Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Zahraniční filmové a TV štáby v Česku utratily téměř 5 miliard korun

aktualizováno
12:36, 20. 2. 2019

Rok 2018 byl podle statistik filmového fondu jedním z nejsilnějších z hlediska počtu a útrat zahraničních filmových a TV zakázek v Česku.

Čtyřicet zahraničních seriálů a filmů loni strávilo na českých lokacích a v ateliérech přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se vyšplhala k 5 miliardám korun. Porovnání s rokem 2017: útrata 3,1 miliardy, 33 projektů a 840 natáčecích dní. Rok 2016: 3,7 miliardy korun, 27 projektů (seriály i filmy) a téměř 880 natáčecích dní.

Většina z loňského čísla připadla na seriálové projekty. "Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun," doplnila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.

Na počátku roku 2018 se dotáčely seriály Das Boot (pay televize Sky Deutschland) a Carnival Row (Amazon). V průběhu roku pak vznikla druhá sezóna historické série Knightfall (History Channel) a nový seriál BBC World on Fire zasazený do období 2. světové války. Mimoto Česko hostilo hororově-supernaturální Lore (Amazon) a Haunted (Netflix). Loni padly první klapky i dvěma seriálům, jejichž natáčení překročilo přelom roku. Americký akční seriál Whisky Cavalier začne již 27. února vysílat stanice ABC. Až do června se bude točit dobový seriál Atlantic Crossing v norsko-německé koprodukci.

Zde několik zahraničních filmů, které se v roce 2018 točily v Česku:

  • Jojo Rabbit (Fox Searchlight Pictures; 40 natáčecích dnů). Režie Taika Waititi. Točilo se od května do července 2018 a hereckému ansámblu vévodila hvězdná Scarlett Johansson. Štáb pracoval v barrandovských ateliérech nebo ve Středočeském a Ústeckém kraji na lokacích v Žatci, Úštěku, Dolních Beřkovicích nebo v bývalém cukrovaru Lenešice.
  • Spider-Man: Far From Home (Sony Pictures/Columbia Pictures; foto z předchozího dílu série). Týdenní natáčení v centru Liberce.
  • Edmond. Natáčení v Plzni

"Mezi zahraničními projekty byly jako každoročně co do provenience nejpočetněji zastoupeny německé produkce, přičemž se ve většině případů jednalo o televizní tvorbu. Loni se u nás točilo čtrnáct zahraničních projektů, ve kterých Německo figurovalo jako producent nebo koproducent. Německé produkce u nás točily téměř 400 natáčecích dnů a utratily 960 milionů korun," doplnila Žipková. Mezi německými projekty byly také dva celovečerní filmy mířící do kinodistribuce – snímek Als Hitler das rosa Kanninchen stahl a adaptace Hesseho románu Narziss und Goldmund.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Asociace pro elektronickou komerci: v roce 2018 dosáhl obrat e-commerce ve sledovaných státech EU 547 miliard eur, v roce 2017 to bylo 489 miliard eur. Na celkovém objemu se z 66 procent podílí západní Evropa. V Česku e-retail v roce 2018 dosáhl 135 miliard korun, v meziročním srovnání o 17 procent více.

  • Confidence Digital: digitální agentura změnila složení vlastníků. Pětiprocentní podíl Petra Svobody přešel na Tomáše Studeníka, který nyní vlastní 49 procent. Zbylých 51 procent drží Kateřina Studeníková Cimoradská.

  • Česká televize: dnes spouští v HbbTV novou verzi aplikace iVysílání. Kromě změny designu přibylo množství nových funkcí včetně možnosti sledování obsahu přímo z webu ČT, či tematické členění pořadů dle vybraných žánrů.

  • FTV Prima: úvodní díl nové minisérie Linka v pondělí 17. června vidělo 1,103 milionu diváků (share 32,57 procenta) v cílovce 15+. Podíl sledujících u ekonomicky aktivních obyvatel 15 - 69 let byl téměř shodný, 32,50 procenta (805 tisíc diváků).

  • CentroNet: telekomunikační operátor, který je součástí Eco-Investment a který se kromě jiného zaměřuje na budování optické sítě v Praze, v roce 2017 utržil 89 milionů korun. V meziročním srovnání o 3 miliony méně. Čistý zisk se zvedl z 13 milionů na 18 milionů korun.

  • Liberty Global: mediální firma, která operátorovi Vodafone prodává kabelové operátory v Maďarsku, Česku nebo v Rumunsku, mění vedení operací ve střední a východní Evropě. Dosavadní CEO pro tuto oblast Eric Tveter odchází, na jeho místo k 1. červenci nastoupí Robert Redeleanu (doposud CEO UPC Romania). Po dokončení dealů by Redeleanu měl mít pod sebou byznys UPC v Polsku a na Slovensku.

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Teaser k chystanému filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče.

Recenze

X-Men: Dark Phoenix

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.