Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Studie: diváci za osm letních hudebních festivalů utratili přes 600 milionů korun

12:04, 19. 10. 2018

Útraty desítek tisíc diváků za osm letních festivalů v Česku dosáhly 630 milionů korun. Z toho 37 procent, tedy 233 milionů, připadlo na vstupné a další služby pořadatelů.

Zbytek, tedy 397 milionů korun, spolkly výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod. Průměrná útrata na jednoho návštěvníka dosahovala cca 4 834 korun na osobu. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala vypracovat oborová Festivalová asociace (FESTAS).

Zpracována byla čísla za rok 2017. Studie se týkala osmi členských hudebních festivalů - Beats for Love, Brutal Assault (foto), Let it Roll, Mighty SoundsPřeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto. Celková návštěvnost těchto osmi festivalů dosáhla v roce 2017 přes 130 tisíc návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.

Další peníze do tohoto výseku hudebního průmyslu nalili pořadatelé a jejich dodavatelé - souhrnná suma rozpočtů všech těchto open air festů přesáhla 254 milionů korun.

Podle autorů studie, společnosti Economic Impact Art, výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy Kč (zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců atd. a jejich dodavatelů). Čistá produkce tuzemských podniků se zvýšila o 979 milionů korun (bez DPH, spotřebních
daní a plateb pořadatelů do zahraničí), z toho hrubá přidaná hodnota tvořila 384 milionů korun.

Kvůli organizaci festivalů a nabídce služeb bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům. Zaměstnancům všech zúčastněných podniků byly vyplaceny mzdy a pojištění ve výši přes 135 milionů korun. Zisk českých firem a podnikatelů (OSVČ) se zvýšil cca o 139 milionů.

Státu bylo podle studie odvedeno cca 118 milionů korun na dani z přidané hodnoty (DPH) a spotřebních daních. Dále veřejným rozpočtům plynuly daně z příjmů, odvody na sociální a zdravotní pojištění a poplatky okolním obcím. Celkem veřejné rozpočty získaly tímto způsobem více než 201 milionů korun.

Podle autorky studie Terezy Raabové tak 1 koruna vložená do organizace festivalů vygenerovala obrat české ekonomiky ve výši 4,50 koruny a odvody do veřejných rozpočtů ve výši 0,80 koruny.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

  • Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

  • Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.