Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Obraty český herních studií převýšily 4 miliardy korun

aktualizováno
10:22, 23. 6. 2020

Herní průmysl potvrzuje pozici jednoho z nejzajímavějšího segmentů kreativní industrie v České republice s úctyhodnými růstovými čísly v řádu stovek milionů korun.

Celkový obrat herních společností v Česku v roce 2019 dosáhl 4,54 miliardy korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 750 milionů (v procentech o 20 procent). V roce 2017 se cifra pohybovala na úrovni 2,26 miliardy. V letošním roce by souhrnný obrat studií měl převýšit 5 miliard korun. Vyplývá to z čísel Asociace českých herních vývojářů (AČHV).

V Česku aktivně působí cca 110 herních studií (loni 11 nových firem), které v roce 2019 vyvíjely hry převážně cílené na konzole a PC platformu (67 procent). Na mobilní trh se u nás soustředí méně než polovina studií (41 procent). Mezi největší firmy patří Warhorse Studios (screen ze hry Kingdom Come: Deliverance), Bohemia Interactive nebo Wargaming Prague.

Podle údajů AČHV herní průmysl v České republice zaměstnává více než 1750 lidí, z čehož největší podíl tvoří programátoři (21 procent) a grafici (19 procent). Každoročně se přitom otevře 280 až 300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 procent společností však uvádí, že jim zaměstnanci chybí.

Na rozdíl od filmového průmyslu, který ročně od daňových poplatníků inkasuje přes 1,5 miliardy korun (filmový fond, Česká televize, filmové kanceláře, ministerstvo kultury), herní průmyslu dostává ze strany státu minimální podporu. Přitom jeho produkty jsou ve světě násobně úspěšnější než české filmy. "Asociace českých herních vývojářů v tomto směru aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví," dodává Pavel Barák z AČHV.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Mighty Sounds: 16. ročník letního festivalu (punk, rock‘n’roll, reggae, hc, ska a rockabilly), přesunutý z roku 2020, proběhne 9. až 11. července 2021 na letišti Aeroklubu Tábor. Drtivá většina kapel z line-upu pro rok 2020 již potvrdila svou účast i v roce 2021, oznámily bez další podrobnosti pořadatelé.

  • Rixo.cz: do online pojišťovací služby z podnikatelského impéria Jiřího Šmejce se doposud registrovalo na 18 tisíc klientů. Na počátku roku to bylo 10 tisíc klientů. Zatímco v lednu zákazníci nahrávali v průměru 10 pojišťovacích smluv denně, nyní je to až 300 smluv za den. Služba chce mít do 3 let 5 procent pojišťovacího trhu v Česku.

  • Whalebone: brněnská technologická společnost, která podniká v oblasti internetové bezpečnosti, expanduje do Latinské Ameriky. S expanzí pomůže Adriana Dergam, která do května vedla korporátní komunikaci a udržitelné podnikání českého Vodafonu.

  • A11: vydavatelství lokálního a odborného tisku expanduje s titulem Náš Region na Moravu. Náš Region Brno je první moravskou mutací a celkově o již 33. novinami této značky. Firma potvrzuje svůj záměr výrazně vstoupit na Moravu a doplnit tak své portfolio lokálních novin a časopisů, které vydává v Praze, ve Středočeském kraji, Karlovarském kraji, Ústeckém kraji a v Libereckém kraji.

  • Premiere Cinemas Czech: menší řetězec multiplexů (Praha, Teplice, Olomouc) v roce 2018 utržil 124 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 14 milionů více. Čistý zisk se meziročně zvýšil ze 14 milionů na 21 milionů korun.

  • Asociace provozovatelů mobilních sítí: novým prezidentem oborové asociace se stává zkušený píárista Pavel Vlček. Bude odpovídat grémiu generálních ředitelů členů asociace a jejímu představenstvu. Vlček během své profesní historie řídil komunikaci a vnější vztahy ministerstva průmyslu a obchodu či Citibank, Rosatom a naposledy mBank. V uplynulých dnech byl opětovně zvolen předsedou výkonného výboru profesní organizace PR Klub.

  • Na turné

    Mirai
    21. 10.22. 11.
  • Hit dne


    První záběry z nového filmu Slávka Horáka. Premiéra v kinech 23. července.

Recenze

Bourák

Tohle je mimořádně smutné - nový film Bourák renomovaných tvůrců Ondřeje Trojana (režie) a Petra Jarchovského (scénář) aspiruje na pozici nejvíce nesmyslného a nejzbytečnějšího českého snímku posledních let. Hned vedle ultra obávaného titulu Poslední plavky (2008).

Těžko říci, kdo se na výsledném fiasku Bouráka podílel více, zda Trojanova režie či Jarchovského scénář. Zatímco Trojan má na kontě výborné filmy jako Želary, Občanský průkaz a s přimhouřením očí snad i Toman, Jarchovský je nevyzpytatelný, podepsán je pod řadou zdařilých (Občanský průkaz), ucházejících (Pupendo, Musíme si pomáhat), ale i totálně nepovedených věcí (U mě dobrý, Nevinnost, Líbánky). Spíše to bude tak fifty fifty.

Ve filmu o jakémsi zastydlém vyznavači rock`n`rollu a rockabilly nefunguje téměř nic. Režie upachtěná, bez nápadu, invence, jak od nějakého žáka základní školy, příběh (pokud se dá o něčem takovém hovořit) plochý, plytký, nudný, postavy podivné, nezajímavé a jednající nelogicky, dialogy tahají za uši svojí umělostí a plakátovitostí, vtipné momenty skoro žádné. Hudba zapomenutelná, nevýrazná, což je u rocknrollového filmu, který by měl sršet energií, dvojnásob tristní.

Skutečně to musí být frustrující pocit, mít k ruce tak talentované herce jako je Ivan Trojan, Kristýna Boková anebo Jiří Macháček, a nabídnout jim tak podivnou splácaninu. Bourák uštědřil již tak dost pochroumané značce český film další ránu - ve světě nikoho nezajímá a v Česku odpuzuje čím dál více lidí. A to, že na Bouráka finančně přispěl filmový fond, jen podtrhuje celou tu bídu.