Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Hudební trh v roce 2017 narostl o 14 procent

16:52, 24. 4. 2018

Po mírném poklesu o jednu procento v roce 2016 hudební trh v Česku loni prudce poskočil nahoru. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly 834 milionů korun, v meziročním srovnání téměř o 14 procent více (předloňské absolutní číslo 733 milionů).

Poprvé digitální příjmy hudebních firem převážily prodeje fyzických nosičů, když dosáhly 51 procent. Největší podíl z celkových tržeb připadlo na provozovací práva (382 milionů korun), která vybírají kolektivní správci. Digitální prodeje dosáhly objemu 226 milionů a tržby z fyzických nosičů 222 milionů korun. Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Fyzické prodeje meziročně narostly o 18 milionů (vzestup vinylových desek), digitální pak o 66 milionů korun. Streaming ve stejném srovnání narostl o 50 procent a na celkovém digitálu se podílel 87 procenty. "Růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či Apple Music," tvrdí zástupci IFPI. Naopak download meziročně klesl o 6 procent a na digitálních prodejích se podílel 13 procenty.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procenta), následované dalšími nadnárodními firmami Warner Music (20,1 procenta) a Sony Music (14,9 procenta). Pozici největšího domácího vydavatele drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procenta). Nejprodávanějším hudebním titulem v roce 2017 se podle údajů IFPI loni stalo výběrové 2CD skupiny Kryštof (foto) 25. Následují Ed Sheeran, Depeche Mode a Jaromír Nohavica.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Omnicom Media Group: změny statutárních orgánů firem ve skupině. Jednatelkou OMG přestala být Šárka Vránová, v OMD Czech Vránová odešla z představenstva. V PHD představenstvo opustil Martin Šebesta a v Attention!Media jednatelem přestal být Jan Bartoš.

  • Walt Disney: globální tržby v kinech blockbusteru Toy Story 4: Příběh hraček překročily 1 miliardu dolarů. Na severoamerický trh přitom připadlo 422 milionů. Premiéra Toy Story 4 ve Spojených státech proběhla 21. června.

  • Jan Punčochář: regionální televizní podnikatel (rtm plus Liberecko a Ústecko) získal od vysílací rady licenci k vysílání programu Hunter TV šířeného prostřednictvím zvláštních přenosových systémů na 12 let. Hunter TV má být program pro myslivce.

  • Lion Communications: novým jednatelem komunikační skupiny (Publicis Groupe) se stal Tomáš Lauko. Nahradil Alici McCreath.

  • FTV Prima: druhá komerční televize opět získala (podobně jako v loňském roce) termínovaný úvěr od Československé obchodní banky na "rozvoj své činnosti".

  • Active Radio: Křetínského mediální skupina připravuje na podzim v Praze první ročník Slamáku, festivalu venkova ve městě. Slamák nabídne kulinářské zážitky, tradiční řemesla a venkovské zvyky, besedy s osobnostmi i hudební vystoupení, při kterých umělci předvádí svou produkci formou tzv. buskingu.

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Nový track z dlouho očekávané desky. Tool: Fear Inoculum.

Recenze

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.