Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

OSA loni poslal zastupovaným autorům a organizacím přes miliardu korun

Ochranný svaz autorský (OSA) v loňském roce od televizí, rádií, online médií nebo organizátorů koncertů vyinkasoval celkem 1,242 miliardy korun. Porovnání s předchozím rokem v této kategorii není možné vzhledem k tomu, že OSA od 1. ledna 2018 začal vybírat peníze pro všechny kolektivní správce hudební oblasti (Intergram).

Při zachování původní metodiky inkaso OSA v roce 2018 dosáhlo 1,076 miliardy korun, v meziročním srovnání o 31 milionů více. Z toho inkaso pro autory OSA a zahraniční nositele práv činilo 979 milionů (meziročně plus 14 milionů). Z celkové částky inkasa rozúčtované odměny za loňský rok dosáhly 1,002 miliardy - autoři 306 milionů, nakladatelé 242 milionů, zahraniční autoři a nakladatelé 214 milionů a ostatní tuzemští kolektivní správci 240 milionů.

Vyinkasovaná částka z vysílání a online medií za sledované období činila 418 milionů (+ 2 procenta). Z veřejného provozování tým OSA získal 378 milionů (- jedno procento). Zde inkaso za jednotlivé kategorie práv (v milionech korun, první sloupec rok 2018, druhý sloupec meziroční změna v milionech):

  • televizní vysílání     217     +7
  • reprodukovaná hudba ve veřejných prostorách     211     -22
  • živé veřejné provozování     167     +19
  • rozmnožování pro osobní potřebu     93     +18
  • přenos vysílání     90     -7
  • rozhlasové vysílání     79     +2,5
  • inkaso ze zahraničí     57     -7
  • internet, mobilní a podobné sítě     32     +7
  • výroba a šíření nosičů     16,5     -2,5

Autorská odměna byla loni rozúčtována 7234 domácím autorům a nakladatelům (meziročně plus 405) a 188 053 zahraničním autorům a nakladatelům (plus 47 051).

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • FTV Prima: hlasování diváků rozhodlo, že druhá komerční televize bude od neděle 4. října v prime time vysílat čtvrtou řadu detektivního seriálu Polda. Ten porazil další nabízený seriál Einstein.

  • 2K/Hangar 13: dnes na trh uvedli herní titul Mafia: Definitive Edition, od základu kompletně vytvořený remake původní Mafie. Remake zahrnuje rozšířený scénář, další custceny a zcela nové herní sekvence a funkce.

  • Nadace Dobrý Anděl: o marketing a PR nadace se začala starat Zuzana Vítková (ex-PR.Konektor, ex-Toulcův dvůr). Po téměř šestiletém působení v nadaci tak střídá Markétu Křížovou.

  • Zásilkovna: služba pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi překonala hranici 2 milionů přepravených zásilek. Službu Zásilkovna spustila na konci dubna 2019. První milion přepravených zásilek byl překonán po roce fungování v květnu letošního roku.

  • FTV Prima: druhá komerční televize poprvé zkouší princip tzv. kinoautomatu Radúze Činčery. Diváci si budou moci hlasováním zvolit, zda v od neděle 4. října večer uvidí buď seriálovou novinku Einstein, nebo novou, čtvrtou řadu seriálu Polda.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě hlásí potvrzení 90 procent kapel z letošního odsunutého ročníku pro příští rok. Další BA by se měl konat 10. až 14. srpna 2021. Fandové se mohou těšit na kapely Mayhem, Bloodbath, Alcest, Arcturus, Cradle of Filth, Dark Funeral, Front Line Assembly, Katatonia, Mercyful Fate nebo Venom.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.