Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
        
    

Hudební trh v roce 2019 narostl na více než miliardu korun

18:22, 11. 5. 2020
Hudba Aleš Borovan

Celkový hudební trh v Česku, zahrnující prodej fyzických nosičů, digitální hudby a práv, v roce 2019 rostl čtvrtý rok v řadě za sebou. Objem trhu se poprvé přehoupl přes miliardu korun.

Příjmy hudebního průmyslu loni meziročně vzrostly téměř o 16 procent na 1,061 miliardy korun (růst v absolutních číslech 144 milionů). Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). "Růst táhnou streamingové služby, které zaznamenaly v roce 2019 růst o 34 procent." Streaming tak meziročně vyrostl z 280 milionů na 376 milionů korun.

Z celkového čísla na prodeje vinylů a CD připadlo 212 milionů (o rok dříve 197 milionů), na digitální hudbu 410 milionů (305 milionů), na provozovací práva 419 milionů (405 milionů) a na synchronizační práva 20 milionů korun (10 milionů).

Prodeje CD meziročně narostly o 13 procent, vinyly o 3 procenta. Online příjmy hudebních firem loni tvořily 66 procent přímého prodeje nahrávek, fyzické nosiče tedy již jen 34 procent. Pořadí největších gramofirem je již skoro klasické: Universal Music, Warner Music, Sony Music a Supraphon. První dvě pozice v žebříčku nejprodávanějších nahrávek roku 2019 obsadil Karel Gott (foto) - Největší hity 1964 - 2019 a 300 písní z let 1962 - 2019.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Umělecký producent 100procentně ovládl hudební akci

Rekord: Češi utratili za lístky do kina přes 2,6 miliardy

Velká hudební firma majetkově vycouvala z letního festivalu

Hudební firma BrainZone zakladá divizi pro export kapel do zahraničí

Hudební vydavatelství Supraphon udrželo tržby nad 120 miliony

Nejúspěšnějšími autory populární hudby za rok 2018 Janda a Špalek

IFPI: Globální trh s hudbou loni narostl na 22 miliard dolarů, hlavně díky streamingu

Tržby Nohavicova hudebního klubu se loni propadly o 70 procent

Robert Křesťan a Druhá tráva utržili za prodej nové desky přes web půl milionu

Obrat gramofirmy Universal Music překročil 300 milionů

Písničkář Pokáč a jeho tým plánují vyprodat pražskou O2 Arénu

Poprockoví Chinaski stěhují velké halové turné pod širé nebe

Alternativci Tata Bojs vydávají novou desku Jedna nula

Funkpopaři Monkey Business na trh posílají nové album

Jaromír Nohavica po třech letech vydává nové studiové album

Výrobce gramofonů SEV Litovel po předloňském propadu navýšil tržby o 23 milionů

Xindl X se stal nejúspěšnějším autorem populární hudby za rok 2019

Byznys Tomáš Kluse klesl na 19 milionů, milionový zisk se zdvojnásobil

Kabát přesouvá letošní obří turné po zimních stadionech

Manažerská a produkční firma Kabátu zvedla tržby nad 100 milionů

Gramofirma Supraphon vydá první desku 4Tenorů

Tata Bojs letos vydají novou desku, pokřtí jí v O2 Universum

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Foxconn CZ: firma, která v Pardubicích vyrábí datová centra, komunikační a telekomunikační produkty, v roce 2020 dosáhla obratu 107 miliard korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 19 miliard. "Firma těžila z poptávky po infrastruktuře, zaměřené na podporu práce a učení z domova a na cloudové služby." Čistý zisk meziročně klesl z 658 milionů na 340 milionů korun. Společnost loni vyplatila dividendu přes 2,4 miliardy korun (o rok dříve 695 milionů).

  • A 11: vydavatelství rozšiřuje nabídku prémiových titulů o nový magazín E&B, se kterým vstupuje do segmentu estate, designu, developerských projektů a architektury. Magazín vyjde poprvé na začátku října a to ve formátu 330 x 230 mm a s rozsahem minimálně 80+4 strany. Distribuce bude probíhat ve volném prodeji i řízeně na top osobnosti z oboru. Šéfredaktorkou je Jana Chuchvalcová, která v A 11 řídí B2B tituly PROFI Makléř & Reality nebo PROFI Poradenství & Finance.

  • Empresa Media: v dozorčí radě vydavatelství nahradil Filipa Doubka (který odešel ke Karlovi Komárkovi ml.) Jitka Věková, jinak provozní ředitelka Médea Group.

  • Rada ČT: poslanecká sněmovna odvolala členku rady Hanu Lipovskou. Pro hlasovali poslanci z ODS, ČSSD, ANO, Pirátů, TOP09 a STAN. Důvodem má být údajné porušení zákona a kandidatura za Volný blok. Dá se očekávat, že se Lipovská odvolá a že má slušnou šanci na výhru. Mimochodem, před lety člen Rady ČT a ČSSD Erazim Kohák kandidoval do Senátu a nikomu to nevadilo.

  • FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná ze čtvrtku 16. září vidělo 1,141 milionu diváků (podíl na sledovanosti 29,63 procenta) v cílové skupině 15+, v cílovce 15 až 69 dosáhl seriál podílu na sledovanosti 28,17 procenta.

  • Košík.cz: e-shop z rodiny Mall Group se dohodl na exkluzivní spolupráci se značkou kosmetiky Ryor. Nově tak nabízí více než stovku nejoblíbenějších produktů Ryoru.

  • Hit dne

    Eminem: Lose Yourself

Recenze

Cesta domů

Film Aleš Borovan

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).