Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

OSA loni hudebním autorům poslal 775 milionů, méně než v roce 2016

14:34, 12. 6. 2018

Ochranný svaz autorský (OSA), který zastupuje hudební skladatele, textaře a nakladatele, v roce 2017 rozdělil mezi 147,8 tisíce autorů (včetně zahraničních) na honorářích 775 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 13 milionů.

Celkem OSA loni vybral na inkasu 1,039 miliardy korun, o 43 milionů více než v roce 2016. Z toho na inkaso ze samotné licenční činnosti OSA (bez započtení inkasa vybíraného pro ostatní tuzemské kolektivní správce a bez položky ostatního inkasa) dosáhlo 959 milionů (meziročně +41 milionů). Další rozčlenění celkové sumy (v milionech, rozdíl oproti roku 2016):

  • reprodukovaná hudba ve veřejných prostorech     234     +18
  • televizní vysílání     210     -3
  • živé veřejné provozování     148     +4
  • přenos vysílání     97     17
  • rozhlasové vysílání     76     -6
  • rozmnožování pro osobní potřebu     75     +0,4
  • internet, mobilní sítě     25     +9

Pár statistik: v roce 2017 museli autoři (na fotce kapela Kabát) podle výpočtů OSA prodat 22 881 kusů nosičů měsíčně, aby autorská odměna dosáhla minimální mzdy ve výši 11 tisíc korun (za předpokladu, že autor má na CD o 12 skladbách 1 skladbu, na skladbě se podílí dva autoři - textař a skladatel). Pokud jde o streaming, skladba by musela mít 1 220 334 zhlédnutí za měsíc. V případě stahování hudby by musela být prodána 16 751krát. Na soukromých celoplošných a regionálních stanicích včetně stanic Českého rozhlasu by musela být skladba přehrána 7 194krát (počítáno dle průměru inkasa od jednotlivých stanic).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • POS Media Czech: indoorová společnost (point-of-sale marketingová řešení v obchodních řetězcích) v roce 2018 utržila přes 188 milionů. V meziročním srovnání to představuje pokles o 47 milionů. Ztrátu 5 milionů v roce 2017 se podařilo snížit na prodělek 900 tisíc korun.

  • Asociace pro elektronickou komerci: podle agregovaných dat asociace a Heureky dosáhly obraty českých internetových obchodů za 1H 2019 meziročního růstu 13 procent na 58 miliard korun. Pro celý letošní rok asociace předpokládá, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 procent vyšší než v roce 2018.

  • Česká televize: kanál ČT sport odvysílá z 18. mistrovství světa v basketbalu (od 31. srpna, Peking) všech 92 utkání.

  • Nordic Investors Group: novým prokuristou firmy, kterou vlastní investor Tomáš Otruba, se stal právník Pavel Lupínek. Ten má ve skupině na starosti oblast financing a investment.

  • Alza.cz: nejprodávanější produkty během letních měsíců - klimatizace, ventilátory, elektrokoloběžky, elektrokola, chytré hodinky a fitness náramky (16 tisíc kusů), ale i deskové hry nebo nafukovací plameňáci. Jen jízdních kol a elektrokol se od června do srpna prodalo téměř 2 tisíce kusů. Elektrokoloběžek pak přes 2 500 kusů (trojnásobek oproti stejnému období vloni).

  • Mladá fronta: vydavatelství Františka Savova začalo vydávat nový dětský časopis Tečka! pro děti od šesti let. První číslo vyšlo 19. srpna. Tečka! vychází jedenáctkrát ročně.

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Nový track z dlouho očekávané desky. Tool: Fear Inoculum.

Recenze

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.