Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
      
      
      
    

Hudební trh v roce 2017 narostl o 14 procent

16:52, 24. 4. 2018

Po mírném poklesu o jednu procento v roce 2016 hudební trh v Česku loni prudce poskočil nahoru. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly 834 milionů korun, v meziročním srovnání téměř o 14 procent více (předloňské absolutní číslo 733 milionů).

Poprvé digitální příjmy hudebních firem převážily prodeje fyzických nosičů, když dosáhly 51 procent. Největší podíl z celkových tržeb připadlo na provozovací práva (382 milionů korun), která vybírají kolektivní správci. Digitální prodeje dosáhly objemu 226 milionů a tržby z fyzických nosičů 222 milionů korun. Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Fyzické prodeje meziročně narostly o 18 milionů (vzestup vinylových desek), digitální pak o 66 milionů korun. Streaming ve stejném srovnání narostl o 50 procent a na celkovém digitálu se podílel 87 procenty. "Růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či  Apple Music," tvrdí zástupci IFPI. Naopak download meziročně klesl o 6 procent a na digitálních prodejích se podílel 13 procenty.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procenta), následované dalšími nadnárodními firmami Warner Music (20,1 procenta) a Sony Music (14,9 procenta). Pozici největšího domácího vydavatele drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procenta). Nejprodávanějším hudebním titulem v roce 2017 se podle údajů IFPI loni stalo výběrové 2CD skupiny Kryštof (foto) 25. Následují Ed Sheeran, Depeche Mode a Jaromír Nohavica.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Mall Group: počet obchodníků, kteří zboží nabízejí na internetovém tržišti Mall, přesahuje dva tisíce. Kromě výrazného nárůstu prodejů v Česku, kde se zboží z partnerského prodeje na celkových prodejích Mallu podílí více než třetinou, podle zástupců skupiny rostou i prodeje v zahraničí. Mimo Česko již putuje více než čtvrtina objednávek z partnerského prodeje. Vedle sousedního Slovenska je nejsilnějším trhem pro tuzemské prodejce Slovinsko, kde marketplace Mallu meziročně vyrostl o tisíc procent. Polovina obchodníků na slovinském Mallu přitom pochází z Česka.

  • CNN Prima News: od srpna stanici posílí moderátor Petr Suchoň (ex-TV Nova), který dostane na starost moderování ranního pořadu Nový den.

  • PPF: investiční skupina vstupuje do nového segmentu trhu, pronájmu plachetnic pro rekreaci. PPF vytváří společný podnik s Groupe Beneteau, tradičním francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel a plachetnic. Cílem je vybudovat nového lídra v odvětví pronájmu plachetnic na dovolené. Transakce spočívá v akvizici kontrolních podílů jedničky a dvojky na tomto trhu, Dream Yacht Charter a Navigare Yachting, společným podnikem, ve kterém bude mít PPF většinový podíl.

  • NBCUniversal: streamovací platforma Peacock dosáhla od startu v dubnu 2020 počtu uživatelů 54 milionů. Platforma nabízí jak verzi zdarma, financovanou reklamou a s omezeným obsahem, tak i placenou verzi. Peacock Premium by mělo mít přes 10 milionů zákazníků. V tomto roce chce Peacock výrazně proniknout na mezinárodní trhy.

  • Česká televize: nasadí nový seriál režiséra Radka Bajgara a scenáristy Petra Kolečka od 3. září (pátek) v prime time na ČT1. Komediální série z prostředí chatové osady má 13 epizod. V hlavních rolích Martin MyšičkaPavla BeretováRadek HolubPetra NesvačilováIgor BarešEva LeinwerberováJosef PolášekJana PlodkováPavel NovýJana ŠvandováIvana ChýlkováStanislav Majer nebo Tomáš Hanák. Výkonnou producentkou série je Romana Brožková/Logline Production, externím producentem Petr Erben/Logline Production. Osada vznikla v kreativní skupině ČT Josefa Viewegha.

  • Bezrealitky.cz: realitní projekty, do kterých v posledních měsících investoval podnikatel Marek Rosenbaum, míří pod jednu střechu. Vzniká skupina European Housing Services, která spojí Bezrealitky.cz, Maximu, Český nemovitostní trust a nově také službu Tvůj Správce. Do roka skupina chce mít obrat přesahující jednu miliardu a do pěti let chce působit v pěti evropských zemích. Do čela skupiny se postaví Hendrik Meyer.

  • Hit dne


    Tři sestry: Já jsem Aleš

Recenze

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Film Aleš Borovan

Možná nejpříjemnější překvapení na poli českých filmů v letošním, distribučně podivném roce. Filmová adaptace románu Patrika Hartla (rovněž režie a scénář) totiž trochu klame tělem. Film, který se na první pohled tváří jako klasická tuzemská řachanda o vztazích a všude se opravdu prezentuje jako "komedie", je ve skutečnosti ne úplně veselé vyprávění z chlapského světa po čtyřicítce.

Čtyři kamarádi z gymplu (?) si ve středním věku víceméně v podobném momentu uvědomí, že nežijí úplně tak, jak si kdysi v mládí představovali. Mužskou krizi, poničené sebevědomí a mentální tápání zkusí vyřešit plněním téměř nesplnitelných úkolů. Samozřejmě, že takto rozehraný příběh nabídne množství (zde více méně zdařilých) gagů, hlášek a komických situací. Do nich ale režisér Hartl velmi zručně a místy velmi překvapivě sází vážné situace, při kterých vnímavějšího diváka mrazí v zádech. Takže žánr spíše tedy dramedy, v Prvokovi... nadprůměrně zvládnutá, se silnými, emočně naléhavými momenty a propracovanými postavami, napsanými tak, že jen málokdo z cílové skupiny se s některou z nich nebude schopen identifikovat.

Asi je možná zbytečné dodávat, že velký podíl na sympatickém a uvěřitelném vyznění filmu mají excelentní výkony v hlavních rolích v podání Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna (ve vedlejších rolích, či spíše minirolích se tam mihnou desítky dalších hvězdných herců a hereček). Prvok, Šampón, Tečka a Karel má díky všem těmto ingrediencím nakročeno dostat se v návštěvnosti přes půl milionu diváků a velmi slušnou šancí stát se klasickým snímkem žánru - mnohý z diváků se k němu rád vrátí i po deseti dvaceti letech. Takový počin je v české kinematografii vzácný: kvalitní film pro masy.