Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Fond pošle do filmového podnikání stovky milionů z peněz daňových poplatníků

13:04, 1. 2. 2018

Státní Fond kinematografie, který spadá pod ministerstvo kultury, pošle v letošním roce do české kinematografie 361 milionů korun. To je v podstatě stejná cifra jako v roce 2017. V porovnání s předchozími roky letos větší šanci dostanou zahraniční producenti.

Největší objem peněz půjde správně na výrobu českých kinematografických děl - celkem 248 milionů korun (o rok dříve 250 milionů). Z toho na celovečerní hraný film (ilustrační foto z natáčení filmu Po strništi bos) ve dvou výzvách - květen, prosinec - připadá 129 milionů (133 milionů). Na minoritní koprodukce je určeno 40 milionů (stejně jako loni), na animovaný film rovněž 40 milionů (stejně jako loni).

V oblasti výroby filmů se mění procentuální hranice podílu české strany, kterou bylo dosud nutné dodržet pro zachování české majority. Dříve musel být podíl českého koproducenta vyšší než 50 procent, respektive nejvyšší ze zúčastněných stran u vícestranné koprodukce. Minimální podíl finančního vkladu českého koproducenta je nově stanoven u dvoustranné koprodukce 40 procent, u vícestranné 30 procent.

Na vývoj českého kinematografického díla půjde v letošním roce z prostředků fondu 38 milionů (37 milionů). Z toho na vývoj celovečerních hraných filmů 18 milionů (to samé jako v roce 2017). V roce 2018 bude fondem vyhlášeno o 6 výzev méně než loni, tedy celkem 30 místo 36.

Další kapitoly z letošního přídělu peněz fondem kinematografie (v závorce vždy suma za rok 2017):

  • distribuce kinematografického díla 15 milionů (20 milionů)
  • propagace českého kinematografického díla 20 milionů (7,5 milionů)
  • filmový festival a přehlídka 25 milionů (20 milionů)

Fond každý rok hospodaří s částkou přibližně 1,2 miliardy korun. Z toho velká část, přes 800 milionů, jde na tzv. filmové pobídky. Na druhou oblast podpory, primárně určené tuzemským filmovým podnikatelům, jde cca 370  milionů korun. Z toho 50 procenty povinně přispívají čeští daňová poplatníci. Celková částka, kterou Češi poslali do rozpočtu fondu kinematografie, v roce 2016 dosáhla 980 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Dynamix Media: OOH společnost, pronajímající reklamní plochy v obchodních centrech, v roce 2016 utržila přes 25 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje nárůst o 5 milionů. Čistý zisk v daném období vyskočil z 1,4 milionu na 4,2 milionu korun.

  • AMC Networks International: rozšiřuje distribuci Film+ na Slovensku. Od 1. března bude tento TV kanál díky přesunům do základních balíčků dostupnější pro zákazníky operátorů Slovak Telekom a DIGI Slovakia.

  • CETIN: podnik Petra Kellnera uzavřel dohodu se společností Český bezdrát (Petr Benýšek a Benedikt Pánek) o spuštění IPTV platformy EriTV. Ta nabídne až 150 TV programů včetně inteligentních funkcí archivu, časového posunu, nahrávání pořadů atd. Došlo tak k rozšíření spolupráce obou stran, která od půlky 2017 na základě nové velkoobchodní smlouvy zahrnovala internetové připojení.

Hit dne

Video ke 4. výročí hry World of Tanks.

  • Na turné

    Mandrage
    02. 2.03. 3.
  • Castingy

    Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Recenze

Prezident Blaník

Narychlo spíchnutá záležitost, která trpí bohužel mělkým scénářem a přívalem samoúčelných sprosťáren. Tvůrci povedené online série Kancelář Blaník Marek Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tuček atd. neodolali výjimečné příležitosti prezidentských voleb a pokusili se celkem svižné internetové dílko se stopáží cca 7 až 10 minut na díl přetavit v celovečerní film.

Celé chvályhodné snaze škodí evidentní uspěchanost projektu, neschopnost přijít s alespoň trochu sofistikovanějším příběhem naroubovaným na skutečné volby, které proběhly jen před pár dny, plus jasné přihlášení se autorů k protizemanovskému táboru. Zatímco jedním z hlavních faktorů úspěchu a příjemné vtipnosti "původního" Tondy Blaníka je palba napříč celou českou politicko - lobbisticko - byznysovou scénou ve stylu padni komu padni, hlavním cílem celovečeráku je i přes oficiální vyjádření tvůrců Miloš Zeman a spol. To  jakoby přiškrtilo až doposud spolehlivý a nápaditý "vtipovod" Najbrta a spol. a zploštilo postavu samotného Blaníka - z původně mazaného lobbisty je nyní tupý a sprostý buran.

A těch několik dobrých fórů, které ale příznivce původního seriálu příliš nepřekvapí, je navíc spolehlivě upozaděno nesmyslnou vulgaritou, která o několik set procent překračuje ještě snesitelnou mez, nastavenou v původní Kanceláři Blaník. Ostatně, i do sloganu filmu se bůhvíproč prodralo slovo "čů..k". Je s otazníkem, proč takový přisprostlý a prvoplánovitý snímek finančně podpořila Česká televize, která se tak ráda ohání "náročnější" dramaturgií. Snaha za každou cenu napravit pochybení s odmítnutím původní online série zacílila vedle. Celkově promarněná příležitost.