Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

OSA loni hudebním autorům poslal 775 milionů, méně než v roce 2016

14:34, 12. 6. 2018

Ochranný svaz autorský (OSA), který zastupuje hudební skladatele, textaře a nakladatele, v roce 2017 rozdělil mezi 147,8 tisíce autorů (včetně zahraničních) na honorářích 775 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 13 milionů.

Celkem OSA loni vybral na inkasu 1,039 miliardy korun, o 43 milionů více než v roce 2016. Z toho na inkaso ze samotné licenční činnosti OSA (bez započtení inkasa vybíraného pro ostatní tuzemské kolektivní správce a bez položky ostatního inkasa) dosáhlo 959 milionů (meziročně +41 milionů). Další rozčlenění celkové sumy (v milionech, rozdíl oproti roku 2016):

  • reprodukovaná hudba ve veřejných prostorech     234     +18
  • televizní vysílání     210     -3
  • živé veřejné provozování     148     +4
  • přenos vysílání     97     17
  • rozhlasové vysílání     76     -6
  • rozmnožování pro osobní potřebu     75     +0,4
  • internet, mobilní sítě     25     +9

Pár statistik: v roce 2017 museli autoři (na fotce kapela Kabát) podle výpočtů OSA prodat 22 881 kusů nosičů měsíčně, aby autorská odměna dosáhla minimální mzdy ve výši 11 tisíc korun (za předpokladu, že autor má na CD o 12 skladbách 1 skladbu, na skladbě se podílí dva autoři - textař a skladatel). Pokud jde o streaming, skladba by musela mít 1 220 334 zhlédnutí za měsíc. V případě stahování hudby by musela být prodána 16 751krát. Na soukromých celoplošných a regionálních stanicích včetně stanic Českého rozhlasu by musela být skladba přehrána 7 194krát (počítáno dle průměru inkasa od jednotlivých stanic).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Warhorse Studios: všechny podíly v herním studiu (Zdeněk Bakala, Martin Klíma a Daniel Vávra) přešly na rakouskou publisherskou firmu Koch Media.

  • Ticket Art Production: produkční a ticketingová firma v roce 2017 utržila přes 51 milionů korun, v meziročním srovnání o 31 milionů více. Čistý zisk dosáhl 20 milionů oproti ztrátě 700 tisíc v roce 2016.

  • Savage.tv: produkční firma v roce 2017 utržila 214 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 44 milionů více. Čistý zisk dosáhl 4 milionů oproti mírné ztrátě v roce 2016. Ve sledovaném období firmu vlastnila Pavla Burgetová, na jaře 2018 ji získala společnost Stink CZ Daniela Bergmanna.

Hit dne

Trailer filmu Teroristka.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Alita: Bojový Anděl

Přes 16 let trvalo převést japonský cyberpunkový manga komiks spisovatele Yukito Kishira Alita: Bojový Anděl (mimochodem nedávno vyšel i v češtině) od prvotního nápadu na plátna kin. Velikán světové kinematografie James Cameron (Avatar, Titanic), který si vzal na bedra scénář a produkci, dlouhá léta dával vždy přednost jinému projektu.

Studio 20th Century Fox dala konečnou zelenou projektu až v průběhu roku 2016, poté co poněkud seškrtalo rozpočet a na režisérskou židli angažovalo Roberta Rodrigueze. Výsledek by se dal označit jako povedená, pokorná a citlivě provedená filmová adaptace, která zachovává ducha, atmosféru knižní předlohy a pokud se v něčem od originálu odchyluje, pak se jedná v drtivé většině o zdařilé obohacení původního příběhu.

Odklad podle všeho prospěl i vizuální stránce filmu. Inteligentní a kreativní užití pokročilých digitálních technologií a triků (Cameron je původně vyvíjel pro dokumentární film) při ztvárňování dystopického světa roku 2563 po blíže neupřesněné katastrofě patří k hlavním tahákům filmu. Tvůrčí dvojici Cameron - Rodriguez se podařilo zkombinovat panteon nejednoduchých a barvitých postav (jak hlavních hrdinů, tak i záporáků) budoucího světa se záplavou bravurně vymyšlených a nasnímaných akčních scén. A to včetně překvapivého konce (pro ty, kdo nečetli komiks) jedné z hlavních postav. Svižný, moderní a srdcařsky udělaný filmový přepis kultovní mangy, který neurazí znalce a potěší nové fandy.