Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Studie: diváci za osm letních hudebních festivalů utratili přes 600 milionů korun

12:04, 19. 10. 2018

Útraty desítek tisíc diváků za osm letních festivalů v Česku dosáhly 630 milionů korun. Z toho 37 procent, tedy 233 milionů, připadlo na vstupné a další služby pořadatelů.

Zbytek, tedy 397 milionů korun, spolkly výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod. Průměrná útrata na jednoho návštěvníka dosahovala cca 4 834 korun na osobu. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala vypracovat oborová Festivalová asociace (FESTAS).

Zpracována byla čísla za rok 2017. Studie se týkala osmi členských hudebních festivalů - Beats for Love, Brutal Assault (foto), Let it Roll, Mighty SoundsPřeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto. Celková návštěvnost těchto osmi festivalů dosáhla v roce 2017 přes 130 tisíc návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.

Další peníze do tohoto výseku hudebního průmyslu nalili pořadatelé a jejich dodavatelé - souhrnná suma rozpočtů všech těchto open air festů přesáhla 254 milionů korun.

Podle autorů studie, společnosti Economic Impact Art, výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy Kč (zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců atd. a jejich dodavatelů). Čistá produkce tuzemských podniků se zvýšila o 979 milionů korun (bez DPH, spotřebních
daní a plateb pořadatelů do zahraničí), z toho hrubá přidaná hodnota tvořila 384 milionů korun.

Kvůli organizaci festivalů a nabídce služeb bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům. Zaměstnancům všech zúčastněných podniků byly vyplaceny mzdy a pojištění ve výši přes 135 milionů korun. Zisk českých firem a podnikatelů (OSVČ) se zvýšil cca o 139 milionů.

Státu bylo podle studie odvedeno cca 118 milionů korun na dani z přidané hodnoty (DPH) a spotřebních daních. Dále veřejným rozpočtům plynuly daně z příjmů, odvody na sociální a zdravotní pojištění a poplatky okolním obcím. Celkem veřejné rozpočty získaly tímto způsobem více než 201 milionů korun.

Podle autorky studie Terezy Raabové tak 1 koruna vložená do organizace festivalů vygenerovala obrat české ekonomiky ve výši 4,50 koruny a odvody do veřejných rozpočtů ve výši 0,80 koruny.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Česká televize: nový seriál Zkáza Dejvického divadla začne vysílat od pondělí 4. března, 21:05. Režie Miroslav Krobot, 6 epizod.

  • Seznam.cz: majitel a miliardář Ivo Lukačovič opouští pozici předsedy představenstva Seznam.cz a nadále nebude ani jeho členem. Na pozici předsedy představenstva se budou střídat tři stávající místopředsedové. Změna v čele statutárního orgánu proběhne vždy jednou za čtyři měsíce. Prvním předsedou představenstva se v novém uspořádání stává Pavel Zima, v červnu tohoto roku ho ve funkci vystřídá Tomáš Kapalín.

  • TV Nova: nasadí nový řachací seriál Kameňák od pátku 22. února, prime time. V hlavních rolích Václav Vydra, Pavel Kikinčuk, Veronika Žilková, Martin Dejdar, Alice Bendová a Oldřich Navrátil.

Hit dne

Trailer filmu Teroristka.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Alita: Bojový Anděl

Přes 16 let trvalo převést japonský cyberpunkový manga komiks spisovatele Yukito Kishira Alita: Bojový Anděl (mimochodem nedávno vyšel i v češtině) od prvotního nápadu na plátna kin. Velikán světové kinematografie James Cameron (Avatar, Titanic), který si vzal na bedra scénář a produkci, dlouhá léta dával vždy přednost jinému projektu.

Studio 20th Century Fox dala konečnou zelenou projektu až v průběhu roku 2016, poté co poněkud seškrtalo rozpočet a na režisérskou židli angažovalo Roberta Rodrigueze. Výsledek by se dal označit jako povedená, pokorná a citlivě provedená filmová adaptace, která zachovává ducha, atmosféru knižní předlohy a pokud se v něčem od originálu odchyluje, pak se jedná v drtivé většině o zdařilé obohacení původního příběhu.

Odklad podle všeho prospěl i vizuální stránce filmu. Inteligentní a kreativní užití pokročilých digitálních technologií a triků (Cameron je původně vyvíjel pro dokumentární film) při ztvárňování dystopického světa roku 2563 po blíže neupřesněné katastrofě patří k hlavním tahákům filmu. Tvůrčí dvojici Cameron - Rodriguez se podařilo zkombinovat panteon nejednoduchých a barvitých postav (jak hlavních hrdinů, tak i záporáků) budoucího světa se záplavou bravurně vymyšlených a nasnímaných akčních scén. A to včetně překvapivého konce (pro ty, kdo nečetli komiks) jedné z hlavních postav. Svižný, moderní a srdcařsky udělaný filmový přepis kultovní mangy, který neurazí znalce a potěší nové fandy.