Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Knižní trh v Česku loni dosáhl objemu 8 miliard korun

13:48, 7. 12. 2018

Útraty českých čtenářů a čtenářek za knihy stále rostou a v roce 2017 dosáhly hranice 8 miliard korun včetně DPH. Oproti předchozímu roku se však růst zpomalil.

Meziroční růst knižního trhu loni dosáhl 2,5 procenta, o rok dříve to bylo 4 procenta, stejně jako o dva roky dříve. V růstovém čísle 2017 je zahrnut i růst prodeje elektronických knih a audioknih, který byl výrazně vyšší - cca 14 procent. Poprvé se prodal více než 1 milion e-knih. Přesto e-knihy tvoří jen 1,7 procenta (135 milionů korun) objemu celého knižního trhu.

Z celkového peněžního objemu na velkoobchodníky (Euromedia, PEMIC, Kosmas atd.) připadlo 4,05 miliardy, na nakladatele s vlastní distribucí (Albatros Media, Euromedia, Grada atd.) 3,15 miliardy, na učebnice 550 milionů a na dovozce zahraniční literatury 700 milionů korun (celkový objem se ještě sníží o různé přeprodeje, digitální prodeje, časové rozlišení atd.). Vyplývá to z údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů.

Již druhý rok za sebou klesá celkový počet vydaných titulů. Jestliže před pár lety to bylo 17 tisíc vydaných titulů, v roce 2017 to bylo cca 15 300 (meziroční pokles o 200). Z toho na beletrii připadlo 4985 titulů (o rok dříve 5559) a dětské knihy 1844 titulů (2157).

Pořadí nakladatelů podle počtu vydaných titulů (v závorce u vybraných hráčů obrat za prodej knih v milionech):

  1. Albatros Media     1170 (855)
  2. Euromedia Group     695 (593)
  3. MOBA 361
  4. Grada Publishing     323 (167)
  5. Svojtka & Co.  294 (124)
  6. Dobrovský (Knihy Omega) 210
  7. Argo 190
  8. Mladá fronta 171
  9. Masarykova univerzita  169
  10. Wolters Kluwer 159

Největší knižní distributoři podle obratu 2017 (číslo v milionech korun):

  1. Euromedia Group     1391
  2. PEMIC Books     641
  3. Kosmas     603
  4. Megabooks CZ 238
  5. Bookretail 182

Knižní maloobchodní řetězce podle počtu provozoven k 19. říjnu 2018:

  1. Kanzelsberger 60
  2. Levné knihy 60
  3. Euromedia Group/Luxor 33
  4. Knihy Dobrovský 31
  5. Kosmas     30

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • POS Media Czech: indoorová společnost (point-of-sale marketingová řešení v obchodních řetězcích) v roce 2018 utržila přes 188 milionů. V meziročním srovnání to představuje pokles o 47 milionů. Ztrátu 5 milionů v roce 2017 se podařilo snížit na prodělek 900 tisíc korun.

  • Asociace pro elektronickou komerci: podle agregovaných dat asociace a Heureky dosáhly obraty českých internetových obchodů za 1H 2019 meziročního růstu 13 procent na 58 miliard korun. Pro celý letošní rok asociace předpokládá, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 procent vyšší než v roce 2018.

  • Česká televize: kanál ČT sport odvysílá z 18. mistrovství světa v basketbalu (od 31. srpna, Peking) všech 92 utkání.

  • Nordic Investors Group: novým prokuristou firmy, kterou vlastní investor Tomáš Otruba, se stal právník Pavel Lupínek. Ten má ve skupině na starosti oblast financing a investment.

  • Alza.cz: nejprodávanější produkty během letních měsíců - klimatizace, ventilátory, elektrokoloběžky, elektrokola, chytré hodinky a fitness náramky (16 tisíc kusů), ale i deskové hry nebo nafukovací plameňáci. Jen jízdních kol a elektrokol se od června do srpna prodalo téměř 2 tisíce kusů. Elektrokoloběžek pak přes 2 500 kusů (trojnásobek oproti stejnému období vloni).

  • Mladá fronta: vydavatelství Františka Savova začalo vydávat nový dětský časopis Tečka! pro děti od šesti let. První číslo vyšlo 19. srpna. Tečka! vychází jedenáctkrát ročně.

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Nový track z dlouho očekávané desky. Tool: Fear Inoculum.

Recenze

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.