Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Rekord: Češi utratili za lístky do kina přes 2,6 miliardy

10:06, 18. 1. 2020

Trend, který byl na českém kinotrhu jasně patrný již od poloviny roku 2019, díky kvalitní nabídce a dobré ekonomické situaci České republiky vyústil v nejlepší byznysové cifry v novodobé historii tuzemské kinoindustrie.

Podle údajů Unie filmových distributorů Češi loni za kinolístky utratili rekordních 2,617 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 348 milionů více. Svou roli zde hrál i nárůst průměrné ceny vstupenky - z 138,82 koruny na 142,83 koruny. Do kin v daném období dorazilo 18,32 milionu platících lidí. O rok dříve to bylo 16,34 milionu (rozdíl tedy činí cca 2 miliony diváků).

Zde TOP 5 nejvýdělečnějších filmů za rok 2019 (hrubé tržby v daném období v milionech korun):

  1. Ženy v běhu (foto)     212
  2. Avengers: Endgame     157
  3. Ledové království II     108
  4. Bohemian Rhapsody     101
  5. Jak vycvičit draka 3     89

Žebříček kinodistributorů podle hrubých tržeb distribuovaných titulů (číslo v milionech korun, procento trhu):

  1. Falcon     985     37,7
  2. Cinemart     853     32,6
  3. Vertical Entertainment     346     13,2
  4. Bontonfilm     132     5
  5. Bioscop/AQS     112     4,3

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Nový rekord: Globální prodeje kinolístků překročily 42 miliard dolarů

Filmovému hráči klesly tržby téměř o 90 milionů

Finišují jednání o prodeji tradičního filmového podniku

Filmový byznysmen vydělal další desítky milionů v čistém

Energetický obr innogy posílá peníze do výroby filmů Petra Zelenky nebo Davida Ondříčka

Úspěšný filmový producent rozšiřuje skupinu, rozdělí byznys na dvě větve

Válka na českém trhu s filmovými DVD vstupuje do další fáze

V znovuotevřených kinech nejvíce boduje dokument V síti

Kinosály Cinema City zůstávají zavřené i po uvolnění restrikcí

Do českých kin se vracejí první tisíce diváků, nejvíce utržili Vlastníci

Česká kina se otevřou od 11. května, pojedou jen na část své kapacity

Obraty českých kin klesly na nulu, ztráty jdou do desítek milionů

Hrubé tržby dokumentu V síti za prodej kinovstupenek překročily 50 milionům

Globální kinotrh vykazuje obří ztráty, trochu prodával Bloodshot s Vinem Dieselem

Klusákův a Chalupové filmový dokument V síti utržil téměř 50 milionů

Nová pixarovka Frčíme začala v kinech se slabými tržbami ve výši 68 milionů dolarů

Marhoulův velkofilm Nabarvené ptáče si odnesl devět Českých lvů

V síti se stal nejnavštěvovanějším dokumentem v novodobé historii českého kinotrhu

Filmový dokument V síti za několik prvních dnů vidělo přes 100 tisíc diváků

Horor Neviditelný odstartoval na globálním trhu s 50 miliony dolarů

Návštěvnost komedie Příliš osobní známost se blíží 300 tisícům diváků

Ježek Sonic na globálním kinotrhu utržil přes 200 milionů dolarů

Animovaný Ježek Sonic odstartoval v kinech s více než 100 miliony dolarů

Hrubé tržby komedie Příliš osobní známost se blíží 40 milionům

Oscara za nejlepší film získal Parazit, Joker si odnesl dvě sošky

Na Cenu Asociace českých kameramanů nominován Smutný, Douba nebo Koblovský

Produkční firma Karlovarského filmového festivalu snížila čistý zisk o 8 milionů

Akční komedie Mizerové navždy odstartovala s globálními tržbami přes 100 milionů dolarů

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

  • Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

  • V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

  • TV Nova: finále SuperStar v neděli 31. května zaujalo 38,68 procenta publika u televizních obrazovek (kategorie 15-54 let) a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,099 milionu diváků. Ve finále  hlasovalo téměř 700 tisíc diváků. Letošní ročník u televizních obrazovek v průměru sledovalo 29,13 procenta diváků kategorie 15-54 let. V širší cílové skupině 4+ pěveckou soutěž v průměru sledovalo 959 tisíc diváků. "Díky úspěchu letošní řady SuperStar můžeme už nyní potvrdit, že se diváci mohou těšit na řadu sedmou."

  • Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

  • BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.