Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Fond pošle do filmového podnikání stovky milionů z peněz daňových poplatníků

13:04, 1. 2. 2018

Státní Fond kinematografie, který spadá pod ministerstvo kultury, pošle v letošním roce do české kinematografie 361 milionů korun. To je v podstatě stejná cifra jako v roce 2017. V porovnání s předchozími roky letos větší šanci dostanou zahraniční producenti.

Největší objem peněz půjde správně na výrobu českých kinematografických děl - celkem 248 milionů korun (o rok dříve 250 milionů). Z toho na celovečerní hraný film (ilustrační foto z natáčení filmu Po strništi bos) ve dvou výzvách - květen, prosinec - připadá 129 milionů (133 milionů). Na minoritní koprodukce je určeno 40 milionů (stejně jako loni), na animovaný film rovněž 40 milionů (stejně jako loni).

V oblasti výroby filmů se mění procentuální hranice podílu české strany, kterou bylo dosud nutné dodržet pro zachování české majority. Dříve musel být podíl českého koproducenta vyšší než 50 procent, respektive nejvyšší ze zúčastněných stran u vícestranné koprodukce. Minimální podíl finančního vkladu českého koproducenta je nově stanoven u dvoustranné koprodukce 40 procent, u vícestranné 30 procent.

Na vývoj českého kinematografického díla půjde v letošním roce z prostředků fondu 38 milionů (37 milionů). Z toho na vývoj celovečerních hraných filmů 18 milionů (to samé jako v roce 2017). V roce 2018 bude fondem vyhlášeno o 6 výzev méně než loni, tedy celkem 30 místo 36.

Další kapitoly z letošního přídělu peněz fondem kinematografie (v závorce vždy suma za rok 2017):

  • distribuce kinematografického díla 15 milionů (20 milionů)
  • propagace českého kinematografického díla 20 milionů (7,5 milionů)
  • filmový festival a přehlídka 25 milionů (20 milionů)

Fond každý rok hospodaří s částkou přibližně 1,2 miliardy korun. Z toho velká část, přes 800 milionů, jde na tzv. filmové pobídky. Na druhou oblast podpory, primárně určené tuzemským filmovým podnikatelům, jde cca 370  milionů korun. Z toho 50 procenty povinně přispívají čeští daňová poplatníci. Celková částka, kterou Češi poslali do rozpočtu fondu kinematografie, v roce 2016 dosáhla 980 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Lion Nurun: agentura nyní již vlastněná Publicisem v roce 2017 utržila 11 milionů korun. V meziročním srovnání o 9,5 milionů více. Čistý zisk vyskočil z jednoho milionu na 1,7 milionu korun.

  • FAVI.cz: vyhledávač nábytku, ve které většinu drží investiční skupina Pale Fire Capital, čerstvě expanduje do Maďarska. Je to další zahraniční trh po Slovensku, Rumunsku a Polsku, kam FAVI vstoupil v roce 2017.

  • TV Nova: nová řada pořadu Mise nový domov (přestavby domovů s příběhem) s moderátorkou Terezou Pergnerovou odstartuje ve středu 31. října.

Hit dne

Ochutnávka z nové desky. VNV Nation: When is the Future?

  • Na turné

    Chinaski
    05. 10.07. 12.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

První člověk

Konečně po dlouhé době biják, který je "velký" a přitom současně chytrý, "hluboký". Třetí celovečerní film mladého Damiena Chazelleho (povedené snímky Whiplash, La La Land) První člověk o americkém kosmonautovi Neilovi Armstrongovi opět osvědčuje nesmírný talent, inteligenci a kreativitu hlavního tvůrce. Zvláště, když má po ruce úžasný scénář Joshe Singera (WikiLeaks, Spotlight).

Pečlivost, důraz na autenticitu, dar osobitého vyprávění, skvělé vedení herců - to je to, co diváka napadne při sledování příběhu prvního člověka na Měsíci. Již úvodní scéna letu Armstronga v experimentálním raketovém letadle X-15 vás katapultuje přímo do kabiny rozklepaného pekelného stroje, který se každou chvíli může buď rozbít o Zemi nebo odplout do neznámého vesmíru. Je to tak strhující a ohromně natočená pasáž, že se slabším povahám může udělat nevolno.

Technicky a řemeslně se jedná o film extratřídu. Spíše než mezník v dějinách a s ním spojený patos Chazelleho zajímá, kdo byli první průkopnici vesmírného létání. Ryan Gosling v hlavní roli opět (je to již druhá spolupráce s režisérem) předvádí ze sebe to nejlepší. Jeho Armostrong je ledově klidný v kritických chvílích, výkonný, ale současně lidský, když pohřbívá dvouletou dceru. Další Goslingův mistrovský výkon.

I samotný let prvního Apolla je pojat bez zbytečné heroické epiky (chybí scéna s vlajkou), zato velmi sugestivně a s prvotřídním synchronizováním obrazu a hudební složky. Skvělý, nádherný a podmanivý hold mužům, kteří létali do vesmíru a na Měsíc v technice, se kterou byste dnes nejeli ani do Krkonoš.