Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Studie: diváci za osm letních hudebních festivalů utratili přes 600 milionů korun

12:04, 19. 10. 2018

Útraty desítek tisíc diváků za osm letních festivalů v Česku dosáhly 630 milionů korun. Z toho 37 procent, tedy 233 milionů, připadlo na vstupné a další služby pořadatelů.

Zbytek, tedy 397 milionů korun, spolkly výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod. Průměrná útrata na jednoho návštěvníka dosahovala cca 4 834 korun na osobu. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala vypracovat oborová Festivalová asociace (FESTAS).

Zpracována byla čísla za rok 2017. Studie se týkala osmi členských hudebních festivalů - Beats for Love, Brutal Assault (foto), Let it Roll, Mighty SoundsPřeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto. Celková návštěvnost těchto osmi festivalů dosáhla v roce 2017 přes 130 tisíc návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.

Další peníze do tohoto výseku hudebního průmyslu nalili pořadatelé a jejich dodavatelé - souhrnná suma rozpočtů všech těchto open air festů přesáhla 254 milionů korun.

Podle autorů studie, společnosti Economic Impact Art, výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy Kč (zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců atd. a jejich dodavatelů). Čistá produkce tuzemských podniků se zvýšila o 979 milionů korun (bez DPH, spotřebních
daní a plateb pořadatelů do zahraničí), z toho hrubá přidaná hodnota tvořila 384 milionů korun.

Kvůli organizaci festivalů a nabídce služeb bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům. Zaměstnancům všech zúčastněných podniků byly vyplaceny mzdy a pojištění ve výši přes 135 milionů korun. Zisk českých firem a podnikatelů (OSVČ) se zvýšil cca o 139 milionů.

Státu bylo podle studie odvedeno cca 118 milionů korun na dani z přidané hodnoty (DPH) a spotřebních daních. Dále veřejným rozpočtům plynuly daně z příjmů, odvody na sociální a zdravotní pojištění a poplatky okolním obcím. Celkem veřejné rozpočty získaly tímto způsobem více než 201 milionů korun.

Podle autorky studie Terezy Raabové tak 1 koruna vložená do organizace festivalů vygenerovala obrat české ekonomiky ve výši 4,50 koruny a odvody do veřejných rozpočtů ve výši 0,80 koruny.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Velká koncertní agentura Live Nation udržela tržby nad půl miliardou korun

Pořadatelé koncertu Rolling Stones očekávají návštěvu přes 50 tisíc lidí

Slovenský miliardář navyšuje investice v českém koncertním průmyslu

Organizátor festivalu Colours of Ostrava zvedl obrat na 130 milionů

Hot News: Festival Rock for People se rozkročí na dvě nohy

Letní festivaly přesouvají letošní ročník na rok 2021

Velké letní festivaly a koncerty kvůli koronaviru podle všeho nebudou

David Koller rozjíždí vlastní festival Kollerfest

Hlavní hvězdou Colours of Ostrava se stanou The Killers

Rock for People koupili pro další ročník jednu ze zastávek světového turné Green Day

Agentura písničkářky Anety Langerové generuje stále slušná byznysová čísla

Double Impact pořádá další ročník sekundárního trhu pro hudební nosiče Vinyl & Stereo Expo

Metalový festival Brutal Assault má vyprodáno, fanoušci koupili desítky tisíc lístků

Novým uměleckým ředitelem Febiofestu Nikitin

Agentura BrainZone zopakuje rodinný fest Přehrady s Chinaski jako patronem

Firma písničkáře Tomáše Kluse utržila desítky milionů

Pražský festival Metronome za první dva roky prodělal přes 30 milionů

Pořadateli Rock for People klesl čistý zisk o 75 procent

Metalový festival Brutal Assault mění headlinera, do Josefova přijedou norští Emperor

Festival Brutal Assault bude v příštím roce lákat na norské blackmetalisty Dimmu Borgir

Jedním z headlinerů letního festivalu Benátská! bude Karel Gott

Pokračování nízkorozpočtového horroru Halloween v Severní Americe utržilo desítky milionů dolarů

Na metalový festival Brutal Assault dorazilo na 19 tisíc lidí

Festival Rock for People koupil vystoupení Massive Attack

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Jaromír Soukup: mediální podnikatel a nejvytíženější moderátor minimálně v Evropě vydává knihu Takový jsem já (Empresa Media)."Čtenáři se mohou těšit na 170 stran srozumitelných a fakty podepřených názorů známé osobnosti veřejného života k rozličným tématům," láká vydavatel. K dispozici kromě jiného na internetovém obchodě www.soukupshop.cz.

  • Škoda Auto: s okamžitou platností se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti německý manažer Thomas Schäfer. Na této pozici po téměř pěti letech vystřídal Bernharda Maiera. Schäfer od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě se připojí k EMF (Evropská aliance metalových festivalů), prvnímu mezinárodnímu online festivalu s exkluzivním obsahem, který vzniká ve spolupráci 13 "klasických" festivalů. K hlavním tahákům budou patřit Sabaton, Rotting Christ, Napalm Death nebo Tesseract (celkem 130 kapel). Streamovaný EMF startuje 7. srpna, vstupenky jsou k dostání na adrese www.MetalFestivalAlliance.com.

  • O2 Czech Republic: valná hromada operátora rozhodla o snížení základního kapitálu společnosti zrušením vlastních akcií, a to v rozsahu celkové částky 93 379 100 korun. To znamená z částky 3 102 200 670 korun na 3 008 821 570 korun.

  • PPF: novým předsedou a členem dozorčí rady investiční skupiny PPF (majitel Petr Kellner) se stal Ivo Nesrovnal. Nahradil Ladislava Chvátala (ředitel pro řízení strategických projektů skupiny PPF).

  • Tiscali Media: internetové vydavatelství (Tiscali.cz, Games.cz, Osobnosti.cz, Dokina.cz atd.) podnikatele Kamila Koupého v roce 2019 utržilo 74 milionů korun, podobně jako o rok dříve. Čistý zisk se meziročně snížil z 5,7 milionu na 3,9 milionu korun.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.