Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vysoké investice do vlastních pořadů snížily čistý zisk TV Prima na 317 milionů

Manažerský tým ředitele Marka Singera udržel vysoké tempo byznysu televize Prima i v roce 2018. Vzhledem k objemným investicím do obsahu se však net profit druhé komerční stanice meziročně snížil o stovky milionů korun.

Provozní firma FTV Prima (majitel miliardář Ivan Zach) v roce 2018 dosáhla čistého zisku 317 milionů korun. V meziročním srovnání to je snížení o 274 milionů. Zisk před odpisy, úroky, zdaněním a amortizací (EBITDA) za uvedené období činil 484 milionů. O rok dříve to bylo 765 milionů. Snížení profitability v uplynulém roce bylo dáno vysokými investicemi do vlastní tvorby. TV Prima investovala především do výroby seriálů Modrý kód (foto), Krejzovi, soutěžního formátu A je to naše, mezinárodní show Jeden proti všem nebo do další řady krimi série Polda.

"Růst nákladů na pořady vlastní tvorby byl tak masivní, že jeho dopady nevykompenzoval ani významný meziroční růst investic na TV reklamním trhu o cca 8 procent a z toho vyplývající růst tržeb společnosti." V dubnu 2018 Singerův tým rovněž odstartoval nový kanál Prima Krimi.

Tržby firmy v loňském roce činily 3,5 miliardy korun. To je o 180 milionů více než v roce 2017. Zde rozčlenění výnosů do hlavních kategorií (v milionech korun, první sloupec rok 2018, druhý rok 2017):

  • prodej reklamního času     2746     2618
  • sponzoring     365     341
  • product placement     46     45
  • prodej internetové reklamy     143     161
  • teleshopping     31     31
  • minipay    103     82

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

  • Deník N: levicový internetový deník, který spoluvlastní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů, od roku 2018 až doposud (1H 2020) prodělal 49 milionů korun. Vyplývá to z vyjádření ředitele vydavatelství Jána Simkaniče. "Naši provozní ztrátu přitom průběžně snižujeme a v druhém čtvrtletí roku 2020 už byla měsíčně nižší než jeden milion korun. Jde o velice pozitivní trend, a pokud by se vše vyvíjelo jako dosud, měli bychom šanci dosáhnout vyrovnaného hospodaření už v průběhu příštího roku, tedy o rok dříve, než jsme plánovali," tvrdí Simkanič.

  • Nakladatelství CREW: velká knižní firma, specializovaná na komiksy, rozjíždí novou ediční řadu Legendy. Ta představí ty největší komiksové ikony Marvelu a DC. Prvním titulem se stane Wolverine: Znovuzrození. Další chystané tituly: Návrat temného rytíře, Arkham: Pochmurný dům v pochmurném světě nebo Batman: Temné zrcadlo.

  • A11: do inzertního vydavatelství, zaměřeného na regionální a lokální tituly, nastoupila jako team leader Adéla Zajíčková (ex-Mladá fronta). Na starosti bude mít kromě stávajících lokálních a B2B titulů i obchod nových magazínů, které vydavatelství chystá na podzim.

  • Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2019 utržila přes 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 5 milionů. Čistý zisk klesl z 580 tisíc na 220 tisíc korun.

  • Samba.ai: český startup, který se věnuje personalizaci a automatizaci marketingu pomocí umělé inteligence (personalizace e-commerce), expanduje do zahraničí. Po prvotních spolupracích s klienty z Velké Británie nebo severní Evropy otevírá pobočku v USA, v Palo Altu v San Jose. Od expanze na největší marketingový trh si slibuje nejen růst obchodu a klientů, ale také nové příležitosti pro rozvoj produktu.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.