Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Hudební trh v roce 2017 narostl o 14 procent

16:52, 24. 4. 2018

Po mírném poklesu o jednu procento v roce 2016 hudební trh v Česku loni prudce poskočil nahoru. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly 834 milionů korun, v meziročním srovnání téměř o 14 procent více (předloňské absolutní číslo 733 milionů).

Poprvé digitální příjmy hudebních firem převážily prodeje fyzických nosičů, když dosáhly 51 procent. Největší podíl z celkových tržeb připadlo na provozovací práva (382 milionů korun), která vybírají kolektivní správci. Digitální prodeje dosáhly objemu 226 milionů a tržby z fyzických nosičů 222 milionů korun. Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Fyzické prodeje meziročně narostly o 18 milionů (vzestup vinylových desek), digitální pak o 66 milionů korun. Streaming ve stejném srovnání narostl o 50 procent a na celkovém digitálu se podílel 87 procenty. "Růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či Apple Music," tvrdí zástupci IFPI. Naopak download meziročně klesl o 6 procent a na digitálních prodejích se podílel 13 procenty.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procenta), následované dalšími nadnárodními firmami Warner Music (20,1 procenta) a Sony Music (14,9 procenta). Pozici největšího domácího vydavatele drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procenta). Nejprodávanějším hudebním titulem v roce 2017 se podle údajů IFPI loni stalo výběrové 2CD skupiny Kryštof (foto) 25. Následují Ed Sheeran, Depeche Mode a Jaromír Nohavica.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • FTV Prima: primácký seriál Slunečná ve čtvrtek 23. ledna opět porazil konkurenční sérii Ordinace v růžové zahradě (TV Nova). Slunečnou v 15+ sledovalo 1,159 milionu diváků, Ordinaci 874 tisíc diváků. V cílovce 15 až 54 to bylo 440 tisíc diváků pro Slunečnou a 264 tisíc pro Ordinaci.

  • DigitalAd: obchodní tým agentury od ledna posiluje key account managerka Kateřina Lundáková (ex-Omnicom Media Group, ex-Knowlimits Group, ex-Tiscali Media).

  • Evropa 2: novým moderátorem komerční stanice je od pondělí 27. ledna Jakub "Koťák" Kotek, ve stejný den se do rádia po třech letech vrací Jindra Ekl. Nový vysílací čas má i Pavel Cejnar (dopoledne po Ranní show Evropy 2 s Leošem Marešem a Patrikem Hezuckým).

  • Savage.tv: produkční firma v roce 2018 utržila 168 milionů korun. V meziročním srovnání to je pokles o 46 milionů. Čistý zisk se zvedl ze 4 milionů na 7 milionů korun.

  • Česká televize: získala vysílací práva na další čtyřletý olympijský cyklus. Program ČT sport tak přinese živě nejen nadcházející letní olympijské hry v Tokiu, ale díky nové dohodě s vlastníkem práv, společností Discovery, i zimní olympijské hry z Pekingu v roce 2022 a letní z Paříže v roce 2024.

  • Český rozhlas: stanice Český rozhlas Vltava nabídne od 1. dubna řadu programových novinek. Proměnou projde i zvuková grafika, na nové verzi znělek pracuje talentovaný hudebník Tomáš Dvořák známý jako Floex (například Machinarium). Novými staničními hlasy budou Jana Plodková a Václav Neužil.

  • Na turné

    Vanessa
    01. 2.03. 4.
  • Hit dne

    Trailer k novému filmu Christophera Nolana Tenet (2020).

Recenze

Zaklínač

Přestože tvůrci seriálového Zaklínače, který vznikl podle slavné knižní předlohy Andrzeje Sapkowského, odmítají porovnávání s hyperúspěšnou sérií Hra o trůny (HBO), je jasné, že se mu neubrání. Hra o trůny se stala nezpochybnitelným benchmarkem pro jakýkoliv epický/výpravný fantasy seriál. Při vší úctě k producentovi Zaklínače, streamovací platformě Netflix, na první dobrou Zaklínač působí v mnoha ohledech laciněji.

Ať již se to týká digitálních triků (zejména), masových bitevních scén, scénografie, výpravy, architektury, designu kostýmů, zbraní a dalších rekvizit atd., divák se neubrání pocitu jisté nedotaženosti či low budgetu. Samozřejmě je ale pravda, že všichni fanoušci mají v paměti poslední řadu GOT, která se rozpočtově pohybovala někde jinde než řada první.

Zaklínači příliš nepomáhá ani chaotický styl narace. Série nahodile přeskakuje z jedné časové roviny do druhé, z jednoho místa na druhé, aniž by byl patrný nějaký klíč či jednotící idea. V závěrečných dvou dílech je sice patrná snaha zaklapnout všechny části do jednoho celku, nedaří se tak beze zbytku a několik otázníků stále zůstává.

Za co je naopak třeba tvůrce Zaklínače pochválit, je hlavní postava Geralta z Rivie. Henry Cavill (rovněž Liga spravedlnosti, Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, Muž z oceli) zde podává výborný výkon (zaplesají zejména divačky), který do značné míry překrývá řadu výše uvedených nedotažeností. Ve výsledku tak první řada seriálového Zaklínače dává vyznavačům knižní předlohy solidní hodnotu, která neuráží a v souvislosti s řadou druhou vzbuzuje nadějná očekávání.