Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Klesající zahraniční zakázky poslaly český audiovizuální trh na 6,3 miliardy

16:48, 2. 7. 2018

Český audiovizuální trh klesl podruhé za sebou. Jeho celkový objem loni dosáhl 6,329 miliardy korun. To je v meziročním srovnání o 194 milionů korun méně.

Vrchol za poslední dekádu, rok 2015, se pohyboval na úrovni 6,759 miliardy. Za poklesem stojí zejména segment zahraničních zakázek (filmy plus televize), který v roce 2017 spadl o 417 milionů na 3,158 miliardy. Naopak produkce českých filmů za loňský rok narostla z 921 milionů na 1,04 miliardy korun. Z toho na kinodistribuci připadlo 605 milionů, na obsah pro televizní vysílání 407 milionů a pro on-line distribuci 28 milionů korun.

Podrobnější čísla uvádíme v následující tabulce (cifry v milionech):

  • Rok                2017     2016  2015     2014
  • Český film      1040     921      852       646
  • Zahraničí       3158     3575   3704      3354
  • Reklama        2131      2027   2203     1960
  • Celkem         6329    6523    6759       5960

Jedná se o souhrnné obraty členů Asociace producentů v audiovizi (APA) ze zahraničních zakázek, reklam, české filmové a televizní tvorby, z dokumentu a animace. V reklamní produkci cifry za poslední roky ukazují mírný nárůst, ten však pouze odráží rozšíření členské základny APA. Po odečtu obratu členů, kteří do APA vstoupili letos, však i zde došlo k poklesu ve srovnáním s rokem 2016 a to pod hodnotu 2 miliardy korun.

Nejnákladnějšími zahraničním projektem v roce 2017 se stal seriál Carnival Row s Orlando Bloomem (foto z natáčení v Liberci) pro Amazon (Stillking), který do české ekonomice vloni přinesl 800 milionů, a dále série Genius (rovněž Stillking), která zde utratila 335 milionů korun. Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl seriál Knightfall (Stillking) ve výši 177 milionů korun, následuje seriál Britannia (Film United) s vyplacenou pobídkou ve výši 141 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Deník N: v tuto chvíli čistě online medium, které ovládá skupina multimilionářů v čele se Silke Horákovou a Jaroslavem Horákem, od 7. ledna odstartuje tištěné vydání.

  • NetMonitor: od nového roku by měl začít měřit i data o mobilních aplikacích. Do pilotního výzkumu jsou zapojeny mediální domy Economia, Mafra a Czech News Center. První čísla by měla být dle plánu již za leden 2019.

  • Seznam.cz: firma Iva Lukačoviče spustil nástroj pro měření brandových video kampaní v Česku Brand lift/Sbrandlift. Inzerenti tak mohou sledovat vliv kampaní na Seznam.cz na jednotlivé atributy značky a vyhodnotit si celou kampaň v reklamní síti.

Hit dne

Michal Hrůza: Nad světem (Nezapomínej)

  • Na turné

    Lucie
    13. 11.30. 11.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Aquaman

Po rozpačitém prvním větším představení Aquamana v rozpačité Lize spravedlnosti (2017) přichází pořádná nálož v podobě samostatného filmu "vodního může". Aquaman je další ukázkou trendu, který bude v kinech bohužel asi stále častější - gejzír přeplácaných a křečovitě okázalých digitálních efektů naprosto zadupává do země jakýkoliv příběh a stavbu filmu.

Stejně jako Smrtelné stroje, Valerian a město tisíce planet nebo Jupiter vychází je i Aquaman dobrou pozvánkou do kin pro ty, kteří se chtějí jen pokochat nezkrotnou vizuální fantazií tvůrců, explozí barev, tvarů, fantaskních tvorů, rostlin, staveb atd., halabala na sebe naházených bez smyslu, omezení a promakanějšího záměru.

První půl hodinu je takový koncept ještě zábavný, pak však začíná toporně vyprávěný a selankovitý příběh čím dál více a více vadit. Zvláště, pokud představitel Aquamana Jason Momoa není bůhvíjaký herec (ale to asi nikdo nečekal, že) a pokud scenáristé David Leslie Johnson-McGoldrick a Will Beall opravdu hodně šetřili vtipnými hláškami.

Je to vlastně docela nepříjemný regres. Pokud poslední Avengers anebo Logan: Wolverine ukázali, že i komiksová adaptace může být "dospělé" umění, pak je Aquaman opět návrat mezi neškodnou dětskou zábavu. S hodně barvičkami, blýskavými cingrlártky, ale bez jakéhokoliv přesahu, snahy o nadčasovost nebo ambice vyprávět velký příběh.