Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Obrat herního průmyslu v roce 2018 překročil 3 miliardy

17:08, 14. 3. 2019

Celkový obrat českých vývojářských studií, které vyvíjejí počítačové/virtual reality/konzolové/mobilní hry, v uplynulém roce díky několika silným titulům překročil 3 miliardy korun.

V meziročním srovnání to představuje nárůst o 34 procent (2017 - 2,26 miliardy korun). Vyplývá to z odhadu Asociace českých herních vývojářů (AČHV). Největší úspěch bezpochyby zaznamenal herní titul Kingdom Come: Deliverance (screen; studio Warhorse Studios), který se začal prodávat v únoru 2018 a doposud se ho prodalo přes 2 miliony kusů po celém světě. V roce 2018 bylo v Česku vydáno 31 tuzemských her, v posledních čtyřech letech česká vývojářská studia vydala 136 her (2015 až 2018). Asociace odhadla, že se české počítačové hry celosvětově dostaly k více než půl miliardě hráčů.

Podle AČHV v Česku nyní existuje 76 společností (Bohemia Interactive, SCS Software, Madfinger Games, Geewa, Amanita Design atd.), které se zabývají vývojem počítačových her. Z toho je pouze 7 procent pobočkou zahraniční firmy. Počet lidí pracujících ve vývoji her činil v roce 2018 téměř 1500 pracovníků.

Primárním zdrojem financování vývoje her jsou vlastní prostředky - 56 procent společností je 100 procentně financováno z vlastních zdrojů, jen 24 procent obdrželo investici a 12 procent společností využilo nefinanční podporu (účast na veletrhu, inkubační program), uvádí AČHV. Podíl exportu se u většiny firem pohybuje mezi 90 až 99 procenty. Hlavními exportními zeměmi nebo zemí, kde je hra stažena či koupena prostřednictvím distribuční platformy, jsou USA (35 procent na celkovém exportu her), Německo (15 procent), Velká Británie (10 procent) a Rusko (10 procent).

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • TV Nova: několik čísel podílů na sledovanosti z uplynulých dní - seriál Kameňák v pátek večer zaujal 29,26 procenta diváků v cílovce 15 až 54, soutěžní show The Voice Česko Slovensko získala 29,62 procenta diváků u obrazovek v 15 až 54 a kriminální série Specialisté 22,13 procenta opět v 15 až 54.

  • MarketUP: digitální agentura změnila před nedávnem pravidla rozdělení zisku mezi poloviční majitele, Miroslava Krále (CEO) a Tomáše Ševčíka (COO). Oba se nově podílejí na zisku, určeného valnou hromadou, v poměru 60 procent pro Krále a 40 procent pro Ševčíka, pokud se Král "bude po dobu běžného účetního období podílet prací na činnosti společnosti z titulu výkonu funkce jednatele a CEO". Pokud tato podmínka nebude splněna nebo převede-li Král podíl na třetí osobu, budou se společníci podílet na zisku podle poměru svých podílů, tj. 50 procenty.

  • Full Capacity: menší agentura (chytré lavičky CapaSitty), má nového společníka, Jakuba Brýdla, který získal třetinu firmy. Zbylé dvě třetiny vlastní Petr Patočka a Jan Koťa Rolník.

Hit dne

Avengers: Endgame, další trailer.

  • Na turné

    Mandrage
    24. 1.30. 3.
  • Castingy

    Televize Barrandov shání zájemce o účast na natáčení pořadu Soudce Alexandr. Věk 20 až 70 let. Termín 22. a 23. září.

Recenze

Jak vycvičit draka 3

Již od prvního filmu z roku 2010 je série Jak vycvičit draka zárukou kvalitní, milé, chytré a nápadité zábavy pro celou rodinu. Dobrá zpráva: ani aktuální trojka z této nepříliš hustě obsazené škatulky naštěstí nevybočuje.

Celá vikingská parta - Škyťák s drakem Bezzubkou, Astrid a plno dalších - má pro diváky přichystáno další napínavé dobrodružství se spoustou bláznivých zvratů. Tentokráte nejde o nic jiného, než o nebezpečí, hrozící všem blpským drakům. Jedinou šancí je najít mýty opředený Skrytý svět, daleko od lidí, v němž by se všichni draci mohli před hrozbou ukrýt a přežít.

Samozřejmě, i v takto postavené vyprávěcí kostře se nezbytně objevují prvky současného progresivního a korektního Hollywoodu typu migrace Vikingů, multikulti soužití různých kultur atd. Ovšem scenáristická a režijní účast Deana DeBlois (na kontě má všechny dračí firmy) je zárukou, že vše je zakomponováno do příběhu inteligentně a se vkusem. DeBlois umí vyprávět zajímavě, vtipně, s nadhledem a hlavně se dokáže zkušené vyhnout očekávání diváků, takže ani u trojky se nedá předem odhadnout, jak celé dobrodružství skončí (kromě toho, že skončí dobře).

K tomu si připočteme úchvatné vizuální zpracování, možná nejlepší ze všech tří filmů, které občas nezapře inspiraci slavným Avatarem. Jak vycvičit draka 3 - to je jistota dobře prožitého času v kině. Ale už bych tu sérii neprotahoval, ani kvůli očekávanému ranci peněz.