Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

SPIR: internetová reklama loni údajně přesáhla 23 miliard

13:05, 27. 2. 2018

Mediální agentury a zadavatelé měli v loňském roce nakoupit internetový reklamní prostor údajně za 23,3 miliardy korun (ceníkové ceny). V meziročním srovnání to má být údajně nárůst o 3,6 miliardy.

Vyplývá to z čísel profesní asociace Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR; průzkum realizovala agentura Median). Cifry je však třeba brát s rezervou - samotná SPIR přiznává, že v průzkumu do sebe smotává netové a ceníkové ceny (viz níže). Z oslovených 58 internetových provozovatelů se aktivně zapojilo 21. U 4 provozovatelů bez dodaných výsledků byla použita data z výzkumu AdMonitoring a u 4 byly podle SPIR použity jejich deklarace z předešlého roku (??). Pro získání výkonů jednotlivých reklamních sítí byli osloveni 3 provozovatelé, 54 mediálních, digitálních a specializovaných agentur a 157 přímých inzerentů. Aktivně se zapojil 1 provozovatel reklamní sítě (Sklik), 16 agentur a 10 přímých inzerentů.

Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu. Ta v roce 2017 dosáhla objemu v ceníkových cenách 16,4 miliardy korun, v meziročním srovnání o 16 procent více. Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB způsobem obchodovaná reklama a nativní reklama.

Z celkové display reklamy tvořila podle průzkumu videoreklama 22 procent (3,56 miliardy korun), meziročně vzrostla o 30 procent. Nativní reklama tvořila 2 procenta (315 milionů). Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 17 procent (2,87 miliardy), meziroční nárůst o 64 procenta.

Po display byla druhou nejpoužívanější formou reklama ve vyhledávání, do které loni inzerenti investovali 5,9 miliardy korun v reálných cenách. Meziročně to je o 26 procent více. Pro katalogy a řádkovou inzerci digitální média deklarovala loňské tržby 1,1 miliardy v ceníkových cenách, což bylo meziročně o 17 procent více. Na SMS a MMS kampaně, které se podle SPIR nezapočítává do celkového výkonu internetové inzerce, připadlo 104 milionů korun v ceníkových cenách. O rok dříve to bylo 114 milionů.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • FTV Prima: sjednocuje svůj hobby segment pod značkou Prima Doma. Nový projekt zastřešuje hobby pořady v TV vysílání a online portfolio hobby webů a projektů, včetně nového videoportálu PrimaDoma.tv. Další novinkou je produktový srovnávač Kutilo.cz. Majitel Primy Ivan Zach prostřednictvím THR Media majoritně (60 procent) vstoupil do firmy Český kutil.cz, která hobby segment Primy obchoduje.

  • Universal McCann: mediální agentura pohltí dceřinou mediálku Initiative Media Prague (zanikající firma). Obě společnosti patří do skupiny Interpublic Group.

  • Česká televize: na mezinárodním veletrhu v Cannes nakoupila historickou minisérii Kateřina Veliká, kriminální seriál Přiznání, drama Patrick Melrose, třináctou řadu příběhů torontského vyšetřovatele Murdocha, seriál Detektiv Endeavour Morse, dvě řady temného finského krimi Desatero hříchů, televizní snímek Brexit a nové řady seriálů Durrellovi a Luther.

  • Nestlé Česko: po téměř šesti letech partnerství výrobce potravin a nápojů prodlužuje spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe v oblasti mediální strategie, plánování a nákupu médií. Skupina zastoupená agenturou Blue 449 zvítězila v tendru Nestlé vypsaným v první polovině 2019. "Pro Nestlé jsme připravili komplexní komunikační strategii postavenou na datech a ekonometrických modelech, která značce přináší ucelené řešení orientované na obchodní výsledky. Klientovi jsme sestavili tým na míru složený z expertů z celé naší skupiny," uvedl CEO české Publicis Tomáš Varga.

  • HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

  • Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

  • Na turné

    Visací zámek
    01. 11.07. 12.
  • Hit dne


    Trailer k očekávanému kinohitu Star Wars: Vzestup Skywalkera.

Recenze

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.