Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hudební trh v roce 2017 narostl o 14 procent

16:52, 24. 4. 2018

Po mírném poklesu o jednu procento v roce 2016 hudební trh v Česku loni prudce poskočil nahoru. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly 834 milionů korun, v meziročním srovnání téměř o 14 procent více (předloňské absolutní číslo 733 milionů).

Poprvé digitální příjmy hudebních firem převážily prodeje fyzických nosičů, když dosáhly 51 procent. Největší podíl z celkových tržeb připadlo na provozovací práva (382 milionů korun), která vybírají kolektivní správci. Digitální prodeje dosáhly objemu 226 milionů a tržby z fyzických nosičů 222 milionů korun. Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Fyzické prodeje meziročně narostly o 18 milionů (vzestup vinylových desek), digitální pak o 66 milionů korun. Streaming ve stejném srovnání narostl o 50 procent a na celkovém digitálu se podílel 87 procenty. "Růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či  Apple Music," tvrdí zástupci IFPI. Naopak download meziročně klesl o 6 procent a na digitálních prodejích se podílel 13 procenty.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procenta), následované dalšími nadnárodními firmami Warner Music (20,1 procenta) a Sony Music (14,9 procenta). Pozici největšího domácího vydavatele drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procenta). Nejprodávanějším hudebním titulem v roce 2017 se podle údajů IFPI loni stalo výběrové 2CD skupiny Kryštof (foto) 25. Následují Ed Sheeran, Depeche Mode a Jaromír Nohavica.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Česká televize: v souvislosti s druhou vlnou pandemie prodlužuje vysílání programu ČT3, kterým již od března pomáhá seniorům. Stanice navíc od 12. prosince rozšíří vysílání. Nyní ji mohou diváci sledovat denně od devíti do 17:25 hodin, nově bude po 12. prosinci vysílat až do 22 hodin večer.

  • Carvago: automotive start-up ze skupiny EAG se otevřel i koncovým zákazníkům. Koncept prodeje ojetých automobilů online nabízí výběr z téměř 1 milionu vozů. Vybrat si mohou jak čeští, slovenští a němečtí zákazníci, tak postupně i zákazníci z dalších zemí, jako je Francie, Benelux, Švédsko, Španělsko, Itálie a Rakousko. Carvago se následně rozšíří až do 17 zemí po celé Evropě. Start-up bude zároveň nadále pokračovat i v marketplace programu pro B2B partnery, který provozuje od roku 2019.

  • Info.cz: provozní firma CMI News (dříve Info.cz Online Media), kterou ovládá Daniel Křetínský a která má pod sebou zpravodajský a publicistický server Info.cz, v roce 2019 utržila téměř 11 milionů korun (první ucelený rok hospodaření). Čistá ztráta přesáhla 20 milionů korun.

  • A11: vydavatelství lokálního a odborného tisku Aleše Zavorala (nejde o majitele Alzy) začalo vydávat dva nové časopisy. Lifestylový magazín Innspirace, který 5x ročně přinese na 80 stranách desítky sezonních tipů a nápadů pro zpestření všedních dní. Dále pak ekonomický měsíčník Innovation, který doposud vycházel jako čtvrtletník. Innovation přináší kombinaci lifestylových témat s odborným obsahem z oblastí investic, realit, řízení firem a lidských zdrojů.

  • TV Nova: sedmý díl imitační show Tvoje tvář má známý hlas v sobotu 17. října dosáhl 30,52 procenta share v cílovce v 15 - 54, v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,106 milionu diváků. Nejvíce diváků k televizním obrazovkám v 42. týdnu 2020 přilákaly Televizní noviny (38,41 procenta diváků v CS 15 - 54), seriály Ulice (31,33 procenta share v cílové skupině 15-54) a Ordinace v růžové zahradě 2 (18,17 procenta diváků v CS 15 - 54).

  • Škwor: rock metalová čtveřice vydává 6. listopadu na labelu Supraphon nové, v pořadí desáté album Tváře smutnejch hrdinů. Finální mix měl na starosti Amak Golden.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.