reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

SPIR: internetová reklama loni údajně přesáhla 23 miliard

13:05, 27. 2. 2018

Mediální agentury a zadavatelé měli v loňském roce nakoupit internetový reklamní prostor údajně za 23,3 miliardy korun (ceníkové ceny). V meziročním srovnání to má být údajně nárůst o 3,6 miliardy.

Vyplývá to z čísel profesní asociace Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR; průzkum realizovala agentura Median). Cifry je však třeba brát s rezervou - samotná SPIR přiznává, že v průzkumu do sebe smotává netové a ceníkové ceny (viz níže). Z oslovených 58 internetových provozovatelů se aktivně zapojilo 21. U 4 provozovatelů bez dodaných výsledků byla použita data z výzkumu AdMonitoring a u 4 byly podle SPIR použity jejich deklarace z předešlého roku (??). Pro získání výkonů jednotlivých reklamních sítí byli osloveni 3 provozovatelé, 54 mediálních, digitálních a specializovaných agentur a 157 přímých inzerentů. Aktivně se zapojil 1 provozovatel reklamní sítě (Sklik), 16 agentur a 10 přímých inzerentů.

Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu. Ta v roce 2017 dosáhla objemu v ceníkových cenách 16,4 miliardy korun, v meziročním srovnání o 16 procent více. Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB způsobem obchodovaná reklama a nativní reklama.

Z celkové display reklamy tvořila podle průzkumu videoreklama 22 procent (3,56 miliardy korun), meziročně vzrostla o 30 procent. Nativní reklama tvořila 2 procenta (315 milionů). Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 17 procent (2,87 miliardy), meziroční nárůst o 64 procenta.

Po display byla druhou nejpoužívanější formou reklama ve vyhledávání, do které loni inzerenti investovali 5,9 miliardy korun v reálných cenách. Meziročně to je o 26 procent více. Pro katalogy a řádkovou inzerci digitální média deklarovala loňské tržby 1,1 miliardy v ceníkových cenách, což bylo meziročně o 17 procent více. Na SMS a MMS kampaně, které se podle SPIR nezapočítává do celkového výkonu internetové inzerce, připadlo 104 milionů korun v ceníkových cenách. O rok dříve to bylo 114 milionů.