Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Kinematografický fond letos uvolní na výrobu filmů téměř 150 milionů

16:48, 2. 2. 2019

Státní Filmový fond, který přerozděluje stovky milionů daňových poplatníků směrem k českým a zahraničním filmařům, zveřejnil alokaci prostředků pro jednotlivé kapitoly v rámci krátkodobé koncepce (KK) 2019 pro podporu české kinematografie. KK 2019 celkem zahrnuje 202 milionů korun.

O rok dříve KK alokovala 361 milionů korun. Na nejdůležitější kapitolu, výrobu českého kinematografického díla, bude letos uvolněno 147 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 101 milionů méně. Je to dáno letošním kratším obdobím KK, které končí v září 2019. Kupříkladu jedna výzva týkající se výroby celovečerního hraného filmu s objemem 64 milionů, výroby dokumentárního filmu s 12 miliony nebo výzva na vývoj celovečerního hraného filmu o objemu 9 milionů "spadly" do krátkodobé koncepce 2020.

Zde přinášíme hlavní kapitoly KK 2019 (v závorce cifra za rok 2018):

  • vývoj českého kinematografického díla - 25 milionů (38 milionů). Z toho celovečerního hraného filmu 9 milionů
  • výroba českého kinematografického díla - 147 milionů (248 milionů). Z toho na celovečerní hraný film připadá 64 milionů a na celovečerní hraný debut 10 milionů
  • distribuce kinematografického díla - 9 milionů (15 milionů)
  • technický rozvoj a modernizace kinematografie - 12 milionů (10 milionů)
  • propagace českého kinematografického díla - 5 milionů (20 milionů)

Podrobnější info k příjmům filmového fondu v roce 2019, viz obrázek. V koláčovém grafu jsou zahrnuty i dotace pro filmové pobídky ("druhá kapsa" fondu) ve výši 800 milionů korun.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

  • Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

  • Konektor Place: seskupení agentur získalo dva nové klienty - Playstation CZ (vztahy s médii) a Danone (sociální sítě).

  • Xindl X: vyprodal chystaný koncert v pražské hale Forum Karlín, který se koná na konci listopadu. Kapacita se pohybuje něco nad 3 tisíce lidí. V těchto dnech písničkářovi vychází Best of u Universal Music.

  • ACNielsen Czech Republic: výzkumná a analytická společnost v roce 2018 utržila 425 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 30 milionů více. Čistý zisk narostl z 5,5 milionu na 9,7 milionu korun.

  • Nutricia: novou marketingovou ředitelkou výrobce dětské a klinické výživy ze skupiny Danone se od 1. října stala Anna Zatorska (již 15 let ve skupině).

  • Na turné

    Visací zámek
    01. 11.07. 12.
  • Hit dne

    Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Recenze

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.