Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hudební trh v roce 2017 narostl o 14 procent

16:52, 24. 4. 2018

Po mírném poklesu o jednu procento v roce 2016 hudební trh v Česku loni prudce poskočil nahoru. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly 834 milionů korun, v meziročním srovnání téměř o 14 procent více (předloňské absolutní číslo 733 milionů).

Poprvé digitální příjmy hudebních firem převážily prodeje fyzických nosičů, když dosáhly 51 procent. Největší podíl z celkových tržeb připadlo na provozovací práva (382 milionů korun), která vybírají kolektivní správci. Digitální prodeje dosáhly objemu 226 milionů a tržby z fyzických nosičů 222 milionů korun. Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Fyzické prodeje meziročně narostly o 18 milionů (vzestup vinylových desek), digitální pak o 66 milionů korun. Streaming ve stejném srovnání narostl o 50 procent a na celkovém digitálu se podílel 87 procenty. "Růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či Apple Music," tvrdí zástupci IFPI. Naopak download meziročně klesl o 6 procent a na digitálních prodejích se podílel 13 procenty.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procenta), následované dalšími nadnárodními firmami Warner Music (20,1 procenta) a Sony Music (14,9 procenta). Pozici největšího domácího vydavatele drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procenta). Nejprodávanějším hudebním titulem v roce 2017 se podle údajů IFPI loni stalo výběrové 2CD skupiny Kryštof (foto) 25. Následují Ed Sheeran, Depeche Mode a Jaromír Nohavica.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

  • BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání: prodloužila licenci pro Rádio Krokodýl k vysílání prostřednictvím vysílačů na kmitočtu Moravské Budějovice 107,9 MHz / 0,1 kW do října 2025 a digitálnímu rozhlasovému vysílání Pigy Rádio šířeného prostřednictvím vysílačů do února 2031.

  • Lady Gaga: americká zpěvačka vydává na labelu Universal Music šesté album Chromatica. To bude k dispozici v různých fyzických formátech včetně vinylů, a to v různých barvách. Zpěvačka Lady Gaga, držitelka Oscara, Zlatého glóbu a Grammy doposud prodala více než 35 milionů alb a připsala si již více než 32 miliard streamů.

  • nangu.TV: firma, nabízející v Česku a v zahraničí IPTV a OTT řešení, ve fiskálním roce 2018/2019 (skončil v březnu), utržila 204 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 88 milionů korun. Z celkové sumy na prodej zboží (set top boxy, hardware) připadlo 122 milionu (o rok dříve 39 milionů). Čistý zisk společnosti vzrostl ze 3 milionů na 11,1 milionu korun.

  • Daniel Křetínský: antimonopolní úřad povolil spojení soutěžitelů spočívající v možnosti Křetínského společnosti Czech Print Center - Development nabýt přímou kontrolu nad tiskárnami Europrint (podnik z impéria magnáta v exilu Františka Savova). Obě firmy podnikají na trhu polygrafické výroby časopisů, knih a ostatních tiskovin.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.