Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Zahraniční filmové a TV štáby v Česku utratily téměř 5 miliard korun

aktualizováno
12:36, 20. 2. 2019

Rok 2018 byl podle statistik filmového fondu jedním z nejsilnějších z hlediska počtu a útrat zahraničních filmových a TV zakázek v Česku

Čtyřicet zahraničních seriálů a filmů loni strávilo na českých lokacích a v ateliérech přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se vyšplhala k 5 miliardám korun. Porovnání s rokem 2017: útrata 3,1 miliardy, 33 projektů a 840 natáčecích dní. Rok 2016: 3,7 miliardy korun, 27 projektů (seriály i filmy) a téměř 880 natáčecích dní.

Většina z loňského čísla připadla na seriálové projekty. "Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun," doplnila vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková.

Na počátku roku 2018 se dotáčely seriály Das Boot (pay televize Sky Deutschland) a Carnival Row (Amazon). V průběhu roku pak vznikla druhá sezóna historické série Knightfall (History Channel) a nový seriál BBC World on Fire zasazený do období 2. světové války. Mimoto Česko hostilo hororově-supernaturální Lore (Amazon) a Haunted (Netflix). Loni padly první klapky i dvěma seriálům, jejichž natáčení překročilo přelom roku. Americký akční seriál Whisky Cavalier začne již 27. února vysílat stanice ABC. Až do června se bude točit dobový seriál Atlantic Crossing v norsko-německé koprodukci.

Zde několik zahraničních filmů, které se v roce 2018 točily v Česku:

  • Jojo Rabbit (Fox Searchlight Pictures; 40 natáčecích dnů). Režie Taika Waititi. Točilo se od května do července 2018 a hereckému ansámblu vévodila hvězdná Scarlett Johansson. Štáb pracoval v barrandovských ateliérech nebo ve Středočeském a Ústeckém kraji na lokacích v Žatci, Úštěku, Dolních Beřkovicích nebo v bývalém cukrovaru Lenešice.
  • Spider-Man: Far From Home (Sony Pictures/Columbia Pictures; foto z předchozího dílu série). Týdenní natáčení v centru Liberce.
  • Edmond. Natáčení v Plzni

"Mezi zahraničními projekty byly jako každoročně co do provenience nejpočetněji zastoupeny německé produkce, přičemž se ve většině případů jednalo o televizní tvorbu. Loni se u nás točilo čtrnáct zahraničních projektů, ve kterých Německo figurovalo jako producent nebo koproducent. Německé produkce u nás točily téměř 400 natáčecích dnů a utratily 960 milionů korun," doplnila Žipková. Mezi německými projekty byly také dva celovečerní filmy mířící do kinodistribuce – snímek Als Hitler das rosa Kanninchen stahl a adaptace Hesseho románu Narziss und Goldmund.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2019 utržila přes 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 5 milionů. Čistý zisk klesl z 580 tisíc na 220 tisíc korun.

  • Samba.ai: český startup, který se věnuje personalizaci a automatizaci marketingu pomocí umělé inteligence (personalizace e-commerce), expanduje do zahraničí. Po prvotních spolupracích s klienty z Velké Británie nebo severní Evropy otevírá pobočku v USA, v Palo Altu v San Jose. Od expanze na největší marketingový trh si slibuje nejen růst obchodu a klientů, ale také nové příležitosti pro rozvoj produktu.

  • MetroZoom: firma ze skupiny BigBoard Praha, která prodává síť téměř 1200 citylightů a cca 22 tisíc maloformátových reklam v pražském metru, byla zastavena ve prospěch J&T Banka " a to k zajištění dluhů vymezených v zástavní smlouvě do celkové výše 3,8 miliardy korun".

  • Unilever ČR: velký distributor kosmetických a potravinových výrobků (Knorr, Algida, Dove, Míša, Savo, Rexona atd.) a současně reklamní zadavatel v roce 2019 utržil 4,34 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 263 milionů více. Čistý zisk klesl ze 147 milionů na 55 milionů korun.

  • Jaromír Soukup: mediální podnikatel a nejvytíženější moderátor minimálně v Evropě vydává knihu Takový jsem já (Empresa Media)."Čtenáři se mohou těšit na 170 stran srozumitelných a fakty podepřených názorů známé osobnosti veřejného života k rozličným tématům," láká vydavatel. K dispozici kromě jiného na internetovém obchodě www.soukupshop.cz.

  • Škoda Auto: s okamžitou platností se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti německý manažer Thomas Schäfer. Na této pozici po téměř pěti letech vystřídal Bernharda Maiera. Schäfer od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.