Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hudební trh v roce 2019 narostl na více než miliardu korun

18:22, 11. 5. 2020

Celkový hudební trh v Česku, zahrnující prodej fyzických nosičů, digitální hudby a práv, v roce 2019 rostl čtvrtý rok v řadě za sebou. Objem trhu se poprvé přehoupl přes miliardu korun.

Příjmy hudebního průmyslu loni meziročně vzrostly téměř o 16 procent na 1,061 miliardy korun (růst v absolutních číslech 144 milionů). Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). "Růst táhnou streamingové služby, které zaznamenaly v roce 2019 růst o 34 procent." Streaming tak meziročně vyrostl z 280 milionů na 376 milionů korun.

Z celkového čísla na prodeje vinylů a CD připadlo 212 milionů (o rok dříve 197 milionů), na digitální hudbu 410 milionů (305 milionů), na provozovací práva 419 milionů (405 milionů) a na synchronizační práva 20 milionů korun (10 milionů).

Prodeje CD meziročně narostly o 13 procent, vinyly o 3 procenta. Online příjmy hudebních firem loni tvořily 66 procent přímého prodeje nahrávek, fyzické nosiče tedy již jen 34 procent. Pořadí největších gramofirem je již skoro klasické: Universal Music, Warner Music, Sony Music a Supraphon. První dvě pozice v žebříčku nejprodávanějších nahrávek roku 2019 obsadil Karel Gott (foto) - Největší hity 1964 - 2019 a 300 písní z let 1962 - 2019.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Křišťálová lupa: výběr z vítězů - DVTV (Cena popularity), Seznam Zprávy (Zpravodajství a publicistika), Zásilkovna (Internetové obchodování), Mapy.cz (Nástroje a služby), Tři tygři (Online video), Michal Bláha (Osobnost roku), Pilulka.cz - vstup na burzu (Inspirace roku), Beat Saber (Globální projekty českých tvůrců), film V síti (obsahová inspirace).

  • Český rozhlas: pro město Ostrava a okolí byl spuštěn nový FM vysílač na kmitočtu 91,8 MHz . Od čtvrtka 26. listopadu zajistí místním obyvatelům poslech vysílání stanice Český rozhlas Plus.

  • Rada České televize: zvolila novou dozorčí komisi s řadou respektovaných jmen ve složení Michal Petrman (ex-Deloitte, Moneta Money Bank), Petr Juchelka, Jan Lamser (dlouholetý bankéř, ČSOB), Eva Hubková a Zuzana Prokopcová (ex-Český Aeroholding, ex-PwC).

  • Twisto payments: fintech start-up spouští službu nákup na třetiny a bez úroků. "Nákupy rozdělené na více plateb a bez poplatků dávají lidem možnost správně pracovat s cashflow, což chceme naučit všechny Čechy, nejenom ty mladé," uvedl CEO firmy Michal Šmída. Twisto službu spouští ve zhruba padesáti českých a padesáti polských e-shopech.

  • Pekař: písničkář vydává na labelu Warner Music třetí album První kapelní. "Je to vlastně první album, které vybočuje z řady těch předchozích, a to jak obsahem, tak i designem. Rozhodli jsme se změnit nahrávací studio a dostali se tak do rukou Ronyho Janečka, což je výrazně znát na kvalitě zvuku. Zvukově je na mnohem vyšší úrovni než předchozí vydané desky," uvedl Pekař.

  • TV Nova: během Vánoc pošle na obrazovky pohádky Tři bratři Jana Svěráka, Čertova nevěsta, O statečném kováři, Nejkrásnější hádanka, Řachanda, Princezna se zlatou hvězdou, Honza málem králem, O princezně Jasněnce a létajícím ševci atd. Chybět nebudou ani populární filmy -  komedie S tebou mě baví svět, pohádka Mrazík, animáky Hledá se Nemo, Hledá se Dory a Auta 3.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.