Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Rekord: Češi utratili za lístky do kina přes 2,6 miliardy

10:06, 18. 1. 2020

Trend, který byl na českém kinotrhu jasně patrný již od poloviny roku 2019, díky kvalitní nabídce a dobré ekonomické situaci České republiky vyústil v nejlepší byznysové cifry v novodobé historii tuzemské kinoindustrie.

Podle údajů Unie filmových distributorů Češi loni za kinolístky utratili rekordních 2,617 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 348 milionů více. Svou roli zde hrál i nárůst průměrné ceny vstupenky - z 138,82 koruny na 142,83 koruny. Do kin v daném období dorazilo 18,32 milionu platících lidí. O rok dříve to bylo 16,34 milionu (rozdíl tedy činí cca 2 miliony diváků).

Zde TOP 5 nejvýdělečnějších filmů za rok 2019 (hrubé tržby v daném období v milionech korun):

  1. Ženy v běhu (foto)     212
  2. Avengers: Endgame     157
  3. Ledové království II     108
  4. Bohemian Rhapsody     101
  5. Jak vycvičit draka 3     89

Žebříček kinodistributorů podle hrubých tržeb distribuovaných titulů (číslo v milionech korun, procento trhu):

  1. Falcon     985     37,7
  2. Cinemart     853     32,6
  3. Vertical Entertainment     346     13,2
  4. Bontonfilm     132     5
  5. Bioscop/AQS     112     4,3

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Nový rekord: Globální prodeje kinolístků překročily 42 miliard dolarů

Filmovému hráči klesly tržby téměř o 90 milionů

Finišují jednání o prodeji tradičního filmového podniku

Filmový byznysmen vydělal další desítky milionů v čistém

Energetický obr innogy posílá peníze do výroby filmů Petra Zelenky nebo Davida Ondříčka

Úspěšný filmový producent rozšiřuje skupinu, rozdělí byznys na dvě větve

Válka na českém trhu s filmovými DVD vstupuje do další fáze

Obraty českých kin klesly na nulu, ztráty jdou do desítek milionů

Hrubé tržby dokumentu V síti za prodej kinovstupenek překročily 50 milionům

Globální kinotrh vykazuje obří ztráty, trochu prodával Bloodshot s Vinem Dieselem

Klusákův a Chalupové filmový dokument V síti utržil téměř 50 milionů

Nová pixarovka Frčíme začala v kinech se slabými tržbami ve výši 68 milionů dolarů

Marhoulův velkofilm Nabarvené ptáče si odnesl devět Českých lvů

V síti se stal nejnavštěvovanějším dokumentem v novodobé historii českého kinotrhu

Filmový dokument V síti za několik prvních dnů vidělo přes 100 tisíc diváků

Horor Neviditelný odstartoval na globálním trhu s 50 miliony dolarů

Návštěvnost komedie Příliš osobní známost se blíží 300 tisícům diváků

Ježek Sonic na globálním kinotrhu utržil přes 200 milionů dolarů

Animovaný Ježek Sonic odstartoval v kinech s více než 100 miliony dolarů

Hrubé tržby komedie Příliš osobní známost se blíží 40 milionům

Oscara za nejlepší film získal Parazit, Joker si odnesl dvě sošky

Na Cenu Asociace českých kameramanů nominován Smutný, Douba nebo Koblovský

Produkční firma Karlovarského filmového festivalu snížila čistý zisk o 8 milionů

Akční komedie Mizerové navždy odstartovala s globálními tržbami přes 100 milionů dolarů

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • AQS: obchodník s audiovizuálními právy začal na svůj youtubový kanál Filmy česky a zadarmo nasazovat denně jeden známý filmový hit z posledních let ke zhlédnutí zdarma (po dobu 30 dnů). Akci odstartovaly Pelíšky Jana Hřebejka, na které se podívalo téměř 100 tisíc diváků. Následovali Samotáři, Lichožrouti, Horem pádem a Fair Play.

  • ThreatMark: start-up, který se zabývá kybernetickou bezpečností prostřednictvím AI a do kterého investoval Rockaway nebo KKCG, změnil složení podílů zakladatelů. Podíl Tomáše Strýčka se snížil z 18 procent na 8,4 procenta. Naopak podíly Michala Tresnera a Kryštofa Hilara se zvýšily vždy z 17,99 procenta na 22,79 procenta.

  • Programmatic Media: novým jednatelem firmy, která se zabývá programmatickým prodejem reklamy, se stal Pavel Lupjan, dlouholetý manažer Media Bohemia (Media Marketing Services).

  • Zásilkovna: logisticko-technologická firm na svém depu v Praze Ruzyni spouští výdejní místo Zásilkovna Drive pro vyzvednutí a podání zásilky bezpečně z auta či motocyklu. "Zásilky je zde možné vydávat a podávat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla".

  • Cenega Czech: na konci května budou na herní konzoli Nintendo Switch v prodeji tituly od společnosti 2K - například BioShock: The Collection, XCOM 2 Collection a Borderlands Legendary Collection.

  • Branické divadlo v Praze: stane se domovskou scénou novocirkusového souboru Losers Cirque Company. Nově ponese název Divadlo Bravo!. Přes prázdniny začne rozsáhlá rekonstrukce, která chátrající divadlo promění v moderní divadelní prostor s kabaretním sezením.

  • Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu: podle průzkumu většina call center v těchto dnech navyšuje kapacitu až o 100 procent. Zhruba 90 procent operátorů přitom funguje z domova v rámci home office. Až 500 procentní nárůst registrují rozvážkové služby.

  • Afrikou na Pionýru: česká premiéra vizuálně úchvatného filmu Marka Slobodníku se přesouvá ze zavřených kin na internet. Film bude k dispozici on-line v rámci VOD služeb, od 26. března jej nabídne videotéka O2TV, Aerovod a Starmax.

  • Česká eventová asociace: odhaduje, že eventový byznys během následujících tří měsíců zaznamená ztráty ve výši 750 milionů korun. Nařízená opatření v souvislosti s pandemií se v eventovém segmentu přímo dotknou téměř 10 tisíc osob, 57 subjektů pozastavilo nebo úplně zastavilo podnikatelskou činnost.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.