Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

SPIR: objem internetové reklamy v ceníkových cenách přesáhl 34 miliard

07:34, 21. 2. 2020

Objem internetové reklamy v České republice (odhad je uváděný v drtivé většině v ceníkových cenách) opět dosáhl rekordních hodnot. Rostla především display reklama a reklama ve vyhledávání.

Objem internetové inzerce (hlavně v ceníkových cenách) dosáhl v roce 2019 více než 34 miliard korun (rekord). V meziročním srovnání se jedná o nárůst o 5,8 miliardy (v procentech plus 20 procent). Na růstu se nejvíce podílela display reklama (plus 20 procent) a reklama ve vyhledávání (plus 23 procent). Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 25 procent. Údaje pocházejí z průzkumu inzertního výkonu, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median.

Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu, která dosáhla 24,2 miliardy korun v ceníkových cenách. Z celkové sumy tvořila videoreklama 29 procent (6,95 miliardy; v procentech 37 procent). Nativní reklama tvořila 11 procent (2,67 miliardy). Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 34 procent (8,25 miliardy), meziročně vzrostla o 39 procent. Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook) a RTB formou obchodovaná reklama.

Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které inzerenti investovali 9 miliard korun v reálných cenách (tady SPIR trochu sčítá hrušky s jablky, pozn. aut.). Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,15 miliard korun v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 98 milionů v ceníkových cenách.

Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 64 procent z celé display reklamy (15,58 miliard v ceníkových cenách). Meziročně vzrostla o 25 procent.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • FTV Prima: hlasování diváků rozhodlo, že druhá komerční televize bude od neděle 4. října v prime time vysílat čtvrtou řadu detektivního seriálu Polda. Ten porazil další nabízený seriál Einstein.

  • 2K/Hangar 13: dnes na trh uvedli herní titul Mafia: Definitive Edition, od základu kompletně vytvořený remake původní Mafie. Remake zahrnuje rozšířený scénář, další custceny a zcela nové herní sekvence a funkce.

  • Nadace Dobrý Anděl: o marketing a PR nadace se začala starat Zuzana Vítková (ex-PR.Konektor, ex-Toulcův dvůr). Po téměř šestiletém působení v nadaci tak střídá Markétu Křížovou.

  • Zásilkovna: služba pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi překonala hranici 2 milionů přepravených zásilek. Službu Zásilkovna spustila na konci dubna 2019. První milion přepravených zásilek byl překonán po roce fungování v květnu letošního roku.

  • FTV Prima: druhá komerční televize poprvé zkouší princip tzv. kinoautomatu Radúze Činčery. Diváci si budou moci hlasováním zvolit, zda v od neděle 4. října večer uvidí buď seriálovou novinku Einstein, nebo novou, čtvrtou řadu seriálu Polda.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě hlásí potvrzení 90 procent kapel z letošního odsunutého ročníku pro příští rok. Další BA by se měl konat 10. až 14. srpna 2021. Fandové se mohou těšit na kapely Mayhem, Bloodbath, Alcest, Arcturus, Cradle of Filth, Dark Funeral, Front Line Assembly, Katatonia, Mercyful Fate nebo Venom.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.