Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Filmový fond: loni se v Česku točilo téměř 80 filmů a seriálů s pobídkami

14:16, 17. 2. 2020

V roce 2019 se v České republice vyrábělo téměř 80 filmů a televizních seriálů, které získaly příspěvek z programu tzv. filmových pobídek. Uvedli do zástupci Státního fondu kinematografie.

Mezi největší projekty natáčené loni v Česku patřily velké seriály jako druhá série Carnival Row (foto) pro Amazon a epická fantasy The Wheel of Time pro Amazon a Sony. Natáčení obou seriálů bude pokračovat i v letošním roce.

Pro Netflix se zde natáčel rodinný film A Boy Called Christmas, fantasy seriál The Letter for the King nebo sci-fi drama Tribes of Europa. Další velkou investicí byl mysteriózní thriller Shadowplay, druhá série válečného dramatu Das Boot nebo druhá řada seriálu Miracle Workers se Stevem Buscemim a Danielem Radcliffem.

Česko producentům (včetně největších hollywoodských studií) nabízí vratky 20 procent z uznatelných nákladů a 10 procent ze speciálních nákladů jako například honoráře zahraničních hvězd. Loni každoroční alokace 800 milionů korun nestačila pokrýt zájem producentů. Premiér Andrej Babiš proto z eráru filmařům v listopadu 2019 přihodil dalších 500 milionů.

Státní fond kinematografie v roce 2019 vyplatil pobídky 71 projektům, a to v celkové sumě 1,2 miliardy korun. Jednalo se o projekty, které se v tuzemských ateliérech a exteriérech natáčely v předchozích letech, například první série Carnival Row s hollywoodskou star Orlandem Bloomem. Tento projekt je i dosavadním rekordmanem, když v Česku utratil téměř 1,7 miliardy korun uznatelných nákladů. Filmový fond projektu poskytl vratku ve výši 296 milionů korun.

"V roce 2019 fond přijal 117 žádostí o registraci nových projektů, které by se zde měly natáčet. Jde nejen o zakázkovou výrobu pro zahraniční produkce, ale také o koprodukční projekty. Pro srovnání, v roce 2018 to bylo 112 projektů a v roce 2017 bylo projektů 76," uvedla vedoucí oddělení pobídek fondu Pavla Mrázková.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Režisér Zachariáš dostal na filmový debut 9,5 milionu od fondu

Kellnerova PPF je připravena spolufinancovat jeden celovečerní hraný film

Filmová a reklamní produkce navýšila tržby téměř o 900 milionů

Filmovému hráči klesly tržby téměř o 90 milionů

Finišují jednání o prodeji tradičního filmového podniku

Premiéra Ondříčkova filmu Zátopek se odkládá na rok 2021

Filmový festival v Karlových Varech se letos neuskuteční

Zájem o online filmovou půjčovnu Aerovod.cz roste o stovky procent

Hrubé tržby dokumentu V síti za prodej kinovstupenek překročily 50 milionům

Globální kinotrh vykazuje obří ztráty, trochu prodával Bloodshot s Vinem Dieselem

Karlovarský filmový festival podepsal deal s novým partnerem

Filmový festival Febiofest se ruší kvůli koronaviru

Klusákův a Chalupové filmový dokument V síti utržil téměř 50 milionů

Nová pixarovka Frčíme začala v kinech se slabými tržbami ve výši 68 milionů dolarů

Marhoulův velkofilm Nabarvené ptáče si odnesl devět Českých lvů

V síti se stal nejnavštěvovanějším dokumentem v novodobé historii českého kinotrhu

Horor Neviditelný odstartoval na globálním trhu s 50 miliony dolarů

Návštěvnost komedie Příliš osobní známost se blíží 300 tisícům diváků

Ježek Sonic na globálním kinotrhu utržil přes 200 milionů dolarů

Režisérka Sedláčková dokončila dokument o Antonínovi Kratochvílovi

Zahrádkova komedie Chlap na střídačku odstartovala s 13 miliony hrubých tržeb

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Media Club: primácké mediazastupitelství, které zastupuje nejen kanály Primy, ale i televize Óčko a TV Barrandov, dosáhlo v červnu celodenní share 34,28 procenta v CS 15+, 33,79 procenta ve strategické cílové skupině 15 a 69 let a v prime time share 35,27 procenta v CS 15+.

  • Stratex Communication: reklamní a marketingová agentura v roce 2019 utržila 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 3 miliony méně. Čistý zisk klesl z 2,4 milionu na 2 miliony korun.

  • Činoherní klub: pražské divadlo v roce 2019 získalo výnosy ve výši téměř 35 milionů korun. Z toho na provozní dotace připadlo více než 22 milionů. Profit divadla za loňský rok dosáhl 250 tisíc.

  • Škoda Auto: Bernhard Maier k 31. červenci 2020, po téměř pěti letech v čele společnosti, opouští pozici předsedy představenstva. Jeho nástupce bude zvolen při prvním zasedání představenstva v srpnu 2020.

  • Vodafone: kmitočty, na kterých funguje starší mobilní síť 3G, mobilní operátor uvolní pro modernější 4G LTE a 5G. Celoplošné vypnutí 3G je naplánováno na březen 2021. "Díky uvolnění frekvencí dokážeme zvyšovat rychlost i kvalitu naší sítě. Je to zároveň cesta k rychlejšímu rozšíření nejmodernější technologie 5G. Právě sítě páté generace otevřou spotřebitelům i firmám technická řešení, která dosud nebyla možná," uvedl Milan Zíka, viceprezident pro technologie českého Vodafone.

  • The Ship: konzultační společnost CGL (vládní a parlamentní lobbing), First Partners (majoritní vlastník je poradenská společnost Clay & Wurmfeld Petra Hlínky a Pavla Peška), Petr Pařízek, Rostislav Starý a Jaroslav Duroň startují novou agenturu The Ship. Ta klientům nabídne propojení komunikace s veřejností a spolupráci s politickou reprezentací. Agenturu společně povedou Daniel Klíma, ředitel CGL, a Petr Pařízek, vedoucí týmu korporátní komunikace v PR.Konektor.

Recenze

Bourák

Tohle je mimořádně smutné - nový film Bourák renomovaných tvůrců Ondřeje Trojana (režie) a Petra Jarchovského (scénář) aspiruje na pozici nejvíce nesmyslného a nejzbytečnějšího českého snímku posledních let. Hned vedle ultra obávaného titulu Poslední plavky (2008).

Těžko říci, kdo se na výsledném fiasku Bouráka podílel více, zda Trojanova režie či Jarchovského scénář. Zatímco Trojan má na kontě výborné filmy jako Želary, Občanský průkaz a s přimhouřením očí snad i Toman, Jarchovský je nevyzpytatelný, podepsán je pod řadou zdařilých (Občanský průkaz), ucházejících (Pupendo, Musíme si pomáhat), ale i totálně nepovedených věcí (U mě dobrý, Nevinnost, Líbánky). Spíše to bude tak fifty fifty.

Ve filmu o jakémsi zastydlém vyznavači rock`n`rollu a rockabilly nefunguje téměř nic. Režie upachtěná, bez nápadu, invence, jak od nějakého žáka základní školy, příběh (pokud se dá o něčem takovém hovořit) plochý, plytký, nudný, postavy podivné, nezajímavé a jednající nelogicky, dialogy tahají za uši svojí umělostí a plakátovitostí, vtipné momenty skoro žádné. Hudba zapomenutelná, nevýrazná, což je u rocknrollového filmu, který by měl sršet energií, dvojnásob tristní.

Skutečně to musí být frustrující pocit, mít k ruce tak talentované herce jako je Ivan Trojan, Kristýna Boková anebo Jiří Macháček, a nabídnout jim tak podivnou splácaninu. Bourák uštědřil již tak dost pochroumané značce český film další ránu - ve světě nikoho nezajímá a v Česku odpuzuje čím dál více lidí. A to, že na Bouráka finančně přispěl filmový fond, jen podtrhuje celou tu bídu.