Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Obrat herního průmyslu v roce 2018 překročil 3 miliardy

17:08, 14. 3. 2019

Celkový obrat českých vývojářských studií, které vyvíjejí počítačové/virtual reality/konzolové/mobilní hry, v uplynulém roce díky několika silným titulům překročil 3 miliardy korun.

V meziročním srovnání to představuje nárůst o 34 procent (2017 - 2,26 miliardy korun). Vyplývá to z odhadu Asociace českých herních vývojářů (AČHV). Největší úspěch bezpochyby zaznamenal herní titul Kingdom Come: Deliverance (screen; studio Warhorse Studios), který se začal prodávat v únoru 2018 a doposud se ho prodalo přes 2 miliony kusů po celém světě. V roce 2018 bylo v Česku vydáno 31 tuzemských her, v posledních čtyřech letech česká vývojářská studia vydala 136 her (2015 až 2018). Asociace odhadla, že se české počítačové hry celosvětově dostaly k více než půl miliardě hráčů.

Podle AČHV v Česku nyní existuje 76 společností (Bohemia Interactive, SCS Software, Madfinger Games, Geewa, Amanita Design atd.), které se zabývají vývojem počítačových her. Z toho je pouze 7 procent pobočkou zahraniční firmy. Počet lidí pracujících ve vývoji her činil v roce 2018 téměř 1500 pracovníků.

Primárním zdrojem financování vývoje her jsou vlastní prostředky - 56 procent společností je 100 procentně financováno z vlastních zdrojů, jen 24 procent obdrželo investici a 12 procent společností využilo nefinanční podporu (účast na veletrhu, inkubační program), uvádí AČHV. Podíl exportu se u většiny firem pohybuje mezi 90 až 99 procenty. Hlavními exportními zeměmi nebo zemí, kde je hra stažena či koupena prostřednictvím distribuční platformy, jsou USA (35 procent na celkovém exportu her), Německo (15 procent), Velká Británie (10 procent) a Rusko (10 procent).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • POS Media Czech: indoorová společnost (point-of-sale marketingová řešení v obchodních řetězcích) v roce 2018 utržila přes 188 milionů. V meziročním srovnání to představuje pokles o 47 milionů. Ztrátu 5 milionů v roce 2017 se podařilo snížit na prodělek 900 tisíc korun.

  • Asociace pro elektronickou komerci: podle agregovaných dat asociace a Heureky dosáhly obraty českých internetových obchodů za 1H 2019 meziročního růstu 13 procent na 58 miliard korun. Pro celý letošní rok asociace předpokládá, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 procent vyšší než v roce 2018.

  • Česká televize: kanál ČT sport odvysílá z 18. mistrovství světa v basketbalu (od 31. srpna, Peking) všech 92 utkání.

  • Nordic Investors Group: novým prokuristou firmy, kterou vlastní investor Tomáš Otruba, se stal právník Pavel Lupínek. Ten má ve skupině na starosti oblast financing a investment.

  • Alza.cz: nejprodávanější produkty během letních měsíců - klimatizace, ventilátory, elektrokoloběžky, elektrokola, chytré hodinky a fitness náramky (16 tisíc kusů), ale i deskové hry nebo nafukovací plameňáci. Jen jízdních kol a elektrokol se od června do srpna prodalo téměř 2 tisíce kusů. Elektrokoloběžek pak přes 2 500 kusů (trojnásobek oproti stejnému období vloni).

  • Mladá fronta: vydavatelství Františka Savova začalo vydávat nový dětský časopis Tečka! pro děti od šesti let. První číslo vyšlo 19. srpna. Tečka! vychází jedenáctkrát ročně.

  • Na turné

    Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.
  • Hit dne


    Nový track z dlouho očekávané desky. Tool: Fear Inoculum.

Recenze

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.