Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Rekord: Češi utratili za lístky do kina přes 2,6 miliardy

10:06, 18. 1. 2020

Trend, který byl na českém kinotrhu jasně patrný již od poloviny roku 2019, díky kvalitní nabídce a dobré ekonomické situaci České republiky vyústil v nejlepší byznysové cifry v novodobé historii tuzemské kinoindustrie.

Podle údajů Unie filmových distributorů Češi loni za kinolístky utratili rekordních 2,617 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 348 milionů více. Svou roli zde hrál i nárůst průměrné ceny vstupenky - z 138,82 koruny na 142,83 koruny. Do kin v daném období dorazilo 18,32 milionu platících lidí. O rok dříve to bylo 16,34 milionu (rozdíl tedy činí cca 2 miliony diváků).

Zde TOP 5 nejvýdělečnějších filmů za rok 2019 (hrubé tržby v daném období v milionech korun):

  1. Ženy v běhu (foto)     212
  2. Avengers: Endgame     157
  3. Ledové království II     108
  4. Bohemian Rhapsody     101
  5. Jak vycvičit draka 3     89

Žebříček kinodistributorů podle hrubých tržeb distribuovaných titulů (číslo v milionech korun, procento trhu):

  1. Falcon     985     37,7
  2. Cinemart     853     32,6
  3. Vertical Entertainment     346     13,2
  4. Bontonfilm     132     5
  5. Bioscop/AQS     112     4,3

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Nový rekord: Globální prodeje kinolístků překročily 42 miliard dolarů

Filmovému hráči klesly tržby téměř o 90 milionů

Finišují jednání o prodeji tradičního filmového podniku

Filmový byznysmen vydělal další desítky milionů v čistém

Energetický obr innogy posílá peníze do výroby filmů Petra Zelenky nebo Davida Ondříčka

Úspěšný filmový producent rozšiřuje skupinu, rozdělí byznys na dvě větve

Válka na českém trhu s filmovými DVD vstupuje do další fáze

Filmový fond rozděloval desítky milionů kinařům, skoro třetinu získalo Cinema City

Síť multikin Cinema City po několikaměsíční pauze otevírá sály

V znovuotevřených kinech nejvíce boduje dokument V síti

Kinosály Cinema City zůstávají zavřené i po uvolnění restrikcí

Do českých kin se vracejí první tisíce diváků, nejvíce utržili Vlastníci

Česká kina se otevřou od 11. května, pojedou jen na část své kapacity

Obraty českých kin klesly na nulu, ztráty jdou do desítek milionů

Hrubé tržby dokumentu V síti za prodej kinovstupenek překročily 50 milionům

Globální kinotrh vykazuje obří ztráty, trochu prodával Bloodshot s Vinem Dieselem

Klusákův a Chalupové filmový dokument V síti utržil téměř 50 milionů

Nová pixarovka Frčíme začala v kinech se slabými tržbami ve výši 68 milionů dolarů

Marhoulův velkofilm Nabarvené ptáče si odnesl devět Českých lvů

V síti se stal nejnavštěvovanějším dokumentem v novodobé historii českého kinotrhu

Filmový dokument V síti za několik prvních dnů vidělo přes 100 tisíc diváků

Horor Neviditelný odstartoval na globálním trhu s 50 miliony dolarů

Návštěvnost komedie Příliš osobní známost se blíží 300 tisícům diváků

Ježek Sonic na globálním kinotrhu utržil přes 200 milionů dolarů

Animovaný Ježek Sonic odstartoval v kinech s více než 100 miliony dolarů

Hrubé tržby komedie Příliš osobní známost se blíží 40 milionům

Oscara za nejlepší film získal Parazit, Joker si odnesl dvě sošky

Na Cenu Asociace českých kameramanů nominován Smutný, Douba nebo Koblovský

Produkční firma Karlovarského filmového festivalu snížila čistý zisk o 8 milionů

Akční komedie Mizerové navždy odstartovala s globálními tržbami přes 100 milionů dolarů

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Samba.ai: český startup, který se věnuje personalizaci a automatizaci marketingu pomocí umělé inteligence (personalizace e-commerce), expanduje do zahraničí. Po prvotních spolupracích s klienty z Velké Británie nebo severní Evropy otevírá pobočku v USA, v Palo Altu v San Jose. Od expanze na největší marketingový trh si slibuje nejen růst obchodu a klientů, ale také nové příležitosti pro rozvoj produktu.

  • MetroZoom: firma ze skupiny BigBoard Praha, která prodává síť téměř 1200 citylightů a cca 22 tisíc maloformátových reklam v pražském metru, byla zastavena ve prospěch J&T Banka " a to k zajištění dluhů vymezených v zástavní smlouvě do celkové výše 3,8 miliardy korun".

  • Unilever ČR: velký distributor kosmetických a potravinových výrobků (Knorr, Algida, Dove, Míša, Savo, Rexona atd.) a současně reklamní zadavatel v roce 2019 utržil 4,34 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 263 milionů více. Čistý zisk klesl ze 147 milionů na 55 milionů korun.

  • Jaromír Soukup: mediální podnikatel a nejvytíženější moderátor minimálně v Evropě vydává knihu Takový jsem já (Empresa Media)."Čtenáři se mohou těšit na 170 stran srozumitelných a fakty podepřených názorů známé osobnosti veřejného života k rozličným tématům," láká vydavatel. K dispozici kromě jiného na internetovém obchodě www.soukupshop.cz.

  • Škoda Auto: s okamžitou platností se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti německý manažer Thomas Schäfer. Na této pozici po téměř pěti letech vystřídal Bernharda Maiera. Schäfer od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě se připojí k EMF (Evropská aliance metalových festivalů), prvnímu mezinárodnímu online festivalu s exkluzivním obsahem, který vzniká ve spolupráci 13 "klasických" festivalů. K hlavním tahákům budou patřit Sabaton, Rotting Christ, Napalm Death nebo Tesseract (celkem 130 kapel). Streamovaný EMF startuje 7. srpna, vstupenky jsou k dostání na adrese www.MetalFestivalAlliance.com.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.