reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Klesající zahraniční zakázky poslaly český audiovizuální trh na 6,3 miliardy

16:48, 2. 7. 2018

Český audiovizuální trh klesl podruhé za sebou. Jeho celkový objem loni dosáhl 6,329 miliardy korun. To je v meziročním srovnání o 194 milionů korun méně.

Vrchol za poslední dekádu, rok 2015, se pohyboval na úrovni 6,759 miliardy. Za poklesem stojí zejména segment zahraničních zakázek (filmy plus televize), který v roce 2017 spadl o 417 milionů na 3,158 miliardy. Naopak produkce českých filmů za loňský rok narostla z 921 milionů na 1,04 miliardy korun. Z toho na kinodistribuci připadlo 605 milionů, na obsah pro televizní vysílání 407 milionů a pro on-line distribuci 28 milionů korun.

Podrobnější čísla uvádíme v následující tabulce (cifry v milionech):

  • Rok                2017     2016  2015     2014
  • Český film      1040     921      852       646
  • Zahraničí       3158     3575   3704      3354
  • Reklama        2131      2027   2203     1960
  • Celkem         6329    6523    6759       5960

Jedná se o souhrnné obraty členů Asociace producentů v audiovizi (APA) ze zahraničních zakázek, reklam, české filmové a televizní tvorby, z dokumentu a animace. V reklamní produkci cifry za poslední roky ukazují mírný nárůst, ten však pouze odráží rozšíření členské základny APA. Po odečtu obratu členů, kteří do APA vstoupili letos, však i zde došlo k poklesu ve srovnáním s rokem 2016 a to pod hodnotu 2 miliardy korun.

Nejnákladnějšími zahraničním projektem v roce 2017 se stal seriál Carnival Row s Orlando Bloomem (foto z natáčení v Liberci) pro Amazon (Stillking), který do české ekonomice vloni přinesl 800 milionů, a dále série Genius (rovněž Stillking), která zde utratila 335 milionů korun. Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl seriál Knightfall (Stillking) ve výši 177 milionů korun, následuje seriál Britannia (Film United) s vyplacenou pobídkou ve výši 141 milionů korun.