Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Asociace producentů: filmová výroba může v Česku klesnout až o 75 procent

10:18, 21. 3. 2020

Pandemie koronaviru a související restriktivní opatření podle všeho mohou znamenat ztrátu stovek milionů ve české filmové a televizní produkci. Asociace producentů v audiovizi (APA) odhadla, že ve hře je pokles filmové výroby až o 75 procent do konce roku.

Aktuální situace kolem pandemie má za následek odsunuté filmové premiéry (velká část nákladů na promo kampaně již byla vynaložena), pozastavená natáčení filmů, dokumentů a TV seriálů. Konkrétně bylo podle APA přerušeno natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců seriálů Vyprávěj a První republika, seriálů Primy a Novy Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2 nebo Slunečná a rovněž nejnovějšího celovečerního filmu režiséra Olmo Omerzu.

"Obhlídky a další přípravy na chystané natáčení stopli například i tvůrci dlouho připravovaného koprodukčního filmu Alma a Oskar, milostného příběhu vztahu malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi," uvedli zástupci APA. Ve filmovém fondu nyní budou prostředky za desítky, možná stovky milionů korun na již schválené alokace stále blokované pro konkrétní projekty. Teď zbývá než doufat, že se je v budoucnu podaří dotáhnout do konce.

Do kin těsně před svým nasazením 12. března nedoputoval snímek 3Bobule, české premiéry v kinech se v plánovaném termínu 24. března nedočká ani očekávaný snímek světově proslulé režisérky Agnieszky Holland Šarlatán (foto) s Ivanem Trojanem (oba tvůrci na fotce) v hlavní roli, který si odbyl světovou premiéru na festivalu Berlinale. Termín distribuční premiéry dne 2. dubna zatím na neurčito odsunuli i tvůrci dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl o jednom z nejslavnějších českých fotografů.

Omezený je i provoz některých postprodukčních studií, která dokončují už natočené filmové projekty. "Očekáváme dopad situace i na postprodukční trh, neboť zrušené, respektive posunuté projekty tvořily základ naší práce pro druhou polovinu letošního roku. Počítačově animovaná tvorba by neměla v letošním roce pokles zaznamenat, není závislá na natáčení a větší projekty jsou dlouhodobé, vyrábí se více než dva roky," uvedl Tomáš Srovnal, producent postprodukční společnosti PFX.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Skylink: satelitní operátor spouští v říjnu 2020 novou placenou službu Anténa+. Ta je určena divákům, kteří přijímají televizní signál přes pozemní vysílání. Skylink prostřednictvím nové služby zpřístupní placené programy i těm, kteří si doposud neměli přístup k satelitním, kabelovým nebo IPTV televizím. Anténa+ rozšíří pozemní vysílání o 10 TV programů různých žánrů. Součástí Anténa+ budou i programy Nova a Prima v HD kvalitě. Služba bude zatím dostupná v Praze a jejím okolí.

  • Proximity Prague: spouští projekt Admergency, v rámci kterého chce pomáhat firmám postiženým pandemií. Agentura vybere každých 14 dnů jedno zadání od libovolné firmy a připraví pro ni koncepční řešení. A to bez nároku na honorář. Přednost budou mít společnosti, na něž pandemie dopadá tvrdě - například z oblasti hotelnictví, cestovního ruchu nebo kultury.

  • Datart: síť obchodů s elektrem má novou kreativní kampaň. Stojí za ní agentura WMC Grey, výrobu spotů měla na starosti společnost Punk Film. Režie Martin Duda, creative director David Suda.

  • FTV Prima: hlasování diváků rozhodlo, že druhá komerční televize bude od neděle 4. října v prime time vysílat čtvrtou řadu detektivního seriálu Polda. Ten porazil další nabízený seriál Einstein.

  • 2K/Hangar 13: dnes na trh uvedli herní titul Mafia: Definitive Edition, od základu kompletně vytvořený remake původní Mafie. Remake zahrnuje rozšířený scénář, další custceny a zcela nové herní sekvence a funkce.

  • Nadace Dobrý Anděl: o marketing a PR nadace se začala starat Zuzana Vítková (ex-PR.Konektor, ex-Toulcův dvůr). Po téměř šestiletém působení v nadaci tak střídá Markétu Křížovou.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.