Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

SPIR: internetová reklama loni údajně přesáhla 23 miliard

13:05, 27. 2. 2018

Mediální agentury a zadavatelé měli v loňském roce nakoupit internetový reklamní prostor údajně za 23,3 miliardy korun (ceníkové ceny). V meziročním srovnání to má být údajně nárůst o 3,6 miliardy.

Vyplývá to z čísel profesní asociace Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR; průzkum realizovala agentura Median). Cifry je však třeba brát s rezervou - samotná SPIR přiznává, že v průzkumu do sebe smotává netové a ceníkové ceny (viz níže). Z oslovených 58 internetových provozovatelů se aktivně zapojilo 21. U 4 provozovatelů bez dodaných výsledků byla použita data z výzkumu AdMonitoring a u 4 byly podle SPIR použity jejich deklarace z předešlého roku (??). Pro získání výkonů jednotlivých reklamních sítí byli osloveni 3 provozovatelé, 54 mediálních, digitálních a specializovaných agentur a 157 přímých inzerentů. Aktivně se zapojil 1 provozovatel reklamní sítě (Sklik), 16 agentur a 10 přímých inzerentů.

Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu. Ta v roce 2017 dosáhla objemu v ceníkových cenách 16,4 miliardy korun, v meziročním srovnání o 16 procent více. Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB způsobem obchodovaná reklama a nativní reklama.

Z celkové display reklamy tvořila podle průzkumu videoreklama 22 procent (3,56 miliardy korun), meziročně vzrostla o 30 procent. Nativní reklama tvořila 2 procenta (315 milionů). Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 17 procent (2,87 miliardy), meziroční nárůst o 64 procenta.

Po display byla druhou nejpoužívanější formou reklama ve vyhledávání, do které loni inzerenti investovali 5,9 miliardy korun v reálných cenách. Meziročně to je o 26 procent více. Pro katalogy a řádkovou inzerci digitální média deklarovala loňské tržby 1,1 miliardy v ceníkových cenách, což bylo meziročně o 17 procent více. Na SMS a MMS kampaně, které se podle SPIR nezapočítává do celkového výkonu internetové inzerce, připadlo 104 milionů korun v ceníkových cenách. O rok dříve to bylo 114 milionů.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • RTL Group: podle předběžných čísel upravený ukazatel EBITDA zábavního holdingu v roce 2020 dosáhl 850 milionů eur, o rok dříve to bylo 1,156 miliardy eur. Tržby skupiny loni činily 6 miliardy eur, v meziročním srovnání o 650 milionů méně.

  • FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná z úterý 26. ledna sledovalo v cílové skupině 15+ více než 1,26 milionu diváků (share 28,79 procenta). Ve strategické obchodní skupině 15 až 69 let to bylo 888 tisíc diváků (27,91 procenta).

  • Česká televize: na online veletrhu MIPCOM nakoupila TV série Nový Papež oscarového režiséra Paola Sorrentina, Útok v Salisbury natočený podle skutečných událostí, cenami ověnčené šestidílné drama Roky a roky, drama podle skutečných událostí Útěk z vězení v Dannemoře, druhou sezónu Potvory, krimi série Bodyguard, Bancroftová I, II nebo Sestra či seriál Geniální přítelkyně podle knižního bestselleru.

  • Japonská kina: v roce 2020 utržila 1,38 miliardy dolarů. V meziročním srovnání to je o 45 procent méně. Filmy západních kinematografií utržily pouze 328 milionů dolarů, což je nejméně v dějinách moderního Japonska.

  • Atmedia: TV mediazastupitelství zahajuje spolupráci se společností M7 Group, která na českém a slovenském televizním trhu provozuje internetovou a satelitní platformu Skylink. Spolupráce se bude týkat stanic Skylink 7 a Canal+ Domo, které budou od 1. února zapojeny do peoplemetrového měření sledovanosti pod skupinou Atmedia.

  • Shoptet: celkový obrat e-shopů využívajících platformu společnosti Shoptet se loni meziročně zvýšil o 50 procent na 36 miliard korun. Řešení e-shopové firmy aktuálně využívá zhruba 24 tisíc internetových obchodů, tedy přibližně o pět tisíc e-shopů více než před rokem. Samotný Shoptet svůj obrat meziročně navýšil na přibližně 200 milionů korun.

  • Hit dne

    Trailer Godzilla vs Kong.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.