Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Klesající zahraniční zakázky poslaly český audiovizuální trh na 6,3 miliardy

16:48, 2. 7. 2018

Český audiovizuální trh klesl podruhé za sebou. Jeho celkový objem loni dosáhl 6,329 miliardy korun. To je v meziročním srovnání o 194 milionů korun méně.

Vrchol za poslední dekádu, rok 2015, se pohyboval na úrovni 6,759 miliardy. Za poklesem stojí zejména segment zahraničních zakázek (filmy plus televize), který v roce 2017 spadl o 417 milionů na 3,158 miliardy. Naopak produkce českých filmů za loňský rok narostla z 921 milionů na 1,04 miliardy korun. Z toho na kinodistribuci připadlo 605 milionů, na obsah pro televizní vysílání 407 milionů a pro on-line distribuci 28 milionů korun.

Podrobnější čísla uvádíme v následující tabulce (cifry v milionech):

  • Rok                2017     2016  2015     2014
  • Český film      1040     921      852       646
  • Zahraničí       3158     3575   3704      3354
  • Reklama        2131      2027   2203     1960
  • Celkem         6329    6523    6759       5960

Jedná se o souhrnné obraty členů Asociace producentů v audiovizi (APA) ze zahraničních zakázek, reklam, české filmové a televizní tvorby, z dokumentu a animace. V reklamní produkci cifry za poslední roky ukazují mírný nárůst, ten však pouze odráží rozšíření členské základny APA. Po odečtu obratu členů, kteří do APA vstoupili letos, však i zde došlo k poklesu ve srovnáním s rokem 2016 a to pod hodnotu 2 miliardy korun.

Nejnákladnějšími zahraničním projektem v roce 2017 se stal seriál Carnival Row s Orlando Bloomem (foto z natáčení v Liberci) pro Amazon (Stillking), který do české ekonomice vloni přinesl 800 milionů, a dále série Genius (rovněž Stillking), která zde utratila 335 milionů korun. Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl seriál Knightfall (Stillking) ve výši 177 milionů korun, následuje seriál Britannia (Film United) s vyplacenou pobídkou ve výši 141 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Nakladatelství Prostor: firma, vydávající knižní tituly ze segmentu beletrie, historie a kulturní dějiny, za rok 2018 utržila 21,4 milionu korun, v meziročním srovnání o 9 milionů více. Čistý zisk stoupl z 220 tisíc na 730 tisíc korun.

  • Walt Disney: dokončil převzetí zábavního a mediálního obra 21st Century Fox (filmové studio 20th Century Fox, majorita v National Geographic, Fox television network atd.) za 71 miliard dolarů. Firma Fox Rupperta Murdocha se dále soustředí jen na zpravodajské a sportovní kanály.

  • TV Nova: několik čísel podílů na sledovanosti z uplynulých dní - seriál Kameňák v pátek večer zaujal 29,26 procenta diváků v cílovce 15 až 54, soutěžní show The Voice Česko Slovensko získala 29,62 procenta diváků u obrazovek v 15 až 54 a kriminální série Specialisté 22,13 procenta opět v 15 až 54.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Jak vycvičit draka 3

Již od prvního filmu z roku 2010 je série Jak vycvičit draka zárukou kvalitní, milé, chytré a nápadité zábavy pro celou rodinu. Dobrá zpráva: ani aktuální trojka z této nepříliš hustě obsazené škatulky naštěstí nevybočuje.

Celá vikingská parta - Škyťák s drakem Bezzubkou, Astrid a plno dalších - má pro diváky přichystáno další napínavé dobrodružství se spoustou bláznivých zvratů. Tentokráte nejde o nic jiného, než o nebezpečí, hrozící všem blpským drakům. Jedinou šancí je najít mýty opředený Skrytý svět, daleko od lidí, v němž by se všichni draci mohli před hrozbou ukrýt a přežít.

Samozřejmě, i v takto postavené vyprávěcí kostře se nezbytně objevují prvky současného progresivního a korektního Hollywoodu typu migrace Vikingů, multikulti soužití různých kultur atd. Ovšem scenáristická a režijní účast Deana DeBlois (na kontě má všechny dračí firmy) je zárukou, že vše je zakomponováno do příběhu inteligentně a se vkusem. DeBlois umí vyprávět zajímavě, vtipně, s nadhledem a hlavně se dokáže zkušené vyhnout očekávání diváků, takže ani u trojky se nedá předem odhadnout, jak celé dobrodružství skončí (kromě toho, že skončí dobře).

K tomu si připočteme úchvatné vizuální zpracování, možná nejlepší ze všech tří filmů, které občas nezapře inspiraci slavným Avatarem. Jak vycvičit draka 3 - to je jistota dobře prožitého času v kině. Ale už bych tu sérii neprotahoval, ani kvůli očekávanému ranci peněz.