Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Knižní trh v Česku loni dosáhl objemu 8 miliard korun

13:48, 7. 12. 2018

Útraty českých čtenářů a čtenářek za knihy stále rostou a v roce 2017 dosáhly hranice 8 miliard korun včetně DPH. Oproti předchozímu roku se však růst zpomalil.

Meziroční růst knižního trhu loni dosáhl 2,5 procenta, o rok dříve to bylo 4 procenta, stejně jako o dva roky dříve. V růstovém čísle 2017 je zahrnut i růst prodeje elektronických knih a audioknih, který byl výrazně vyšší - cca 14 procent. Poprvé se prodal více než 1 milion e-knih. Přesto e-knihy tvoří jen 1,7 procenta (135 milionů korun) objemu celého knižního trhu.

Z celkového peněžního objemu na velkoobchodníky (Euromedia, PEMIC, Kosmas atd.) připadlo 4,05 miliardy, na nakladatele s vlastní distribucí (Albatros Media, Euromedia, Grada atd.) 3,15 miliardy, na učebnice 550 milionů a na dovozce zahraniční literatury 700 milionů korun (celkový objem se ještě sníží o různé přeprodeje, digitální prodeje, časové rozlišení atd.). Vyplývá to z údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů.

Již druhý rok za sebou klesá celkový počet vydaných titulů. Jestliže před pár lety to bylo 17 tisíc vydaných titulů, v roce 2017 to bylo cca 15 300 (meziroční pokles o 200). Z toho na beletrii připadlo 4985 titulů (o rok dříve 5559) a dětské knihy 1844 titulů (2157).

Pořadí nakladatelů podle počtu vydaných titulů (v závorce u vybraných hráčů obrat za prodej knih v milionech):

  1. Albatros Media     1170 (855)
  2. Euromedia Group     695 (593)
  3. MOBA     361
  4. Grada Publishing     323 (167)
  5. Svojtka & Co.     294 (124)
  6. Dobrovský (Knihy Omega)     210
  7. Argo     190
  8. Mladá fronta     171
  9. Masarykova univerzita     169
  10. Wolters Kluwer     159

Největší knižní distributoři podle obratu 2017 (číslo v milionech korun):

  1. Euromedia Group     1391
  2. PEMIC Books     641
  3. Kosmas     603
  4. Megabooks CZ     238
  5. Bookretail     182

Knižní maloobchodní řetězce podle počtu provozoven k 19. říjnu 2018:

  1. Kanzelsberger     60
  2. Levné knihy     60
  3. Euromedia Group/Luxor     33
  4. Knihy Dobrovský     31
  5. Kosmas     30

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Carvago: automotive start-up ze skupiny EAG se otevřel i koncovým zákazníkům. Koncept prodeje ojetých automobilů online nabízí výběr z téměř 1 milionu vozů. Vybrat si mohou jak čeští, slovenští a němečtí zákazníci, tak postupně i zákazníci z dalších zemí, jako je Francie, Benelux, Švédsko, Španělsko, Itálie a Rakousko. Carvago se následně rozšíří až do 17 zemí po celé Evropě. Start-up bude zároveň nadále pokračovat i v marketplace programu pro B2B partnery, který provozuje od roku 2019.

  • Info.cz: provozní firma CMI News (dříve Info.cz Online Media), kterou ovládá Daniel Křetínský a která má pod sebou zpravodajský a publicistický server Info.cz, v roce 2019 utržila téměř 11 milionů korun (první ucelený rok hospodaření). Čistá ztráta přesáhla 20 milionů korun.

  • A11: vydavatelství lokálního a odborného tisku Aleše Zavorala (nejde o majitele Alzy) začalo vydávat dva nové časopisy. Lifestylový magazín Innspirace, který 5x ročně přinese na 80 stranách desítky sezonních tipů a nápadů pro zpestření všedních dní. Dále pak ekonomický měsíčník Innovation, který doposud vycházel jako čtvrtletník. Innovation přináší kombinaci lifestylových témat s odborným obsahem z oblastí investic, realit, řízení firem a lidských zdrojů.

  • TV Nova: sedmý díl imitační show Tvoje tvář má známý hlas v sobotu 17. října dosáhl 30,52 procenta share v cílovce v 15 - 54, v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,106 milionu diváků. Nejvíce diváků k televizním obrazovkám v 42. týdnu 2020 přilákaly Televizní noviny (38,41 procenta diváků v CS 15 - 54), seriály Ulice (31,33 procenta share v cílové skupině 15-54) a Ordinace v růžové zahradě 2 (18,17 procenta diváků v CS 15 - 54).

  • Škwor: rock metalová čtveřice vydává 6. listopadu na labelu Supraphon nové, v pořadí desáté album Tváře smutnejch hrdinů. Finální mix měl na starosti Amak Golden.

  • DoDo: start-up, který se specializuje na městskou logistiku, hlásí rychlý růst divize DoDo Fresh, orientovanou na rozvoz potravin. Rozvoz pro e-shopy jako Tesco či Košík.cz od ledna vyrostl o 49 procent a před vánoční sezónou start-up dále navyšuje kapacity. DoDo nyní na rozvoz potravin přebírá 200 nových vozů. O doručování v segmentu Fresh se celkově stará přes 800 kurýrů (Česko, Slovensko a Maďarsko).

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.