Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Fond pošle do filmového podnikání stovky milionů z peněz daňových poplatníků

13:04, 1. 2. 2018

Státní Fond kinematografie, který spadá pod ministerstvo kultury, pošle v letošním roce do české kinematografie 361 milionů korun. To je v podstatě stejná cifra jako v roce 2017. V porovnání s předchozími roky letos větší šanci dostanou zahraniční producenti.

Největší objem peněz půjde správně na výrobu českých kinematografických děl - celkem 248 milionů korun (o rok dříve 250 milionů). Z toho na celovečerní hraný film (ilustrační foto z natáčení filmu Po strništi bos) ve dvou výzvách - květen, prosinec - připadá 129 milionů (133 milionů). Na minoritní koprodukce je určeno 40 milionů (stejně jako loni), na animovaný film rovněž 40 milionů (stejně jako loni).

V oblasti výroby filmů se mění procentuální hranice podílu české strany, kterou bylo dosud nutné dodržet pro zachování české majority. Dříve musel být podíl českého koproducenta vyšší než 50 procent, respektive nejvyšší ze zúčastněných stran u vícestranné koprodukce. Minimální podíl finančního vkladu českého koproducenta je nově stanoven u dvoustranné koprodukce 40 procent, u vícestranné 30 procent.

Na vývoj českého kinematografického díla půjde v letošním roce z prostředků fondu 38 milionů (37 milionů). Z toho na vývoj celovečerních hraných filmů 18 milionů (to samé jako v roce 2017). V roce 2018 bude fondem vyhlášeno o 6 výzev méně než loni, tedy celkem 30 místo 36.

Další kapitoly z letošního přídělu peněz fondem kinematografie (v závorce vždy suma za rok 2017):

  • distribuce kinematografického díla 15 milionů (20 milionů)
  • propagace českého kinematografického díla 20 milionů (7,5 milionů)
  • filmový festival a přehlídka 25 milionů (20 milionů)

Fond každý rok hospodaří s částkou přibližně 1,2 miliardy korun. Z toho velká část, přes 800 milionů, jde na tzv. filmové pobídky. Na druhou oblast podpory, primárně určené tuzemským filmovým podnikatelům, jde cca 370  milionů korun. Z toho 50 procenty povinně přispívají čeští daňová poplatníci. Celková částka, kterou Češi poslali do rozpočtu fondu kinematografie, v roce 2016 dosáhla 980 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Dark Side: digitální a komunikační agentura v roce 2017 utržila přes 42 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 2 miliony. Čistý zisk 1,1 milionu se předloni snížil na 800 tisíc korun.

  • R2B2: digitální reklamní síť Kamila Foltina a Martina Čelikovského v roce 2017 utržila 59 milionů korun, v meziročním srovnání o 23 milionů více. Čistý zisk klesl z 2,8 milionu na 900 tisíc. Firma nedávno zfúzovala se sesterskou společností Webgarden.

  • Bedna Films: filmová a reklamní produkce Jakuba Červenky a Petra Kratochvíla v roce 2017 utržila 12,6 milionu korun, v meziročním srovnání o 7,4 milionu více. Ztráta z roku 2016 ve výši 1,7 milionu se překlopila do kladné nuly.

Hit dne

Spider-Man: Daleko od domova trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Muse: Simulation Theory

Konečně. Po třech vyloženě slabých a místy až naivních deskách vydalo anglické rockové trio Muse nahrávku, která připomíná někdejší sílu a muzikantskou výjimečnost Matta Bellamyho a spol. a která navazuje na poslední vydařené album Black Holes & Revelations (2006).

Kapela z producenta Richa Costeyho (dalšími koproducenty jsou Mike Elizondo, Shellback nebo Timbaland) po dlouhé době vymáčkla to, co s nimi dokázal na předchozích nahrávkách Absolution (2003) a Black Holes... Tohle jsou Muse, které známe a které máme rádi: silné a energické rockové kompozice doplněné syntezátorovými linkami, výrazné a netuctové melodické motivy, aranžérské hračičkaření a plná náruč promakaných hitů, které časem neokorají.

To by to ovšem nebyli Muse, aby nepřidali něco navíc. Design a hudební složka se inspirovaly v retro science fiction a pop kultuře 80. let., nahrávka povedeně kombinuje bombastický stadiónový rock s líbivým elektronickým popem do nezaměnitelného a relativně originálního rukopisu Muse. To vše na inteligentní úrovni a s minimálními náběhy do nasládlé šmíry. Ve výsledku je Simulation Theory (hard core fandové si jistě pořídí deluxe edici s vydařenými remixy) povedenou a barevnou deskou, která do zlatého fondu kapely pošle řadu hitových skladeb jako Algorithm, The Void nebo Blockades. Návštěvníci pražského koncertu v roce 2019 se mají na co těšit.