Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Asociace producentů: filmová výroba může v Česku klesnout až o 75 procent

10:18, 21. 3. 2020

Pandemie koronaviru a související restriktivní opatření podle všeho mohou znamenat ztrátu stovek milionů ve české filmové a televizní produkci. Asociace producentů v audiovizi (APA) odhadla, že ve hře je pokles filmové výroby až o 75 procent do konce roku.

Aktuální situace kolem pandemie má za následek odsunuté filmové premiéry (velká část nákladů na promo kampaně již byla vynaložena), pozastavená natáčení filmů, dokumentů a TV seriálů. Konkrétně bylo podle APA přerušeno natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců seriálů Vyprávěj a První republika, seriálů Primy a Novy Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2 nebo Slunečná a rovněž nejnovějšího celovečerního filmu režiséra Olmo Omerzu.

"Obhlídky a další přípravy na chystané natáčení stopli například i tvůrci dlouho připravovaného koprodukčního filmu Alma a Oskar, milostného příběhu vztahu malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi," uvedli zástupci APA. Ve filmovém fondu nyní budou prostředky za desítky, možná stovky milionů korun na již schválené alokace stále blokované pro konkrétní projekty. Teď zbývá než doufat, že se je v budoucnu podaří dotáhnout do konce.

Do kin těsně před svým nasazením 12. března nedoputoval snímek 3Bobule, české premiéry v kinech se v plánovaném termínu 24. března nedočká ani očekávaný snímek světově proslulé režisérky Agnieszky Holland Šarlatán (foto) s Ivanem Trojanem (oba tvůrci na fotce) v hlavní roli, který si odbyl světovou premiéru na festivalu Berlinale. Termín distribuční premiéry dne 2. dubna zatím na neurčito odsunuli i tvůrci dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl o jednom z nejslavnějších českých fotografů.

Omezený je i provoz některých postprodukčních studií, která dokončují už natočené filmové projekty. "Očekáváme dopad situace i na postprodukční trh, neboť zrušené, respektive posunuté projekty tvořily základ naší práce pro druhou polovinu letošního roku. Počítačově animovaná tvorba by neměla v letošním roce pokles zaznamenat, není závislá na natáčení a větší projekty jsou dlouhodobé, vyrábí se více než dva roky," uvedl Tomáš Srovnal, producent postprodukční společnosti PFX.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Český telekomunikační úřad: dnes zahájil novou veřejnou konzultaci k upravenému návrhu podmínek připravovaného výběrového řízení na kmitočty v pásmech 700 MHz a 3,5 GHz. Připomínky k návrhu bude možné v rámci veřejné konzultace uplatnit do jednoho měsíce od zahájení. "ČTÚ nově v pásmu 700 MHz vyhrazuje blok o velikosti 10 MHz pro nové zájemce o vstup na trh. Tím podporuje možnost vzniku nového celoplošného infrastrukturního hráče." Zahájení tendru úřad předpokládá ještě v průběhu letních měsíců 2020.

  • Benson Oak: investiční fond Gabriela Eichlera spolu s dalšími investory prodali 100procentní podíl ve společnosti Klikpojisteni.cz (online srovnávací portál Klik.cz a Klik.sk). Novým majitelem je firma Netrisk. Ta je většinově vlastněná společností TA Associates, předním globálním hráčem na poli růstového kapitálu. Menšinový podíl v Netrisku má technologický investiční fond MCI EuroVentures.

  • FTV Prima: třetí ročník festivalu Blue Style Prima Fest, který se měl letos konat v termínu 17. a 18. července v největším zábavním areálu Šikland na Vysočině, se kvůli čínskému koronaviru neuskuteční.

  • Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

  • Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

  • V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.