Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

OSA loni poslal zastupovaným autorům a organizacím přes miliardu korun

Ochranný svaz autorský (OSA) v loňském roce od televizí, rádií, online médií nebo organizátorů koncertů vyinkasoval celkem 1,242 miliardy korun. Porovnání s předchozím rokem v této kategorii není možné vzhledem k tomu, že OSA od 1. ledna 2018 začal vybírat peníze pro všechny kolektivní správce hudební oblasti (Intergram).

Při zachování původní metodiky inkaso OSA v roce 2018 dosáhlo 1,076 miliardy korun, v meziročním srovnání o 31 milionů více. Z toho inkaso pro autory OSA a zahraniční nositele práv činilo 979 milionů (meziročně plus 14 milionů). Z celkové částky inkasa rozúčtované odměny za loňský rok dosáhly 1,002 miliardy - autoři 306 milionů, nakladatelé 242 milionů, zahraniční autoři a nakladatelé 214 milionů a ostatní tuzemští kolektivní správci 240 milionů.

Vyinkasovaná částka z vysílání a online medií za sledované období činila 418 milionů (+ 2 procenta). Z veřejného provozování tým OSA získal 378 milionů (- jedno procento). Zde inkaso za jednotlivé kategorie práv (v milionech korun, první sloupec rok 2018, druhý sloupec meziroční změna v milionech):

  • televizní vysílání     217     +7
  • reprodukovaná hudba ve veřejných prostorách     211     -22
  • živé veřejné provozování     167     +19
  • rozmnožování pro osobní potřebu     93     +18
  • přenos vysílání     90     -7
  • rozhlasové vysílání     79     +2,5
  • inkaso ze zahraničí     57     -7
  • internet, mobilní a podobné sítě     32     +7
  • výroba a šíření nosičů     16,5     -2,5

Autorská odměna byla loni rozúčtována 7234 domácím autorům a nakladatelům (meziročně plus 405) a 188 053 zahraničním autorům a nakladatelům (plus 47 051).

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

  • Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

  • V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

  • TV Nova: finále SuperStar v neděli 31. května zaujalo 38,68 procenta publika u televizních obrazovek (kategorie 15-54 let) a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,099 milionu diváků. Ve finále  hlasovalo téměř 700 tisíc diváků. Letošní ročník u televizních obrazovek v průměru sledovalo 29,13 procenta diváků kategorie 15-54 let. V širší cílové skupině 4+ pěveckou soutěž v průměru sledovalo 959 tisíc diváků. "Díky úspěchu letošní řady SuperStar můžeme už nyní potvrdit, že se diváci mohou těšit na řadu sedmou."

  • Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

  • BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.