Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

OSA loni hudebním autorům poslal 775 milionů, méně než v roce 2016

14:34, 12. 6. 2018

Ochranný svaz autorský (OSA), který zastupuje hudební skladatele, textaře a nakladatele, v roce 2017 rozdělil mezi 147,8 tisíce autorů (včetně zahraničních) na honorářích 775 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 13 milionů.

Celkem OSA loni vybral na inkasu 1,039 miliardy korun, o 43 milionů více než v roce 2016. Z toho na inkaso ze samotné licenční činnosti OSA (bez započtení inkasa vybíraného pro ostatní tuzemské kolektivní správce a bez položky ostatního inkasa) dosáhlo 959 milionů (meziročně +41 milionů). Další rozčlenění celkové sumy (v milionech, rozdíl oproti roku 2016):

  • reprodukovaná hudba ve veřejných prostorech     234     +18
  • televizní vysílání     210     -3
  • živé veřejné provozování     148     +4
  • přenos vysílání     97     17
  • rozhlasové vysílání     76     -6
  • rozmnožování pro osobní potřebu     75     +0,4
  • internet, mobilní sítě     25     +9

Pár statistik: v roce 2017 museli autoři (na fotce kapela Kabát) podle výpočtů OSA prodat 22 881 kusů nosičů měsíčně, aby autorská odměna dosáhla minimální mzdy ve výši 11 tisíc korun (za předpokladu, že autor má na CD o 12 skladbách 1 skladbu, na skladbě se podílí dva autoři - textař a skladatel). Pokud jde o streaming, skladba by musela mít 1 220 334 zhlédnutí za měsíc. V případě stahování hudby by musela být prodána 16 751krát. Na soukromých celoplošných a regionálních stanicích včetně stanic Českého rozhlasu by musela být skladba přehrána 7 194krát (počítáno dle průměru inkasa od jednotlivých stanic).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Deník N: v tuto chvíli čistě online medium, které ovládá skupina multimilionářů v čele se Silke Horákovou a Jaroslavem Horákem, od 7. ledna odstartuje tištěné vydání.

  • NetMonitor: od nového roku by měl začít měřit i data o mobilních aplikacích. Do pilotního výzkumu jsou zapojeny mediální domy Economia, Mafra a Czech News Center. První čísla by měla být dle plánu již za leden 2019.

  • Seznam.cz: firma Iva Lukačoviče spustil nástroj pro měření brandových video kampaní v Česku Brand lift/Sbrandlift. Inzerenti tak mohou sledovat vliv kampaní na Seznam.cz na jednotlivé atributy značky a vyhodnotit si celou kampaň v reklamní síti.

Hit dne

Michal Hrůza: Nad světem (Nezapomínej)

  • Na turné

    Lucie
    13. 11.30. 11.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Aquaman

Po rozpačitém prvním větším představení Aquamana v rozpačité Lize spravedlnosti (2017) přichází pořádná nálož v podobě samostatného filmu "vodního může". Aquaman je další ukázkou trendu, který bude v kinech bohužel asi stále častější - gejzír přeplácaných a křečovitě okázalých digitálních efektů naprosto zadupává do země jakýkoliv příběh a stavbu filmu.

Stejně jako Smrtelné stroje, Valerian a město tisíce planet nebo Jupiter vychází je i Aquaman dobrou pozvánkou do kin pro ty, kteří se chtějí jen pokochat nezkrotnou vizuální fantazií tvůrců, explozí barev, tvarů, fantaskních tvorů, rostlin, staveb atd., halabala na sebe naházených bez smyslu, omezení a promakanějšího záměru.

První půl hodinu je takový koncept ještě zábavný, pak však začíná toporně vyprávěný a selankovitý příběh čím dál více a více vadit. Zvláště, pokud představitel Aquamana Jason Momoa není bůhvíjaký herec (ale to asi nikdo nečekal, že) a pokud scenáristé David Leslie Johnson-McGoldrick a Will Beall opravdu hodně šetřili vtipnými hláškami.

Je to vlastně docela nepříjemný regres. Pokud poslední Avengers anebo Logan: Wolverine ukázali, že i komiksová adaptace může být "dospělé" umění, pak je Aquaman opět návrat mezi neškodnou dětskou zábavu. S hodně barvičkami, blýskavými cingrlártky, ale bez jakéhokoliv přesahu, snahy o nadčasovost nebo ambice vyprávět velký příběh.