Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Zahraniční filmové a TV štáby v Česku utratily téměř 5 miliard korun

aktualizováno
12:36, 20. 2. 2019

Rok 2018 byl podle statistik filmového fondu jedním z nejsilnějších z hlediska počtu a útrat zahraničních filmových a TV zakázek v Česku

Čtyřicet zahraničních seriálů a filmů loni strávilo na českých lokacích a v ateliérech přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se vyšplhala k 5 miliardám korun. Porovnání s rokem 2017: útrata 3,1 miliardy, 33 projektů a 840 natáčecích dní. Rok 2016: 3,7 miliardy korun, 27 projektů (seriály i filmy) a téměř 880 natáčecích dní.

Většina z loňského čísla připadla na seriálové projekty. "Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun," doplnila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.

Na počátku roku 2018 se dotáčely seriály Das Boot (pay televize Sky Deutschland) a Carnival Row (Amazon). V průběhu roku pak vznikla druhá sezóna historické série Knightfall (History Channel) a nový seriál BBC World on Fire zasazený do období 2. světové války. Mimoto Česko hostilo hororově-supernaturální Lore (Amazon) a Haunted (Netflix). Loni padly první klapky i dvěma seriálům, jejichž natáčení překročilo přelom roku. Americký akční seriál Whisky Cavalier začne již 27. února vysílat stanice ABC. Až do června se bude točit dobový seriál Atlantic Crossing v norsko-německé koprodukci.

Zde několik zahraničních filmů, které se v roce 2018 točily v Česku:

  • Jojo Rabbit (Fox Searchlight Pictures; 40 natáčecích dnů). Režie Taika Waititi. Točilo se od května do července 2018 a hereckému ansámblu vévodila hvězdná Scarlett Johansson. Štáb pracoval v barrandovských ateliérech nebo ve Středočeském a Ústeckém kraji na lokacích v Žatci, Úštěku, Dolních Beřkovicích nebo v bývalém cukrovaru Lenešice.
  • Spider-Man: Far From Home (Sony Pictures/Columbia Pictures; foto z předchozího dílu série). Týdenní natáčení v centru Liberce.
  • Edmond. Natáčení v Plzni

"Mezi zahraničními projekty byly jako každoročně co do provenience nejpočetněji zastoupeny německé produkce, přičemž se ve většině případů jednalo o televizní tvorbu. Loni se u nás točilo čtrnáct zahraničních projektů, ve kterých Německo figurovalo jako producent nebo koproducent. Německé produkce u nás točily téměř 400 natáčecích dnů a utratily 960 milionů korun," doplnila Žipková. Mezi německými projekty byly také dva celovečerní filmy mířící do kinodistribuce – snímek Als Hitler das rosa Kanninchen stahl a adaptace Hesseho románu Narziss und Goldmund.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

  • Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

  • Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.