Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Studie: diváci za osm letních hudebních festivalů utratili přes 600 milionů korun

12:04, 19. 10. 2018

Útraty desítek tisíc diváků za osm letních festivalů v Česku dosáhly 630 milionů korun. Z toho 37 procent, tedy 233 milionů, připadlo na vstupné a další služby pořadatelů.

Zbytek, tedy 397 milionů korun, spolkly výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod. Průměrná útrata na jednoho návštěvníka dosahovala cca 4 834 korun na osobu. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala vypracovat oborová Festivalová asociace (FESTAS).

Zpracována byla čísla za rok 2017. Studie se týkala osmi členských hudebních festivalů - Beats for Love, Brutal Assault (foto), Let it Roll, Mighty SoundsPřeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto. Celková návštěvnost těchto osmi festivalů dosáhla v roce 2017 přes 130 tisíc návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.

Další peníze do tohoto výseku hudebního průmyslu nalili pořadatelé a jejich dodavatelé - souhrnná suma rozpočtů všech těchto open air festů přesáhla 254 milionů korun.

Podle autorů studie, společnosti Economic Impact Art, výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy Kč (zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců atd. a jejich dodavatelů). Čistá produkce tuzemských podniků se zvýšila o 979 milionů korun (bez DPH, spotřebních
daní a plateb pořadatelů do zahraničí), z toho hrubá přidaná hodnota tvořila 384 milionů korun.

Kvůli organizaci festivalů a nabídce služeb bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům. Zaměstnancům všech zúčastněných podniků byly vyplaceny mzdy a pojištění ve výši přes 135 milionů korun. Zisk českých firem a podnikatelů (OSVČ) se zvýšil cca o 139 milionů.

Státu bylo podle studie odvedeno cca 118 milionů korun na dani z přidané hodnoty (DPH) a spotřebních daních. Dále veřejným rozpočtům plynuly daně z příjmů, odvody na sociální a zdravotní pojištění a poplatky okolním obcím. Celkem veřejné rozpočty získaly tímto způsobem více než 201 milionů korun.

Podle autorky studie Terezy Raabové tak 1 koruna vložená do organizace festivalů vygenerovala obrat české ekonomiky ve výši 4,50 koruny a odvody do veřejných rozpočtů ve výši 0,80 koruny.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Velká koncertní agentura Live Nation udržela tržby nad půl miliardou korun

Pořadatelé koncertu Rolling Stones očekávají návštěvu přes 50 tisíc lidí

Slovenský miliardář navyšuje investice v českém koncertním průmyslu

Organizátor festivalu Colours of Ostrava zvedl obrat na 130 milionů

Hot News: Festival Rock for People se rozkročí na dvě nohy

Letní festivaly přesouvají letošní ročník na rok 2021

Velké letní festivaly a koncerty kvůli koronaviru podle všeho nebudou

David Koller rozjíždí vlastní festival Kollerfest

Hlavní hvězdou Colours of Ostrava se stanou The Killers

Rock for People koupili pro další ročník jednu ze zastávek světového turné Green Day

Agentura písničkářky Anety Langerové generuje stále slušná byznysová čísla

Double Impact pořádá další ročník sekundárního trhu pro hudební nosiče Vinyl & Stereo Expo

Metalový festival Brutal Assault má vyprodáno, fanoušci koupili desítky tisíc lístků

Novým uměleckým ředitelem Febiofestu Nikitin

Agentura BrainZone zopakuje rodinný fest Přehrady s Chinaski jako patronem

Firma písničkáře Tomáše Kluse utržila desítky milionů

Pražský festival Metronome za první dva roky prodělal přes 30 milionů

Pořadateli Rock for People klesl čistý zisk o 75 procent

Metalový festival Brutal Assault mění headlinera, do Josefova přijedou norští Emperor

Festival Brutal Assault bude v příštím roce lákat na norské blackmetalisty Dimmu Borgir

Jedním z headlinerů letního festivalu Benátská! bude Karel Gott

Pokračování nízkorozpočtového horroru Halloween v Severní Americe utržilo desítky milionů dolarů

Na metalový festival Brutal Assault dorazilo na 19 tisíc lidí

Festival Rock for People koupil vystoupení Massive Attack

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Lucerna Music Bar: produkce pražského klubu chystá na pražském Výstavišti přírodní festivalový areál, který se promění v dějiště koncertů českých i slovenských interpretů. Pod hlavičkou Lucerna Music Bar Open Air se od poloviny června do konce srpna představí J.A.R., Ben Cristovao, Mig 21, Tomáš Klus, Horkýže Slíže, Monkey Business, Queenie, N.O.H.A., BSP, UDG nebo Skyline.

  • Media Club: primácké mediazastupitelstív tvrdí, že v květnu 2020 má za sebou nejúspěšnější měsíc od svého vzniku v roce 2013. Celodenní share byl 33,8 procenta (meziroční nárůst o 3,48 procentního bodu) v cílovce 15+ a 33,2 procenta v cílovce 15 až 69 let (meziroční nárůst o 3,65 procentního bodu). Po necelém měsíční fungování dosáhl nový zpravodajský web CNNPrima.cz 1,112 milionu reálných uživatelů. Hlavní web iPrima.cz v květnu navštívilo celkem 3,986 milionu reálných uživatelů.

  • Etnetera Motion: obchodní tým agentury posiluje na pozici new business managera Arnošt Janeček. Dříve působil v Ipsosu a vedl obchodní tým technologické firmy VRGineers, kde se soustředil na nové obchodní příležitosti především v automotive průmyslu.

  • Httpool: agentura byla jmenována oficiálním zástupcem reklamního prodeje komunikační platformy Snapchat na 15 evropských trzích. Skupina zemí zahrnuje Rakousko, Švýcarsko, Finsko, Polsko, Rumunsko, Řecko, Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Bulharsko, Litvu, Lotyšsko a Estonsko.

  • Český telekomunikační úřad: dnes zahájil novou veřejnou konzultaci k upravenému návrhu podmínek připravovaného výběrového řízení na kmitočty v pásmech 700 MHz a 3,5 GHz. Připomínky k návrhu bude možné v rámci veřejné konzultace uplatnit do jednoho měsíce od zahájení. "ČTÚ nově v pásmu 700 MHz vyhrazuje blok o velikosti 10 MHz pro nové zájemce o vstup na trh. Tím podporuje možnost vzniku nového celoplošného infrastrukturního hráče." Zahájení tendru úřad předpokládá ještě v průběhu letních měsíců 2020.

  • Benson Oak: investiční fond Gabriela Eichlera spolu s dalšími investory prodali 100procentní podíl ve společnosti Klikpojisteni.cz (online srovnávací portál Klik.cz a Klik.sk). Novým majitelem je firma Netrisk. Ta je většinově vlastněná společností TA Associates, předním globálním hráčem na poli růstového kapitálu. Menšinový podíl v Netrisku má technologický investiční fond MCI EuroVentures.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.