržbami ve výši téměř 83 milionů korun. Zde TOP 5 podle tržeb (jméno filmu, tržby v milionech, diváci v tisících, distributor):

  1. Já, padouch 3     82,8     611     Cinemart
  2. Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta     82,7     568    Falcon
  3. Star Wars: Poslední z Jediů     70,3     440     Falcon
  4. Thor: Ragnarok     67,5     432     Falcon
  5. Po strništi bos     65     505     Bioscop/AQS

Další žebříček TOP 5 filmových ditributorů podle kinotržeb distribuovaných filmů (název, tržby snímků v milionech, podíl v procentech na trhu):

  1. Falcon     643     32,1 procenta
  2. Cinemart     586     29,2 procenta
  3. Vertical Entertainment     336     16,8 procenta
  4. Bioscop/AQS     230     11,5 procenta
  5. Bontonfilm     85     4,2 procenta

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Foxconn CZ: firma, která v Pardubicích vyrábí datová centra, komunikační a telekomunikační produkty, v roce 2020 dosáhla obratu 107 miliard korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 19 miliard. "Firma těžila z poptávky po infrastruktuře, zaměřené na podporu práce a učení z domova a na cloudové služby." Čistý zisk meziročně klesl z 658 milionů na 340 milionů korun. Společnost loni vyplatila dividendu přes 2,4 miliardy korun (o rok dříve 695 milionů).

  • A 11: vydavatelství rozšiřuje nabídku prémiových titulů o nový magazín E&B, se kterým vstupuje do segmentu estate, designu, developerských projektů a architektury. Magazín vyjde poprvé na začátku října a to ve formátu 330 x 230 mm a s rozsahem minimálně 80+4 strany. Distribuce bude probíhat ve volném prodeji i řízeně na top osobnosti z oboru. Šéfredaktorkou je Jana Chuchvalcová, která v A 11 řídí B2B tituly PROFI Makléř & Reality nebo PROFI Poradenství & Finance.

  • Empresa Media: v dozorčí radě vydavatelství nahradil Filipa Doubka (který odešel ke Karlovi Komárkovi ml.) Jitka Věková, jinak provozní ředitelka Médea Group.

  • Rada ČT: poslanecká sněmovna odvolala členku rady Hanu Lipovskou. Pro hlasovali poslanci z ODS, ČSSD, ANO, Pirátů, TOP09 a STAN. Důvodem má být údajné porušení zákona a kandidatura za Volný blok. Dá se očekávat, že se Lipovská odvolá a že má slušnou šanci na výhru. Mimochodem, před lety člen Rady ČT a ČSSD Erazim Kohák kandidoval do Senátu a nikomu to nevadilo.

  • FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná ze čtvrtku 16. září vidělo 1,141 milionu diváků (podíl na sledovanosti 29,63 procenta) v cílové skupině 15+, v cílovce 15 až 69 dosáhl seriál podílu na sledovanosti 28,17 procenta.

  • Košík.cz: e-shop z rodiny Mall Group se dohodl na exkluzivní spolupráci se značkou kosmetiky Ryor. Nově tak nabízí více než stovku nejoblíbenějších produktů Ryoru.

  • Hit dne

    Eminem: Lose Yourself

Recenze

Cesta domů

Film Aleš Borovan

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).